Vad ska man koppla upp sin flvp med?

• Antal röster
    2
Är det inte bättre åtgärda problemet istället för att bara återställa

DonPablo R134a skrev:
Naturligtvis är det så men min elektriker har inte riktigt tiden just nu, sen kommer det och går.

Inte ett larm dec jan feb och sen 2larm på 2 dagar.

Sen vore det ju skönt att slippa åka en mil för att trycka på en knapp

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kan man kvittera larm via husdata?
Får låg pressostat lite då och då och det vore fint att få en notis i mobilen och kunna kvittera larmet
nino nino skrev:
Kan man kvittera larm via husdata?
Får låg pressostat lite då och då och det vore fint att få en notis i mobilen och kunna kvittera larmet
Nej du kan inte kvittera larm via Husdatas produkter. På de flesta kan du däremot får ut summalarm och på andra även aktuell larmkod.

• Gilla
nino
  • Laddar…
R Rm1X skrev:
Nej du kan inte kvittera larm via Husdatas produkter. På de flesta kan du däremot får ut summalarm och på andra även aktuell larmkod.
Hmm, undrar om det går att kvittera larm med Easyserv? Jag gissar på nej, att troligen ligger begränsningen i värmepumpens gränssnitt.

Per Ola Persson
useless useless skrev:
Jag har ingen koll på Easyserv, men det borde @Per Ola Persson kunna svara på.
Vissa äldre modeller går det inte att Ändra värden, t.ex. Rego 400 (IVT 490/690), då styrsystemet inte stödjer dessa funktioner. Det går inte med något system, varken Easyserv eller Husdata. Däremot Rego 600 och framåt så går det att ändra värme (värmekurva, funjustering, innetemp mm).

Per Ola Persson
Vispen74 Vispen74 skrev:
Hmm, undrar om det går att kvittera larm med Easyserv? Jag gissar på nej, att troligen ligger begränsningen i värmepumpens gränssnitt.
När det gäller larm så är det lite olika beroende på värmepumpsmodell hur mycket de kan skicka. Fördelen med Easyserv är att du också har deras serviceteknikers utlåtande via hälsostatus som kommer ut som notiser om värmepumpen ändrar beteende eller avviker från sitt normala beteende.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Per Ola Persson
DonPablo R134a skrev:
Syftet med att ha ett uppkopplat system på sin värmepump är ju att kunna åtgärda ett larm, fel eller avvikelse på ett tidigt stadium, innan det leder till följdskador, ökad förbrukning eller förslitning. När det gäller Easyserv så är vårt mål att hitta dessa avvikelser innan larm uppkommer. Det tjänar alla på. Mindre akututryckningar för serviceteknikern, mindre obehag för villaägaren och mindre risk för onödigt slitage och servicekostnader på värmepumpen

• Gilla
nino
  • Laddar…
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Däremot Rego 600 och framåt så går det att ändra värme (värmekurva, funjustering, innetemp mm).
Fast det gäller väl bara 6xx-modellerna? Rego800/800x/1000 går väl inte att ändra saker i?

K
Jag tolkar skärmdumparna från husdatas hemsida för H60 gateway mot Rego 800 och 1000 att man kan ändra vissa parametrar (dom som är gråa) på samma sätt som jag kan mot min Rego600.

Jag skulle gärna slå till på Easyserv med deras övervakning. Det enda jag väntar på är att det blir kompatibelt med Home Assistant smart hem på samma vis som det går med Husdata.

Edit: Beställde och hoppas att de löser koppling till smarta hem. Byggahus rabbatkod blev avgörande. Ska bli kul att se hur det funkar, i synnerhet då jag har en IVT 695 Twin.

Redigerat:
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Jag tolkar skärmdumparna från husdatas hemsida för H60 gateway mot Rego 800 och 1000 att man kan ändra vissa parametrar (dom som är gråa) på samma sätt som jag kan mot min Rego600.
Har du nåt exempel/länk för en sån skärmdump?

Per Ola Persson
useless useless skrev:
Fast det gäller väl bara 6xx-modellerna? Rego800/800x/1000 går väl inte att ändra saker i?
Jodå på R800/1000/2000 så är det värmekurvan man ändrar, följande parametrar är det:

- Rumstemperatur börvärde
- Rumsgivarpåverkan
- Värme bör, kurva vänster
- Värme bör, kurva höger

Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Jodå på R800/1000/2000 så är det värmekurvan man ändrar, följande parametrar är det:

- Rumstemperatur börvärde
- Rumsgivarpåverkan
- Värme bör, kurva vänster
- Värme bör, kurva höger
Men man kan inte kvittera larmet som jag får, pressostat låg

K
useless useless skrev:
Har du nåt exempel/länk för en sån skärmdump?
Husdata - För dig som vill övervaka ditt hem

Scrolla ner och tryck på den reglercentral du är nyfiken på, så kommer det upp en skärmdump.

Jag kan inte kvittera larmer via husdata mot min rego600.

Vispen74 Vispen74 skrev:
Nej det går inte med någon av dessa produkter Bägge använder i princip samma teknik i kommunikation med värmepumpen.

• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.