Byggahus.se
O
A A.G skrev:
Dvärgbrytare får inte användas som brytare.
Tokslut Tokslut skrev:
De ska väl tom. bytas ut om de är använda ett antal ggr. vill jag minnas!?? Motsatt jordfelsbrytare som skall motioneras
I stort sett alla dvärgbrytare är idag godkända som frånskiljare vilket nog får betraktas som att de är godkända som "brytare". Tittar man i ett datablad har de typisk en mekanisk livslängd på tiotusentals frånkopplingar och en elektrisk brytförmåga på tusentals frånkopplingar. Som exempel anger Hager livslängden till 20000 mekaniska respektive 4000 elektriska brytningar. Det är för övrigt exakt samma specifikation som på deras strömställare. Det finna alltså inget i varken installationsreglerna eller i tillvekarens anvisningar som säger att Krypstockens skämt om att frånskilja förbrukaren med säkringen inte är tillåtet, även om det kanske inte skulle vara en bra lösning i praktiken.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Tycker det var ett dåligt skämt...
I min telefon (Nokia) står det ”laddningen klar ta laddaren ur vägguttaget”
Nokia finns sådana fortfarande ? ;)
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Japp, efter en tur med en iPhone och en Sony så återvände jag till Nokia.

Protte
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Tycker det var ett dåligt skämt...
I min telefon (Nokia) står det ”laddningen klar ta laddaren ur vägguttaget”
Varför ska man dra ur laddaren?
 
Jaaa, varför, jag låter den sitta i.
En switchmode behöver inte bli varm som en med järntrafo.

Frun läser Aftonbladet och tar det som sanning och där står det att man ska.
Det står också att man inte ska ladda på natten heller så hennes telefon får en duttladdning på morgonen.

Protte
 
Moderna laddare drar i storleksordningen några tiotal till nåt hundratal milliWatt. Den extra mat man behöver äta för att ge kroppen den energi som behövs för att böja armen två gånger om dan när man kopplar i och ur laddaren kostar mer än vad elen kostar om man låter laddaren sitta i.
 
Nu är det nog inte energibesparingen som kanske är den springande punkten om man skall dra ut laddaren eller inte när det är färdigladdat. Utan risken för brand om den sitter kvar. Det har ju rapporterats några gånger i pressen att den och den laddaren inte är att "lita på"...... några har ju tom blivit återkallade eller fått förbud på att användas.
 
Fast ladda på natten ska man fortfarande inte göra. Inte för att det är olämpligt i sig men blir det batteribrand på natten så kan det ju sluta tråkigt.........den som inte sett ett mobilbatteri fatta eld kan ju söka lite på youtube....... Detta gäller ju inte bara mobiler utan allt med litiumjon teknik
 
O Steamboy skrev:
I stort sett alla dvärgbrytare är idag godkända som frånskiljare vilket nog får betraktas som att de är godkända som "brytare". Tittar man i ett datablad har de typisk en mekanisk livslängd på tiotusentals frånkopplingar och en elektrisk brytförmåga på tusentals frånkopplingar. Som exempel anger Hager livslängden till 20000 mekaniska respektive 4000 elektriska brytningar. Det är för övrigt exakt samma specifikation som på deras strömställare. Det finna alltså inget i varken installationsreglerna eller i tillvekarens anvisningar som säger att Krypstockens skämt om att frånskilja förbrukaren med säkringen inte är tillåtet, även om det kanske inte skulle vara en bra lösning i praktiken.
Just inom elområdet ska man nog vara lite försiktig när det gäller skämt. Jag hajade till - kan absolut inget om el och har stor respekt. Har varit urrädd då jag under en period hade flera fel och fick koppla bort ett par kontakter ett antal gånger. Kan man räkna med att en 14 år gammal elcentral klarar åtskilliga bortkopplingar?

För övrigt började dotters mobil brinna under laddning (originalladdare) så vi laddar aldrig på natten eller i frånvaro.
 
T tergo skrev:
[länk]
Fast det där är ju nästan "felaktigt".....rätt i sak men laddstyrningen i mobilen håller reda på detta själv. 100% på displayen betyder oftast inte att batteriet är 100% På andra produkter kan det såklart skilja.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Min telefon håller 100% nån timme efter fulladdning, sen slutar den underhållsladda och låter batteriet laddas ur till 90% innan det laddas upp igen. Sen håller den på så så länge laddaren är inkopplad.
 
useless useless skrev:
Min telefon håller 100% nån timme efter fulladdning, sen slutar den underhållsladda och låter batteriet laddas ur till 90% innan det laddas upp igen. Sen håller den på så så länge laddaren är inkopplad.
Fast i realiteten är 100% på displayen kanske 90% i batteriet osv....kanske lägre ändå med tanke på alla batteribränder i telefoner.....
 
Har kaffebryggaren (som i sig har inbyggd timer) i en Verisure smartplug som är inställd på att slå av när huset larmas på... Så dubbel säkerhet när huset är tomt. Lever således lite mer farligt när vi är hemma och inte larmar...
 
Jag blir lika förvånad varje gång hur "folk" kan vara rädda för att tex en kaffekokare ska ta eld och skada någon vilket sker kanske vart tionde år. Samma människor sätter sig glatt i bilen och åker en sväng, bilar dödar flera hundra kanske tusen gånger fler människor än kaffekokare. Eller hur samma människor glatt dricker alkohol som dödar mellan 5-7000 varje år (i Sverige). :thinking:
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.