Nja.. Det är inte ok med anslutningsledningar utan dragavlastningar.

Tobbe_3 skrev:
Nja.. Det är inte ok med anslutningsledningar utan dragavlastningar.
Då får vi skaffa det omgående. Tack för hjälpen!

Vad är vitsen med en ny dosa 10 cm från den gamla? Då är det väl bättre att du byter innanmätet i den gamla dosan till en nya anslutningsdosa med två utgångar. Då får du dragavlastningar på köpet.
T.ex http://elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
1. första dosan skulle ha bytts mot ovanstående förslag,
2. alternativ, ersatts med ett doslock med kabel uttlopp / näsa för utgående kabel till "nya" dosan
3. om man ska upp med en dosa ny brevid. då börjar man med att skruva fast den nya dosan i väggen.
4. hur har du gjort i den gamla dosan? blandat EK och FK under samma skruv?
5. Den installationen ser rent ut förj**lig ut, följande fel ser jag direkt, inga dragavlastningar, löst sittande dosa, inga klammer på kabeln mellan dosorna. Hur är det med anslutningskablarna, kommer de i kläm mellan skåp och vägg?

Fattar inte hur en del jobbar,
man börjar med att skruva fast grejerna, sedan klammar man fram kabeln,

Inte kul att borra i efterhand.

ett plus ser jag bra val av kopplingsklämmor:)

HSP skrev:
1. första dosan skulle ha bytts mot ovanstående förslag,
2. alternativ, ersatts med ett doslock med kabel uttlopp / näsa för utgående kabel till "nya" dosan
3. om man ska upp med en dosa ny brevid. då börjar man med att skruva fast den nya dosan i väggen.
4. hur har du gjort i den gamla dosan? blandat EK och FK under samma skruv?
5. Den installationen ser rent ut förj**lig ut, följande fel ser jag direkt, inga dragavlastningar, löst sittande dosa, inga klammer på kabeln mellan dosorna. Hur är det med anslutningskablarna, kommer de i kläm mellan skåp och vägg?

Fattar inte hur en del jobbar,
man börjar med att skruva fast grejerna, sedan klammar man fram kabeln,

Inte kul att borra i efterhand.

ett plus ser jag bra val av kopplingsklämmor:)
Skrev jag inte att inget var fastskruvat?
Det var besvärligt nog att hantera detta i ett väggskåp 160cm upp och 15cm höjd på facket.
Att det fanns dubbelingång på kopplingsdosa visste jag inte. Jag ville inte trycka in dubbla anslutningskablar under samma lock. Klammer etc sätter jag i efterhand. Dosan lika så.

Redigerat:
Brallan84 skrev:
Kritisera kan du friskt men du är uppenbarligen inte läskunnig. Skrev jag inte att inget var fastskruvat?
Det var besvärligt nog att hantera detta i ett väggskåp 160cm upp och 15cm höjd på facket.
Att det fanns dubbelingång på kopplingsdosa visste jag inte. Jag ville inte trycka in dubbla anslutningskablar under samma lock. Klammer etc sätter jag i efterhand. Dosan lika så.
Likväl hade du med samma eller mindre insatser kunnat gjort ett bättre jobb om du följt olika tips i tråden. Nu spelar det inte så stor roll bara du fått korrekt förbindning i alla dina punkter och det verkar det finnas förutsättningar för. Men som vanligt lär dig lite varje gång och försök tänka på det en annan gång. Handlag är inte medfött för de flesta och många även i yrkesverksamhet har förvånansvärt lite uppövat så du behöver inte skämmas.

Tråden har kantats av oklarheter och missförstånd, och skilda tolkningar av det outsagda och det som inte syns på bild. Men från en tidigare tveksam fördelning har vi renodlat en dosa till golvvärmen och en till tvätt & tork. Dessutom fått bort en dålig stickpropp - antar att det var den gjutna stickproppen som felade - inte speciellt ovanligt.

Nu ser man som sagt inte hur det ut i tvättstugan, men i min tankevärld var iden med den där trånga anslutningsdosan att dra en kabel till en lättillgänglig anslutningsdosa bredvid/bakom TM/TT. Nu sitter den i ett skåp, men var finns TM/TT? Precis bredvid? Det bör vara relativt enkelt att kunna losskoppla dessa apparater - det är avsikten med en anslutningsdosa.

Bo.Siltberg skrev:
Tråden har kantats av oklarheter och missförstånd, och skilda tolkningar av det outsagda och det som inte syns på bild. Men från en tidigare tveksam fördelning har vi renodlat en dosa till golvvärmen och en till tvätt & tork. Dessutom fått bort en dålig stickpropp - antar att det var den gjutna stickproppen som felade - inte speciellt ovanligt.

Nu ser man som sagt inte hur det ut i tvättstugan, men i min tankevärld var iden med den där trånga anslutningsdosan att dra en kabel till en lättillgänglig anslutningsdosa bredvid/bakom TM/TT. Nu sitter den i ett skåp, men var finns TM/TT? Precis bredvid? Det bör vara relativt enkelt att kunna losskoppla dessa apparater - det är avsikten med en anslutningsdosa.
Jag får köpa en anslutningsdosa med dubbla ingångar, så det nog bli skärpning på torpet. Tanken med k.dosan var att dela faserna lättare synligt och att inte klämma båda anslutningskablarna från TM/TT under samma klämma i gamla a.dosan.
Stickproppen satt i ett vanligt uttag som jag monterat tidigare. Får koppla in något som inte drar 2300w o se hur det beter sig.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.