Håller på och renovera och har idag en flexslang som kommer ut precis under köksskåpen, som är fördragen med fk kabel och dessa är sedan pluggade....

Nu vill jag sätta ett vägguttag under skåpen. (Utanpåliggande)

Frågan är om det är ok att sätta ett vägguttag på en flexslang direkt.
Ska jag isf försöka få in hela slangen i vägguttaget eller ska jag skala den precis intill och endast låta fk kabeln gå in i vägguttaget?

Elektrikern har gjort precis samma sak bakom fläkkåpan, fast där är det en stickpropp-hona (heter de så??) direkt på flexslangen. Där kan man se fk kabeln imellan.....
 
Jag är inte behörig men jag skulle dra in flexen i dosan om det går.

en vanlig skarvkontakt direkt ansluten i en fast installation? Den elektrikern skulle få ett bakjobb av mig så att det stänkte om det. Aldrig att jag skulle godkänna något annat än ett utanpåligande uttag i det läget
 
har han inte satt ett vägguttag över rör-utgången för fläktanslutningen??? :o
Om inte så är det knappast fackmässigt utfört om ens tillåtet !
Som svar på dina utvändiga vägguttag så är det önskvärt att knacka ut ett av de förberedda "hålen" i bakstycket av uttaget eller borra ett hål på lämplig plats och låt slangen precis titta in i botten.
 
RilleRock
ampere skrev:
har han inte satt ett vägguttag över rör-utgången för fläktanslutningen???  :o
Om inte så är det knappast fackmässigt utfört om ens tillåtet !
Ja man kan undra vad för "stjärna" som vart där :-/
 
Ja det gjorde ont att läsa, man kan ju bara fundera på hur dragavlastningen är gjord.

Mago: Fundera allvarligt över att 1. byta utt den proppen till ett riktigt uttag. 2. byta ut elektriken också
 
Be att få hans behörighetsnummer och kolla med elsäkerhetsverket om han är behörig!
Jobbar han under någons behörighet prata med den behörige installatören!

Betala inte innan det är fackmanamässigt gjort!
 
FRÅGA: Hur gör ni andra elektriker med exempelvis ett rörsläpp i ett tak ? monterar ni ett Lamputtag (sladdmontage) direkt på FK'n ??
 
Jepp...
dock med takkrok eller direktanslutning i takmonterad armatur som avlastning !
 
Ja sätter en takdosa där det ska finnas uttagspunkter. Samt ett takuttag med krok i. Rörsläpp funkar bara om man ska montera en fast installerad armatur där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.