6 174 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Koppla uttag på flexslang
Håller på och renovera och har idag en flexslang som kommer ut precis under köksskåpen, som är fördragen med fk kabel och dessa är sedan pluggade....
Nu vill jag sätta ett vägguttag under skåpen. (Utanpåliggande)
Frågan är om det är ok att sätta ett vägguttag på en flexslang direkt.
Ska jag isf försöka få in hela slangen i vägguttaget eller ska jag skala den precis intill och endast låta fk kabeln gå in i vägguttaget?
Elektrikern har gjort precis samma sak bakom fläkkåpan, fast där är det en stickpropp-hona (heter de så??) direkt på flexslangen. Där kan man se fk kabeln imellan.....
Nu vill jag sätta ett vägguttag under skåpen. (Utanpåliggande)
Frågan är om det är ok att sätta ett vägguttag på en flexslang direkt.
Ska jag isf försöka få in hela slangen i vägguttaget eller ska jag skala den precis intill och endast låta fk kabeln gå in i vägguttaget?
Elektrikern har gjort precis samma sak bakom fläkkåpan, fast där är det en stickpropp-hona (heter de så??) direkt på flexslangen. Där kan man se fk kabeln imellan.....
Jag är inte behörig men jag skulle dra in flexen i dosan om det går.
en vanlig skarvkontakt direkt ansluten i en fast installation? Den elektrikern skulle få ett bakjobb av mig så att det stänkte om det. Aldrig att jag skulle godkänna något annat än ett utanpåligande uttag i det läget
en vanlig skarvkontakt direkt ansluten i en fast installation? Den elektrikern skulle få ett bakjobb av mig så att det stänkte om det. Aldrig att jag skulle godkänna något annat än ett utanpåligande uttag i det läget
har han inte satt ett vägguttag över rör-utgången för fläktanslutningen??? 
Om inte så är det knappast fackmässigt utfört om ens tillåtet !
Som svar på dina utvändiga vägguttag så är det önskvärt att knacka ut ett av de förberedda "hålen" i bakstycket av uttaget eller borra ett hål på lämplig plats och låt slangen precis titta in i botten.
Om inte så är det knappast fackmässigt utfört om ens tillåtet !
Som svar på dina utvändiga vägguttag så är det önskvärt att knacka ut ett av de förberedda "hålen" i bakstycket av uttaget eller borra ett hål på lämplig plats och låt slangen precis titta in i botten.
Ja det gjorde ont att läsa, man kan ju bara fundera på hur dragavlastningen är gjord.
Mago: Fundera allvarligt över att 1. byta utt den proppen till ett riktigt uttag. 2. byta ut elektriken också
Mago: Fundera allvarligt över att 1. byta utt den proppen till ett riktigt uttag. 2. byta ut elektriken också
Klicka här för att svara