Denna stammen går från våning 2 där det finns en toalett. Kan jag utan problem koppla på en toalett på stammen i källaren? Kan man i så fall sätta renaluckan en bit upp och sedan 110 klyka för toalett, under den?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Hej,
Via rensluckan är dumt då du dels tar bort funktionen samt att det är en 90-gradersförgrening till stammen vilket gör att du riskerar att få mycket stopp där. Dessutom ser stammen ut att ligga för nära väggen för att du ska få plats med en toalett rakt upp och ner. Du kommer behöva bygga om stammen i området men det positiva är ju att den är helt frilagd så det bör gå att göra utan allt för stora ingrepp. Har du en VVS:are du kan rådfråga?
Via rensluckan är dumt då du dels tar bort funktionen samt att det är en 90-gradersförgrening till stammen vilket gör att du riskerar att få mycket stopp där. Dessutom ser stammen ut att ligga för nära väggen för att du ska få plats med en toalett rakt upp och ner. Du kommer behöva bygga om stammen i området men det positiva är ju att den är helt frilagd så det bör gå att göra utan allt för stora ingrepp. Har du en VVS:are du kan rådfråga?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Har man inte tummen mitt i handen så är det inga problem att göra det själv på det viset. Se dock till att det blir så mycket "y" som möjligt så man inte riskerar att vatten som kommer uppifrån påverkar så mycket. Det på bilden ser ju inte så gammalt ut så det är nog inta problem att lirka isär eller om man får kapa den korta biten med muff och byta en bit.
Tackar! Vet du om jag måste ha rensluckan eller om det är godkänt att ha WC som man monterar av för att göra inspektion? Hör ju själv att det är krångligare, men tänker att det är så extremt sällan man skulle behöva öppna upp.S Stefan1972 skrev:Har man inte tummen mitt i handen så är det inga problem att göra det själv på det viset. Se dock till att det blir så mycket "y" som möjligt så man inte riskerar att vatten som kommer uppifrån påverkar så mycket. Det på bilden ser ju inte så gammalt ut så det är nog inta problem att lirka isär eller om man får kapa den korta biten med muff och byta en bit.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Kostnaden för en renslucka är i sammanhanget försumbar (< 100 kr). Dessutom bör man kunna återanvända den som finns, om det kniper.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nu vet jag inte var toan hamnar i förhållande till stammen men en ide är väl att lägga rensluckan med locket uppåt direkt efter grenen på det som går mot toaletten. Så att den ligger ner så att säga. Då är det ju ändå inget problem att föra ner rensverktyg vidare ner i stammen. Det är ju dock inga problem att ha den ovanför grenen heller......ta bort den helt är ju dumt.
Klicka här för att svara