2 664 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
koppla uttagsrad på 3 fas grupp
Går det att lägga tillexempel 3 uttag med separat matning och gemensam nolla? Alltså 5x1,5? Eller måste jag gå upp en dimension med nollan? Avsäkrat 10A
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Jag vet inte om jag förstår din fråga. Men som jag tolkar den så är svaret ja. I en "vanlig" installation så fungerar trefasläran så att strömmen i nollan aldrig blir mer än den maximala strömmen i en av fasledarna. (De summeras alltså inte). (Sedan så finns det undantag vid övertonsrika laster, men vi struntar för de mesta i dessa utom i speciella fall).
Det är alltså viktigt att det är en *riktig* trefasgrupp, där var och en av faserna är just olika faser. *Inte* tre grupper från en fas tillsammans. Då blir strömmen i nollan mycket riktigt summan av de tre fasströmmarna. (Att göra på det här sättet för fö inte tillåtet).
(Om du inte är helt på det klara med det här så kan det vara läge att fråga/lära sig mer innan du skruvar med något själv. Det finns mycket annat att tänka på.)
Nu läste jag frågan igen. Om du menar om du kan lägga olika brunnar i samma uttag på olika faser så är svaret i Sverige i ett hem *nej*. Det kan du inte. Men du kan om vissa andra villkor är uppfyllda lägga tre separata enfasuttag på var sin fas i en trefasgrupp. Man går då till en dosa med trefasgruppen och sedan vidare till var sitt uttag från den dosan. Inte en trefasgrupp i en dosa med ett enfasuttag. Men det finns som sagt bivillkor.
Det är alltså viktigt att det är en *riktig* trefasgrupp, där var och en av faserna är just olika faser. *Inte* tre grupper från en fas tillsammans. Då blir strömmen i nollan mycket riktigt summan av de tre fasströmmarna. (Att göra på det här sättet för fö inte tillåtet).
(Om du inte är helt på det klara med det här så kan det vara läge att fråga/lära sig mer innan du skruvar med något själv. Det finns mycket annat att tänka på.)
Nu läste jag frågan igen. Om du menar om du kan lägga olika brunnar i samma uttag på olika faser så är svaret i Sverige i ett hem *nej*. Det kan du inte. Men du kan om vissa andra villkor är uppfyllda lägga tre separata enfasuttag på var sin fas i en trefasgrupp. Man går då till en dosa med trefasgruppen och sedan vidare till var sitt uttag från den dosan. Inte en trefasgrupp i en dosa med ett enfasuttag. Men det finns som sagt bivillkor.
Redigerat:
Som du säger det är helt okej så länge det är L1 L2 och L3 som kopplas till varsit uttag och inte L1 L1 L1 till varsit uttag med varsin säkring.
Från centralen går en EKLK 5x1,5 (lagt på alla 3 faser) till en kopplingsdosa där det sen går till 3 separata uttag.
Tack för svar 
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Ja det är i normala fall OK. Det är som sagt viktigt att det skall vara separata uttag, och att fördelningen sker i en separat dosa, inte genom kopplingar i uttagets dosa.
I sommarstugan har vi precis som du vill ha en 5G EKLK 1,5 mm2 inkopplat på tre stycken 10A dvärgbrytare. Kabeln slutar i en kopplingsdosa där en fas går iväg till ett sovrum och de två andra faserna fortsätter i en 4G EKRK (Kulo) 1,5 mm2 till en ny kopplingsdosa där de delas upp i varsin fas (vardagsrum och två sovrum) med hjälp av 3G EKRK 1,5 mm2. Elektrikern har märkt upp kopplingsdosorna med 3-fas.
Klicka här för att svara