Byggahus.se
Har sedan länge en enkel timer i vägguttaget i köket som sedan är kopplad till kaffebryggare och micro.
Tvåpoligt relä bryter matningen efter cirkus 25 minuter.
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Har haft en sådan där vi bodde tidigare, mycket praktiskt.
Vägguttag med timer för installation i kök, ej monterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men i detta köket har det inte kommit upp någon. Det är typiskt en sådan sak som finns på ”att göra”-listan.
Blir väl när köket skall göras vid, vad det lider.
 
J
Svärföräldrarnas kaffekokare började brinna när den var avstängd.

Men jag drar aldrig själv ut sladden för det. Tror risken för den typen av kortslutning inte är mycket större i en kaffekokare som någon annan apparat.
Den dagen jag hittar en timmer likt den ovan, men med två uttag, kommer jag att installera det. Vill alltså ha både vattenkokare och kaffekokare i samma tvåvägsuttag som idag, men med timer.
 
Iofs. så kan en kaffebryggare rent teoretiskt drabbas av ett antal fel samtidigt och orsaka brand.

MEN kaffebryggare har lite oförtjänt dåligt rykte sedan 70-talet. Då tillverkade Melitta en serie med bryggare som dels saknade överhettningsskydd, och som dessutom var behäftade med ett konstruktionsfel, som gjorde att bryggningselementet som är på ca 1 kw kunde haka upp sig så att den var på även när det inte fanns något vatten att värma upp för bryggning. Bryggaren smälter då ned och börjar binna på några minuter. Den korrekta funktionen var att när vatten rann in till värmekammaren, så uppstod ett tryck mot ett membran som slog på en switch som gav ström till elementet. När allt vatten var slut så försvann trycket och elementet stängdes av. Med lite kalk i systemet så kunde mebranet styvna till och fastnade antingen i alltid på läge, eller i alltid av läge. I läget alltid av fungerade bryggaren inte och kasserades, i läget alltid på bryggde den kaffet och började sedan brinna, oftast när folk skulle hälla upp det nybryggda kaffet, så i de flesta fall upptäcktes branden innan det blev någon värre katastrof.

Sedan har många upplevt att en glömd kaffebryggare luktar bränt kaffe och har inbrända kaffeavlagringar. Men då är det värmeplattan på typ 100w som är inblandad, den kan bränna kaffe, men startar ingen brand.

Men detta gällde alltså en enda modell, som orsakade en del bränder.

En modern kaffebryggare idag har en eller ibland flera temperatursäkringar, så att strömmen bryts (för alltid) om bryggaren överhettas.

Om en bryggare skall kunna starta en brand krävs det alltså dels att den är trasig, så att värmeelementet inte slår av som det skall, dels att temperatursäkringen på något sätt är felaktig.

En annan myt om brandfarlighet är strykjärn, när elektriska strykjärn var en nymodighet för 100 år sedan, så hade de inte ens termostat, användaren fick slå av och på strömmen manuellt för att hålla en lagom temp. Givetvis är det då farligt att lämna järnet påslaget med stryksulan mot brännbart material.

Moderna strykjärn har dels termostat, som reglerar temperaturen, dels temperatursäkringar som skyddar ifall termostaten skulle fallera.

Det finns en rolig historia om killen som ville ha ut försäkringspengar. Han ställde strykjärnet på sin skjorta innan han gick till jobbet. Men "för säkerhets skull" så hällde han även ut fotogen eller något och tände på.

När brandutredarna pratade med honom så "kom han på" att han nog hade glömt strykjärnet på morgonen. Då visade utredarna det som var kvart av hans skjorta. Där fanns ett perfekt märke efter strykjärnet. Allt annat var svartbränt, men där strykjärnet hade stått var skjortan oskadad, det hade skyddat mot branden.
 
  • Gilla
anhack och 2 till
  • Laddar…
När elen går i hyreslägenhet och man anmäler är första åtgärden: koppla bort vattenkokaren.
Kaffe-och vattenkokare har ett -bäst-före-datum. Hos mig pajar vattenkokaren redan efter 2-4 år (oberoende av märke och pris). Jag har bägge kopplat till timer dvs kontakten sitter alltid i väggen och timern på max 30 minuter. Ett enkelt extra tryck vid start.
 
5
S Stefan1972 skrev:
Fast nu pratar man väl olika saker? Det är väl ingen som påstått att man ska dra ur sladdar på apparater som inte används? Det saken handlar om är väl apparater som slås på och glöms bort och orsakar brand. Där vill man ju ha en timerfuktion så det aldrig händer. Man behöver ju däremot inte nojja sig över anslutna apparater i allmänhet för isåfall skulle man ju få dra ur det mesta.
Om det där var ett svar till mig så menade jag det att vi har många andra apparater som står avstängda/stand-by men som vi inte bryr oss om att dra ur sladden/frånskilja. Spisen är ett exempel där det faktiskt är väldigt lätt att slå till vredet det sista man gör.
Hur många slår av torktumlaren på säkerhetsbrytaren/plockar ur säkringar eller drar ur kontaken innan man går hemifrån?
Kaffebryggarna har blivit bättre och det är inte dem som står för de flesta elbrand relaterade skadorna. Men jag drar ur den själv, men mer av en gammal vana. :)
 
Ja, när jag ska använda brödrosten :)
 
K Krypstocken skrev:
Brukar ni dra ur stickkontakten till kaffebryggaren och vattenkokaren?
Du glömde spisen ;)
 
Nej

Jag slår av säkringen varje gång vi inte använder den. Känns bäst så ;-)

Har kommit över det, de står alltid inkopplade numera :)
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Dvärgbrytare får inte användas som brytare.
 
A A.G skrev:
Dvärgbrytare får inte användas som brytare.
De ska väl tom. bytas ut om de är använda ett antal ggr. vill jag minnas!?? Motsatt jordfelsbrytare som skall motioneras
 
Notera att det var ett skämt
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
De ska väl tom. bytas ut om de är använda ett antal ggr. vill jag minnas!??
De är märkta med en maximal brytström. Ofta 6 eller 10 kA. Denna ström skall de kunna bryta tre gånger under sin livstid. Men det kommer så gott som aldrig att gå en så hög ström i en bostad. Vid en stum kortslutning mellan två fasskenor kanske det går runt 1 kA. I mer "normala" kortslutningar mycket mindre. Så de brukar hålla rätt länge.
 
K Krypstocken skrev:
Notera att det var ett skämt

Tycker det var ett dåligt skämt...
I min telefon (Nokia) står det ”laddningen klar ta laddaren ur vägguttaget”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.