Hej,
Ska koppla en ny utegivare med nytt kablage till min nya pump.
Står i Nibes installatörshandbok att man ska använda 2g0,5mm2 mellan utegivaren och pumpen.
Har dock en fråga;
Sett på nätet flertalet gånger att "folk" kört 4 trådar, tvinat 2 o 2 sedan kopplat i utegivaren. Får man göra så finns fördelar med det?
Vidare har jag inte fått något att gå på gällande kopplingsscheman.
Nibe F730 säger att endast 1 tråd i X6-1 och 1 tråd i X6-2. Men sedan finns inget gällande utegivaren... någon som kan hjälpa mig vad gäller?
Ska koppla en ny utegivare med nytt kablage till min nya pump.
Står i Nibes installatörshandbok att man ska använda 2g0,5mm2 mellan utegivaren och pumpen.
Har dock en fråga;
Sett på nätet flertalet gånger att "folk" kört 4 trådar, tvinat 2 o 2 sedan kopplat i utegivaren. Får man göra så finns fördelar med det?
Vidare har jag inte fått något att gå på gällande kopplingsscheman.
Nibe F730 säger att endast 1 tråd i X6-1 och 1 tråd i X6-2. Men sedan finns inget gällande utegivaren... någon som kan hjälpa mig vad gäller?
Om du har fyrledare av den typen så kör med två och två tvinnade så slipper du ha lösa ändar spretande som kan hamna där man inte vill ha dem på sikt. Du kommer då också nära den area du sett i anvisningarna.
Annars rent tekniskt skulle du kunna använda bara två av de fyra också men finns ingen anledning snarare tvärtom.
Annars rent tekniskt skulle du kunna använda bara två av de fyra också men finns ingen anledning snarare tvärtom.
Ok, det står att man ska använda 0,5mm2. Tvinar jag 2 så blir det lite större än 0,5mm2 då kabeln jag har är 4x1x0,5.... men det ska väl gå?GK100 skrev:
Om du har fyrledare av den typen så kör med två och två tvinnade så slipper du ha lösa ändar spretande som kan hamna där man inte vill ha dem på sikt. Du kommer då också nära den area du sett i anvisningarna.
Ok, tack så mycket.GK100 skrev:
Något annat jag saknar är hur mycket man ska skala de... vet att när jag bytt eluttag någon gång har det tex stått 11mm.
Här står inget...? Någon rek.?
Nej du kan ta runt 10 mm och stick inte in så långt att isoleringen kommer i vägen. Nu är det heller inga höga spänningar här så att du ser lite av ledarna är inget problem.H Harey skrev:
Ok, o sista frågan.GK100 skrev:
I utegivaren finns det något specifikt kopplingsschema som ska följas eller är det bara viktigt att samma trådar tvinats och sedan kör in rätt par i vilken ingång som helst?
Klicka här för att svara