V växelventil skrev:
Då har du reggo kundanpassad nr2 och som tommib är inne på kan du höja när tillskottet ska gå in och har för mig att det är på rad 8 som du ändrar.Kolla hur du ändrar i installationsboken.

reggo har inte integralminuter utan kopplingsdifferens heter det på din pump.
Ja det kan ju vara så att jag inte fattar vad det är jag ska ändra...

Men enklast vore att bara köra oljebrännare som tillskott
 
nino nino skrev:
Ja det kan ju vara så att jag inte fattar vad det är jag ska ändra...

Men enklast vore att bara köra oljebrännare som tillskott
Annars finns det säkert någon som har liknande anläggning som du har och du kan gå in på värmepumpsforum och ställa din fråga där och du kommer säkert få hjälp därifrån.
 
Panor82
Vet inte hur det ser ut eller funkar med styrningen men det är inte bara så att en utgång/relä växlar så att du kan skifta trådarna där så att oljan går på elpatronens utgång och tvärt om?
 
Panor82 Panor82 skrev:
Vet inte hur det ser ut eller funkar med styrningen men det är inte bara så att en utgång/relä växlar så att du kan skifta trådarna där så att oljan går på elpatronens utgång och tvärt om?
Nej jag tror inte det då det finns tider för shuntens öppning och stängning, oljan ska gå ett antal minuter för att värma upp vattnet i pannan innan shunten öppnar, antar att det är för att inte släppa på "kallt" vatten i systemet
 
V växelventil skrev:
Annars finns det säkert någon som har liknande anläggning som du har och du kan gå in på värmepumpsforum och ställa din fråga där och du kommer säkert få hjälp därifrån.
Ja men jag har sökt och kan inte hitta samma typ av anläggning...

Är runt 4-500kvm att värma , elen var billig i förhållande till oljan men för att slippa säkra upp ännu mer så sparade man oljepannnan. Den går in kallaste dagarna, som inatt med ca -20
 

Bästa svaret

Kopplar du ur manövertrådarna (A1 på kontaktor) till kontaktorerna med dom grå och röda trådarna får du inget eltillskott. Styrningen påverkas inte utan datorn "tror" att tillskottet är till men inte riktigt räcker.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Kopplar du ur manövertrådarna (A1 på kontaktor) till kontaktorerna med dom grå och röda trådarna får du inget eltillskott. Styrningen påverkas inte utan datorn "tror" att tillskottet är till men inte riktigt räcker.
Tack precis det jag eftersökte, då borde jag kunna sätta en shelly på manövertrådarna för att på så vis kunna slå av och på elen?

En på varje med shelly1 men det finns väl med 2 utgångar tror jag som då kanske lämpar sig bättre, eller spelar det ingen roll om av/på slag bli fördröjt med några sek mellan de olika kontaktorerna?
 
Med två kontaktorer får du tre steg, 1 eller 2 eller 2+3. Ev fördröjning mellan kontaktorer är inte till någon nackdel.
Ps
Kolla bara så att trådarna går direkt från kontaktorerna till elpatronen. Jag vet att i alla fall tidigare hade ITV en uppsjö av relän för just styrning av tillskott med många olika effektsteg, och då blir det lite annat.
 
Provade bryta 25 säkringarna och det hände inget med varken pumpen eller kontaktorerna, så jag antar att dom inte var i bruk vid tillfället, dom var inte heller dragna/nere.

Nu ser det ut så här, kopplade loss A1 på båda.

Elektriskt installationsskåp med kontakter, ledningar och märkningar, industriellt och tekniskt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får fundera på om jag ska koppla dit nån shelly eller hur jag gör

Någon som vet varför man måste trycka på återställningsknappen eller vad det är på oljebrännaren för att den ska hoppa igång?
 
Du borde kunna hitta någon gemensam punkt i kretsarna där du kan bryta bort allt eltillskott med en enpolig funktion som tex Shelly 1. Har du inget elschema du kan titta på för utrustningen?

Ett rimligt ställe du kan kolla på är överhettningsskyddet för elvärmedelen.
 
Redigerat:
Kopplade på en shelly1 med manövertråden från ena kontaktorn och la ett larm om den aktiveras.

Nej har tyvärr inget elschema, bara för själva installationen av vp och det säger väl inte så mycket...

Jag är rätt nöjd, ev kopplar jag på ytterligare en shelly på andra manövertråden för att ha ännu bättre koll, men i det stora hela (om det nu funkar utan larm och grejer) så är det nog precis som jag vill ha det.

Egentligen så skulle man väl koppla in shellyn så man kan bryta manöverströmmen via appen, då är det ju bara att klicka om man vill köra el eller olja, sen kanske det blir lite svalare i huset under en timme eller 2 innan oljan fått upp tempen
 
Öppnade den uråldriga dosan där brytaren till brännaren sitter, inkommande ström med av/på och det såg inte jätteroligt ut...

Elektrisk apparat med kretskort, anslutna trådar, och en lysande röd lampa inuti en metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det ju en helt värdelös bild ser jag nu, men jag antar att jag bör byta den här brytaren mot en ny i plast?
Var även nån kabeln/tråd där plasten spruckit/lossnat så det bör väl också åtgärdas...

Matningen till dosan är inte heller helt ny, bla röd fanns nog med.

Den här typen av kabel är det

Ett fäste håller fast en elkabel på en sliten vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det den här brytaren

Industriell kontrollpanel med röd indikatorlampa, strömbrytare och ledningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Kopplade på en shelly1 med manövertråden från ena kontaktorn och la ett larm om den aktiveras.

Nej har tyvärr inget elschema, bara för själva installationen av vp och det säger väl inte så mycket...

Jag är rätt nöjd, ev kopplar jag på ytterligare en shelly på andra manövertråden för att ha ännu bättre koll, men i det stora hela (om det nu funkar utan larm och grejer) så är det nog precis som jag vill ha det.

Egentligen så skulle man väl koppla in shellyn så man kan bryta manöverströmmen via appen, då är det ju bara att klicka om man vill köra el eller olja, sen kanske det blir lite svalare i huset under en timme eller 2 innan oljan fått upp tempen
Du kan säkert själv enkelt hitta överhettningsskyddet och om du vill och behöver manövrera elkasettens bidrag där enligt schema eller andra lämpliga villkor. Det är nog den rimligaste punkten att angripa för att nå det du beskriver och utan för mycket olika bonnkopplingar.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
Snailman
En artikel som verkar som klippt och skuren för den här tråden.

https://www.vvsforum.se/2022/11/att-stanga-av-elpatronen-ar-det-dummaste-man-kan-gora/

Jag har ju spärrat elpatronen i menyn på min Nibe värmepump, men jag tror ju inte den är så korkat konstruerad att den då skulle strunta i att köra legionellakörningarna.

Min pump ska väl räcka till för all värme huset behöver, men med elpatronen spärrad så kan det ta lite längre att få nytt varmvatten efter att man använt mycket varmvatten, inget allvarligare än något i den stilen.
 
Snailman Snailman skrev:
En artikel som verkar som klippt och skuren för den här tråden.

[länk]

Jag har ju spärrat elpatronen i menyn på min Nibe värmepump, men jag tror ju inte den är så korkat konstruerad att den då skulle strunta i att köra legionellakörningarna.

Min pump ska väl räcka till för all värme huset behöver, men med elpatronen spärrad så kan det ta lite längre att få nytt varmvatten efter att man använt mycket varmvatten, inget allvarligare än något i den stilen.

Nja... Det vet jag inte?
Jag har en spetsberedare på sidan som trycker upp vv, jag har oljebrännare som sköter tillskottet istället för elpatron.

Vp är från runt 00 och dimensionerad för att spetsa med elpatron och olja dom kallaste dagarna, 00 var elpriset inte så högt och olja var dyr idag är båda dyrare men räknar med att vid ett elpris på ca 3:- så sparar jag slantar på att bränna olja.
Mitt snittpris för november låg runt 2.90 plus nätavgifter, andra avgifter och effekttaxa

Jag har ca 25m ner till berg så ett till hål blir inte gratis...
Kan ev få ner lite slang i backen men det går en fiberkabel där jag måste korsa flera gånger så även det kommer bli dyrt då man nog inte kan plöja ner slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.