18 463 läst ·
61 svar
18k läst
61 svar
Koppla V2L (vehicle to load) från elbil till hus vid strömavbrott
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Jo du kan lita på att elbilen har en fungerande skyddsjord i någon form. Men man hade ju velat se det i skrift lite tydligare, t.ex vilka egenskaper det har, om det är likvärdigt med en JFB med I∆n ≤ 30 mA, och om man kan betrakta det som TN eller IT.B Beida skrev:
Utan att veta mer tror jag det är bra att man använder det och inte litar på att de två polerna är potentiallösa mot bilplåten.
Du kan koppla in bilen mot din anläggning med bilens skyddsjord bara du kopplar in dig efter den punkt där du har TN-S i din anläggning, vilket du senast har i första elcentralen, och förutsatt att du inte har undercentraler som fortfarande är TN-C. Det blir då ett intag som endast får användas med strömkällor med pålitlig skyddsjord.B Beida skrev:
Jordtaget behöver inte vara speciellt avancerat. I detta sammanhang ställs inga höga krav på dess övergångsresistans, bara det är bättre än det jordfel som inträffar. Du kommer att dela det med de närmaste grannarna ja men jag har aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem. Det är inte bara avsett för att skydda den egna anläggningen, utan även linjearbetare som hänger i en stolpe och särar på nätets PEN-ledare för underhåll eller omkoppling. Ett fyra meter djupt spett duger vanligen.
Hej BeidaB Beida skrev:Jag tror jag följer med till viss del - Jag försöker sammanfatta vad jag läser ut, så är det enklare att peka ut vad jag fått om bakfoten:
Som jag förstår det så är det inga egentliga frågetecken att använda V2L som ett slags IT-system, t ex enligt följande:
- CEE intag vid laddplats som leder in till ett helt separat/avskilt elsystem i huset (helt frånkopplat från befintlig elcentral och jord),
det slutna systemet kan då t ex innehålla ett mindre antal inkapslade ljuskällor och möjligtvis ett uttag för enskild källa (avskild från vattenrör och jordpunkter) för användning vid strömavbrott.
Jag ser i V2L-manualen att det står "Use the power plug with ground connection.", så jag antar att jordledaren från V2L-adaptern då används i det enskilda uttaget (är denna då troligtvis via högimpedans?).
Om du använder ett 230 V eluttag i inne bilen, då behöver vi inte fundera på att använda eget jordtag. Ansluter bilen (eller en annan generator) till ett befintligt elsystem (t.ex. ditt hus) då skall skyddsjorden anslutas dit.
Men, bygger vi ett elsystem utanför bilen, och kokar kaffe på en rastplats, och tar elkraften från bilen, så blir det en frågeställning.
Den som gjort sin militärtjänstgöring, och där följt instruktionerna för elverk där, vet att där stod det elverket skulle anslutas till ett jordtag, d.v.s. man skulle se till att elverkets jordpunkt hade en bra kontakt med marken runt elverket. Detta oberoende av storleken på elnätet som byggdes runt elverket. Det finns en jordplint på elverket dit t.ex. ett medföljande jordspett kunde anslutas.
I manualen till mitt elverk (Honda EU 22i) står t.ex. på sid 24 i manualen;
”Elverket producerar tillräckligt stark ström för att orsaka skadliga eller livsfarliga stötar om det används på fel sätt. Var noga med att jorda elverket om den anslutna apparaten är jordad. Använd en kopparkabel med minst lika stor diameter som den anslutna apparatens kabel för att jorda elverket. ”
https://cf.hondappsv.com/files/OM/OM000628HME/3SZ44601_Swedish.pdf
Det finns en bild, på samma sida, som visar var ”jordanslutningen” är placerad, och en instruktion om anslutning av skydd;
”Anslut en RCBO (jordfelsbrytare med överlastskydd) med 30 mA jordfelsdetektering och frånslag på mindre än 0,4 sekunder vid över 30 A strömmatning om två eller flera apparater används. Följ anvisningarna från respektive RCBO-tillverkare före användning.”
Jag skulle vilja veta hur tillverkarna av elbilar med V2L menar, att vi skall hantera jordanslutning och jordtag i olika situationer utanför bilen. Till mitt Honda elverk tycker jag att det finns en tillräckligt tydlig information hur jag skall göra.
Jag vet inte hur 230 V systemet i bilen är uppbyggt, vilka skydd som finns, men jag ser inget som tyder på att det är någon ”jordning via högimpedans”.B Beida skrev:
Jag vet inte ”om invertern kan vara mittjordad” har du hittat information om det någonstans?B Beida skrev:Jag har tyvärr inte manualen ännu (kanske någon här i forumet har den?), men om Hyundais V2L omvandlare är en enfasinverter (som ger 230v AC, 3.6 kw), betyder detta något för jordningen (min fråga är nog egentligen om invertern kan vara mittjordad, och om det i så fall kan uppstå spänning mellan inverterns mittjord och husets/jordtagets jord vid fast installation)? Eller gör jag en tankevurpa här?
Med mittpunktsjord (split fase, delad fas) minskar spänningen mellan fas och jord till hälften. I svenska skolor (ellab. vid undervisning) har jag träffat på 2x115 V enfasspänning för att öka säkerheten. När vi i Sverige började med datordrifter, infördes en klass av transformatorer testade enligt SEMKO 115X-1985 bl.a. som störskydd.
Jag hittar inte något i manualen om att invertern kan vara mittjordad. Däremot så borde rimligen inverterns jord vara sammankopplad med jordstiftet när man laddar bilen, eftersom man kan ladda bilens batterier och ta ut 230 V enfas från invertern i samma uttag på bilens utsida.
Se i videon;
Det innebär, i så fall, att när man laddar bilen, vid sitt hus, då är jordstiftet i 230 V uttaget, inne i bilen anslutet till husets jord.
Men, det vore bra att veta mer om detta, så man inte behöver tveka hur jordsystemet och skydd fungerar. Hur man, enligt biltillverkaren, på bästa sätt skall ansluta bilens 230V t.ex. till husets elnät vid reservdrift.
Hej Bo och Martin,M Martin Lundmark skrev:Hej Beida
Om du använder ett 230 V eluttag i inne bilen, då behöver vi inte fundera på att använda eget jordtag. Ansluter bilen (eller en annan generator) till ett befintligt elsystem (t.ex. ditt hus) då skall skyddsjorden anslutas dit.
Men, bygger vi ett elsystem utanför bilen, och kokar kaffe på en rastplats, och tar elkraften från bilen, så blir det en frågeställning.
Den som gjort sin militärtjänstgöring, och där följt instruktionerna för elverk där, vet att där stod det elverket skulle anslutas till ett jordtag, d.v.s. man skulle se till att elverkets jordpunkt hade en bra kontakt med marken runt elverket. Detta oberoende av storleken på elnätet som byggdes runt elverket. Det finns en jordplint på elverket dit t.ex. ett medföljande jordspett kunde anslutas.
I manualen till mitt elverk (Honda EU 22i) står t.ex. på sid 24 i manualen;
”Elverket producerar tillräckligt stark ström för att orsaka skadliga eller livsfarliga stötar om det används på fel sätt. Var noga med att jorda elverket om den anslutna apparaten är jordad. Använd en kopparkabel med minst lika stor diameter som den anslutna apparatens kabel för att jorda elverket. ”
[länk]
Det finns en bild, på samma sida, som visar var ”jordanslutningen” är placerad, och en instruktion om anslutning av skydd;
”Anslut en RCBO (jordfelsbrytare med överlastskydd) med 30 mA jordfelsdetektering och frånslag på mindre än 0,4 sekunder vid över 30 A strömmatning om två eller flera apparater används. Följ anvisningarna från respektive RCBO-tillverkare före användning.”
Jag skulle vilja veta hur tillverkarna av elbilar med V2L menar, att vi skall hantera jordanslutning och jordtag i olika situationer utanför bilen. Till mitt Honda elverk tycker jag att det finns en tillräckligt tydlig information hur jag skall göra.
Jag vet inte hur 230 V systemet i bilen är uppbyggt, vilka skydd som finns, men jag ser inget som tyder på att det är någon ”jordning via högimpedans”.
Jag vet inte ”om invertern kan vara mittjordad” har du hittat information om det någonstans?
Med mittpunktsjord (split fase, delad fas) minskar spänningen mellan fas och jord till hälften. I svenska skolor (ellab. vid undervisning) har jag träffat på 2x115 V enfasspänning för att öka säkerheten. När vi i Sverige började med datordrifter, infördes en klass av transformatorer testade enligt SEMKO 115X-1985 bl.a. som störskydd.
Jag hittar inte något i manualen om att invertern kan vara mittjordad. Däremot så borde rimligen inverterns jord vara sammankopplad med jordstiftet när man laddar bilen, eftersom man kan ladda bilens batterier och ta ut 230 V enfas från invertern i samma uttag på bilens utsida.
Se i videon;
[media]
Det innebär, i så fall, att när man laddar bilen, vid sitt hus, då är jordstiftet i 230 V uttaget, inne i bilen anslutet till husets jord.
Men, det vore bra att veta mer om detta, så man inte behöver tveka hur jordsystemet och skydd fungerar. Hur man, enligt biltillverkaren, på bästa sätt skall ansluta bilens 230V t.ex. till husets elnät vid reservdrift.
Jag har nu talat med elektrikern och vi kom till samma slutsats som vi (väl?) verkar komma fram till här:
- Vi ser inget uppenbart problem med att förbereda för inkoppling av reservkraft (från V2L adaptern via CEE intag brevid laddaren).
- Vi ser inget uppenbart problem med att addera jordtag till existerande anläggningen.
- Vi kan därefter hitta en passande lösning för hur vi kan använda V2L som enfas nödkraft, MEN
vi vill veta mer om källan (V2L adaptern) innan vi kan betämma exakt hur detta skall se ut.
Elektrikern uteslöt inte att man t ex skulle kunna använda reservkraftsomkopplare för några enskilda grupper (t ex belysning kök och och kyl/frys) om vi kan ansluta V2L-systemet till jordtaget.
Så jag börjar i denna ände och försöker se om jag kan hitta mer information om V2L-adaptern/systemet så länge. Om någon läser tråden och hittar teknisk information om V2L-adaptern till Ioniq 5 så får ni gärna posta
Tack!
B Beida skrev:Hej Bo och Martin,
Jag har nu talat med elektrikern och vi kom till samma slutsats som vi (väl?) verkar komma fram till här:
- Vi ser inget uppenbart problem med att förbereda för inkoppling av reservkraft (från V2L adaptern via CEE intag brevid laddaren).
- Vi ser inget uppenbart problem med att addera jordtag till existerande anläggningen.
- Vi kan därefter hitta en passande lösning för hur vi kan använda V2L som enfas nödkraft, MEN
vi vill veta mer om källan (V2L adaptern) innan vi kan betämma exakt hur detta skall se ut.
Elektrikern uteslöt inte att man t ex skulle kunna använda reservkraftsomkopplare för några enskilda grupper (t ex belysning kök och och kyl/frys) om vi kan ansluta V2L-systemet till jordtaget.
Så jag börjar i denna ände och försöker se om jag kan hitta mer information om V2L-adaptern/systemet så länge. Om någon läser tråden och hittar teknisk information om V2L-adaptern till Ioniq 5 så får ni gärna posta!
Hej Beida
Dokumentet “Bidirectional EV Charging Explained - V2G Vs V2H Vs V2L” beskrivs de tre typerna av ”Fordon-till” funktioner till elbilar;
Förutom; “Vehicle-to-load or V2L” så finns även ” Vehicle-to-grid or V2G - exports energy to support the electricity grid” och “Vehicle-to-home or V2H - exports energy to power a home or business”.
https://www.cleanenergyreviews.info/blog/bidirectional-ev-charging-v2g-v2h-v2l
Jag kan tänka mig att biltillverkarna, om man frågar hur man skall planera för att ansluta V2L till sitt hus, främst kommer att hänvisa till V2H.
Jag kan tänka mig att de resonerar som så; ”Planerar man för att klara ett strömavbrott då skall man välja V2H. Hinner man inte planera, då kan man i nödfall använda V2L”
I dokumentet står bl.a om V2L ; “In an emergency, extension cords can be run from the vehicle into a home to power essential loads, including lighting, computers, fridges, and even cooking appliances.”
Hej Martin,M Martin Lundmark skrev:Hej Beida
Dokumentet “Bidirectional EV Charging Explained - V2G Vs V2H Vs V2L” beskrivs de tre typerna av ”Fordon-till” funktioner till elbilar;
Förutom; “Vehicle-to-load or V2L” så finns även ” Vehicle-to-grid or V2G - exports energy to support the electricity grid” och “Vehicle-to-home or V2H - exports energy to power a home or business”.
[länk]
Jag kan tänka mig att biltillverkarna, om man frågar hur man skall planera för att ansluta V2L till sitt hus, främst kommer att hänvisa till V2H.
Jag kan tänka mig att de resonerar som så; ”Planerar man för att klara ett strömavbrott då skall man välja V2H. Hinner man inte planera, då kan man i nödfall använda V2L”
I dokumentet står bl.a om V2L ; “In an emergency, extension cords can be run from the vehicle into a home to power essential loads, including lighting, computers, fridges, and even cooking appliances.”
Jo, jag såg passagen i manualen om förlängningssladd och resonerar att i värsta fall så bör ju den enklaste implementeringen falla under detta, dvs indragning till ett uttag för enskild förbrukare och kanske kapslad belysning.
Jag är inte heller så säker på att standarderna V2L V2H och V2G är helt definierade ännu (fast jag vet ej!). Den första/äldsta referensen jag såg (sorry, hittade ej nu) framhöll istället skillnaden som att V2H och V2G var "bidirectional" medans V2L inte var det. Så det känns som det fortfarande är intressant att iaf titta på specifikationerna för den enskilda V2L-adaptern.
Det skulle även vara intressant att veta om det är Hyundai som byggt upp anläggningen i stugan ( https://feber.se/bil/bilen-som-kan-ge-el-till-en-stuga-och-ett-dass/430987/ - "Ioniq"-texten på väggen föreslår ju nästan detta), för då känns det ju som att definitionen av begreppet förlängningssladd är tämligen bred (dock verkar ju systemet beskrivas som ett enskilt system, inte kopplat till annan existerande anläggning).
Om Ioniq 5 V2L-adaptern i slutändan bara bör användas för en enkel lösning ("förlängningssladd", i.e. nödbelysning och uttag för enskild brukare) så nöjer jag mig med det och det kommer fortfarande vara ett välkommet tillskott de gånger strömmen går
Tack för input!
Redigerat:
Hej BeidaB Beida skrev:Hej Martin,
Jo, jag såg passagen i manualen om förlängningssladd och resonerar att i värsta fall så bör ju den enklaste implementeringen falla under detta, dvs indragning till ett uttag för enskild förbrukare och kanske kapslad belysning.
Jag är inte heller så säker på att standarderna V2L V2H och V2G är helt definierade ännu (fast jag vet ej!). Den första/äldsta referensen jag såg (sorry, hittade ej nu) framhöll istället skillnaden som att V2H och V2G var "bidirectional" medans V2L inte var det. Så det känns som det fortfarande är intressant att iaf titta på specifikationerna för den enskilda V2L-adaptern.
Det skulle även vara intressant att veta om det är Hyundai som byggt upp anläggningen i stugan ( [länk] - "Ioniq"-texten på väggen föreslår ju nästan detta), för då känns det ju som att definitionen av begreppet förlängningssladd är tämligen bred (dock verkar ju systemet beskrivas som ett enskilt system, inte kopplat till annan existerande anläggning).
Om Ioniq 5 V2L-adaptern i slutändan bara bör användas för en enkel lösning ("förlängningssladd", i.e. nödbelysning och uttag för enskild brukare) så nöjer jag mig med det och det kommer fortfarande vara ett välkommet tillskott de gånger strömmen går.
Tack för input!
Jag tror att få personer i Sverige har tittat (och byggt) med elbilen som reservkraftskälla, mycket som är gjort handlar nog om andra länder (USA?).
I princip så tänker jag mig mitt reservsystem för elkraft som ett ”system av skarvsladdar”, men ”fast förlagt ” där gummikabeln och skarvuttag ersatts av installationskabel, apparatdoser och uttag.
Det förbinds mot byggnadens jord (stomme och elsystem) men har ingen omkopplare (omkoppling görs manuellt). Separat avsäkring, övervakning och störskydd etc. Det blir enkelt och flexibelt, kräver lite energi att driva, lätt att felsöka.
Jag kan där lätt sortera ut de apparater och funktioner som jag vill (behöver) ha igång vid strömavbrott.
Inmatningen planerar jag, att jag kan välja mellan elgenerator, DC/AC konverter (batteridrift) samt ev. V2L (V2H) om det blir så att jag har en sådan bil en dag, solceller är en option.
Jag är glad att du här tar upp ditt projekt. Om 5–10 år är det nog både många som funderat och många som har gjort ”slag i saken”.
Sedan brukar det heta; Tar man fram paraplyet, då regnar det inte.
Redigerat:
Ge det en kall vinter nu med elbrist och avbrott så går det nog snabbare än så.M Martin Lundmark skrev:Hej Beida
Jag tror att få personer i Sverige har tittat (och byggt) med elbilen som reservkraftskälla, mycket som är gjort handlar nog om andra länder (USA?).
I princip så tänker jag mig mitt reservsystem för elkraft som ett ”system av skarvsladdar”, men ”fast förlagt ” där gummikabeln och skarvuttag ersatts av installationskabel, apparatdoser och uttag.
Det förbinds mot byggnadens jord (stomme och elsystem) men har ingen omkopplare (omkoppling görs manuellt). Separat avsäkring, övervakning och störskydd etc. Det blir enkelt och flexibelt, kräver lite energi att driva, lätt att felsöka.
Jag kan där lätt sortera ut de apparater och funktioner som jag vill (behöver) ha igång vid strömavbrott.
Inmatningen planerar jag, att jag kan välja mellan elgenerator, DC/AC konverter (batteridrift) samt ev. V2L (V2H) om det blir så att jag har en sådan bil en dag, solceller är en option.
Jag är glad att du här tar upp ditt projekt. Om 5–10 år är det nog både många som funderat och många som har gjort ”slag i saken”.
Sedan brukar det heta; Tar man fram paraplyet, då regnar det inte.![]()
Funderar själv på att installera något liknande men jag vågar inte vara först ut hehe
Hej fixarmickeF fixarmicke skrev:
För den som har en elbil med inbyggd inverter (t.ex. Hyundai Ioniq 5 med 3.6 kW 230-volts adapter) verkar det ganska enkelt att förse huset med reservkraft genom ett nödkabelsystem, åtkomligt från platsen där bilen normalt parkeras.
Du skulle snart kunna tillhöra gruppen, som gjort något (fixat saken).
Det viktigaste är att man funderat lite i förväg, så man har alla de åtgärder och delar som behövs. Mentalt mår man bättre (mindre stressad) om något händer och man har förberett sig lite.
Hej,
För den intresserade kom idag en artikel; ”Energilager i elbilar utmanar elnäten” i ”Second Opinion” om elbilar med olika V2X-applikationer, som t.ex. elavbrott.
https://second-opinion.se/energilager-i-elbilar-utmanar-elnaten/
Där står bl,a; ”Istället siktar fordonsbranschen in sin elrelaterade kommunikation på lägre och mer distribuerade nivåer, med olika V2X-applikationer till ”allt möjligt” – frånsett elnätet. Ett elbilsbatteri har till exempel kapacitet nog att vara backup vid elavbrott. Som nödaggregat kan man hålla igång kritiska funktioner under flera dagar.”
Att kunna kombinera flera funktioner för samma sak (t.ex. för batterier) ger större nytta och lägre kostnad för funktionerna, men kan kräva kunskap och planering.
För den intresserade kom idag en artikel; ”Energilager i elbilar utmanar elnäten” i ”Second Opinion” om elbilar med olika V2X-applikationer, som t.ex. elavbrott.
https://second-opinion.se/energilager-i-elbilar-utmanar-elnaten/
Där står bl,a; ”Istället siktar fordonsbranschen in sin elrelaterade kommunikation på lägre och mer distribuerade nivåer, med olika V2X-applikationer till ”allt möjligt” – frånsett elnätet. Ett elbilsbatteri har till exempel kapacitet nog att vara backup vid elavbrott. Som nödaggregat kan man hålla igång kritiska funktioner under flera dagar.”
Att kunna kombinera flera funktioner för samma sak (t.ex. för batterier) ger större nytta och lägre kostnad för funktionerna, men kan kräva kunskap och planering.
Hej,
Två artiklar till som anknyter till den förra; ”Energilager i elbilar utmanar elnäten” jag tidigare länkade till.
Det kan bli en spännande vinter för några av oss. Detta med tanke på t.ex. effektbrist och elavbrott.
”Norge planerar reduktion av el till Sverige”
https://second-opinion.se/norge-planerar-reduktion-av-el-till-sverige/
”Svenska kraftnät lever inte upp till elmarknadskrav”
https://second-opinion.se/svenska-kraftnat-lever-inte-upp-till-elmarknadskrav/
Två artiklar till som anknyter till den förra; ”Energilager i elbilar utmanar elnäten” jag tidigare länkade till.
Det kan bli en spännande vinter för några av oss. Detta med tanke på t.ex. effektbrist och elavbrott.
”Norge planerar reduktion av el till Sverige”
https://second-opinion.se/norge-planerar-reduktion-av-el-till-sverige/
”Svenska kraftnät lever inte upp till elmarknadskrav”
https://second-opinion.se/svenska-kraftnat-lever-inte-upp-till-elmarknadskrav/
Hej,
Har fortfarande inte fått mer material från Hyundai, men ser att det börjar komma mer diskussion online angående hur V2L kan användas från Ioniq 5.
Postar en Youtube-länk på tyska där man testar att koppla en Ioniq 5 till hushållet via V2L. Det finns dock en tydlig disclaimer i början, vilken jag inte helt förstår om den riktar sig mot Hyundai (i.e. ifall det finns frågetecken kring hur man kopplat in V2L-enheten mot hushållet (se vår diskussion ovan), nätägaren eller tittaren (helt enkelt "Don't try this at home"). Vidare, så ser jag att de har viss elektronik mellan V2L-enheten och inkopplingen till intaget (kommentarer om detta?):
[IONIQ 5 versorgt Haus mit Strom! (Bidirektionales Laden, Vehicle to Grid, Load, Home, V2L, V2G)]
Tackar & vänligen!
Har fortfarande inte fått mer material från Hyundai, men ser att det börjar komma mer diskussion online angående hur V2L kan användas från Ioniq 5.
Postar en Youtube-länk på tyska där man testar att koppla en Ioniq 5 till hushållet via V2L. Det finns dock en tydlig disclaimer i början, vilken jag inte helt förstår om den riktar sig mot Hyundai (i.e. ifall det finns frågetecken kring hur man kopplat in V2L-enheten mot hushållet (se vår diskussion ovan), nätägaren eller tittaren (helt enkelt "Don't try this at home"). Vidare, så ser jag att de har viss elektronik mellan V2L-enheten och inkopplingen till intaget (kommentarer om detta?):
[IONIQ 5 versorgt Haus mit Strom! (Bidirektionales Laden, Vehicle to Grid, Load, Home, V2L, V2G)]
Tackar & vänligen!
Redigerat:
Usch!
Det ser ut som han gör en ful-koppling, använder en skarvkabel med stickpropp i båda ändarna.
Jag hoppas att jag missförstår hur han ansluter bilen till huset.
Men är det så han gör, då så är det dåligt att göra en video och sprida vidare.
Detta skall man varna för.
Det ser ut som han gör en ful-koppling, använder en skarvkabel med stickpropp i båda ändarna.
Jag hoppas att jag missförstår hur han ansluter bilen till huset.
Men är det så han gör, då så är det dåligt att göra en video och sprida vidare.
Detta skall man varna för.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Överhuvudtaget är det väl så att om du skall reservmata något i huset som i vanliga fall är kopplat till vanliga elnätet, då måste du ha en reservkraftsomkopplare. Annars kan du mata ut ström på elnätet, som har ihjäl en linjearbetare som håller på att reparera elnätet.
Hej hempularenH hempularen skrev:
Reservmatar du via husets normala elinstallation då gör man som du beskrev.
Alternativet är att bygga ett litet reservnät. Med ett eget jordtag, där jorden ansluten till husets jord i elcentralen. Vid reservdrift gör man sedan en manuell överkoppling av de apparater som skall reservkraftdrivas.
Det innebär t.ex. att reservnätet, om det behövs, kan vara enfas även om huset har trefas.
Jag kan tänka mig att många av de V2X (V2G, V2H, V2L) lösningar som kommer är enfasiga, eftersom t.ex. USA har (behöver) den lösningen. Men en enfasig V2G (bil till elnät) i Sverige är knappast att rekommendera.
Redigerat: