H HenrikHuslöse skrev:
Kan du inte gå med 90 mm eller i värsta fall 75 mm rör från toan?

Annars vore väl en toalett hängd på väggen i hörnet en lösning? Den synliga stammen blir inbyggd i hörnet och toan ansluter nästan direkt till stammen.
Har tyvärr redan toaletten och ingen returrätt kvar så köpa en ny är inget alternativ

L Linn LK skrev:
Har tyvärr redan toaletten och ingen returrätt kvar så köpa en ny är inget alternativ
Hur menar du att 75 rör från toan ska göra någon skillnad på fallet? 😊

B BSOD skrev:
Ett annat alternativ är ju att sätta en liten avloppspump?
Typ som denna:
[länk]

(har själv ingen erfarenhet av denna, och vet att avloppspump långsiktigt brukar vara jobbigt, tänkte mest som alternativ om det är svårt att få till gjutjärnsdelen).

Jag hade nog gjort precis som du är inne på: bilat bort det, även om det kan bli ganska jobbigt att få till med tanke på vägg med mera).
En fördel är att en snickare hjälper mig med bilning och igen gjutning isåfall

L Linn LK skrev:
Hur menar du att 75 rör från toan ska göra någon skillnad på fallet? 😊
Tänkte att det beror lite på hur anslutningen mot toalettstolen ser ut. Den kan vara mindre än 110 och man kan vinna någon cm. Jag fick med övergång från 90 mm till 110 mm med en toalettstol.

H HenrikHuslöse skrev:
Tänkte att det beror lite på hur anslutningen mot toalettstolen ser ut. Den kan vara mindre än 110 och man kan vinna någon cm. Jag fick med övergång från 90 mm till 110 mm med en toalettstol.

• Tekniska diagram och bilder av en toalettstol med måttangivelser. Produktinformation syns nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, då gick inte det.

Är det normalt att sätta 90 graders t- kopplingar på det viset? Jag använder alltid 45 graders för att inte riskera att det blir bakfall eller svacka på avsticket... En 45 graders gren direkt i golvet borde väl också lösa problemet?

I Ingenjör Jesper skrev:
Är det normalt att sätta 90 graders t- kopplingar på det viset? Jag använder alltid 45 graders för att inte riskera att det blir bakfall eller svacka på avsticket... En 45 graders gren direkt i golvet borde väl också lösa problemet?
Tror 45 grader blir för högt ändå.
Men direkt i golvet säger du, då hade du bilat också?

L Linn LK skrev:
Tror 45 grader blir för högt ändå.
Men direkt i golvet säger du, då hade du bilat också?
Nej, jag menade direkt i röret i golvet... Fördelen med en 45-gren är ju att det går att sätta den lite snett utan att det blir bekymmer till skillnad från en t-koppling... Men det kanske inte blir så snyggt...

Behöver man bila så behöver man. Det kan ju absolut vara rätt val, men det blir ett väldigt mycket större projekt än att koppla några rör...

I Ingenjör Jesper skrev:
Nej, jag menade direkt i röret i golvet... Fördelen med en 45-gren är ju att det går att sätta den lite snett utan att det blir bekymmer till skillnad från en t-koppling... Men det kanske inte blir så snyggt...

Behöver man bila så behöver man. Det kan ju absolut vara rätt val, men det blir ett väldigt mycket större projekt än att koppla några rör...
Jag ska ta upp det förslaget med snickaren (en anhörig) som kommer imorgon så ser vi om det är en lösning. Tack :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.