Nu har jag pratat med en elektriker och så här ska det se ut.

• Bilden visar två Wago-kopplingsklämmor anslutna till flera elledningar i en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Snälla, starta inte en ny tråd, du har redan två med samma frågor.
Fundering, kanske lite troll som ny på forumet?

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Snälla, starta inte en ny tråd, du har redan två med samma frågor.
Fundering, kanske lite troll som ny på forumet?
Försökte lägga in bild. Men funkade ej. Förlåt😪

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Ser felkopplat ut.

Titta på Wago's video, ca 0:35 in i filmen, där säger de en ledare per hål,

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ser felkopplat ut.
Vart då? Är en elektriker som gjorde detta till mig.

C Cimmis skrev:
Det funkar säkert bra i den tillämpningen. Det är ju ingen elpatron på flera kW det handlar om.
Men man brukar säga att tillverkarens anvisningar alltid ska följas och då är det en tråd per hål som gäller.

Konstigt om en riktig elektriker tycker det är ok?

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det funkar säkert bra i den tillämpningen. Det är ju ingen elpatron på flera kW det handlar om.
Men man brukar säga att tillverkarens anvisningar alltid ska följas och då är det en tråd per hål som gäller.

Konstigt om en riktig elektriker tycker det är ok?
Nopp då skulle jag sätta in 5 svarta trådar i en kona och 5st trådar i den andra konan som jag fick med

C Cimmis skrev:
Nopp då skulle jag sätta in 5 svarta trådar i en kona och 5st trådar i den andra konan som jag fick med
Jag menar tillverkaren av den orangea kopplingsklämman, Wago.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Rent elektriskt fungerar det som sagt säkert för ändamålet men det följer inte materialtillverkarens anvisning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Cimmis skrev:
Låt dig nu inte förvirras i onödan. Det du visar på bilden är utmärkt utfört och helt problemfritt oavsett allt skrivande om anvisningar. Det är helt riktigt att följa dessa men i ditt fall med klena RK är det snarare en fördel med två per anslutning. Se även hur väl instuckna de är och synliga i transparenta delen av klämman dessutom med kardelerna bra riktade och inget trassel eller tvinnande där heller.

Bara så du får någon motvikt till de alltför vanliga upprapningarna av tex tillverkares anvisningar osv en korrekt fackmässig bedömning väger alltid tyngst men då ska den givetvis vara ärlig och med tyngd.

• Gilla
Messier1994 och 5 till
  • Laddar…
Det är samtidigt tveksamt om dubbla ledare i en Wago 221 är något vi kan rekommendera på detta forum.

Sedan har vi skyddsjordningens vara eller icke vara. Jag har fortfarande inte fått svar på mina frågor där.

Och till sist saknar jag dragavlastning av sladden med stickpropp.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är samtidigt tveksamt om dubbla ledare i en Wago 221 är något vi kan rekommendera på detta forum.
Det är inte det minsta tveksamt utfört som på TS bild. Finns ingen anledning att försöka skapa fiktiva problem där. Dina andra punkter är helt vettiga dvs avlastning och skyddsjord men har inget med hopkoppling av ledarna att göra.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.