Hej alla
Vi har precis flyttat in till en bostadsrätt. Vi har en utelampa på våran balkong med direkt matning till Utelampan. Nedanför ett jordar vägguttag och sist en strömbrytare. Du tänder lampan å aktiverar vägguttaget på samma strömbrytare. Men de jag vill göra är att jag vill ha direkt el till vägguttaget å tända endast lampan på strömbrytaren utan att jag släcker vägguttaget. Alltså är det bara tjuvat vidare från lampa till vägguttag. Å fas fas till strömbrytare. Säkert jätte enkelt, Men jag är tyvärr ingen elektriker. Lite har jag väll hållit på men inget avancerat. Vad tror ni som är duktiga? Tack på förhand
Vi har precis flyttat in till en bostadsrätt. Vi har en utelampa på våran balkong med direkt matning till Utelampan. Nedanför ett jordar vägguttag och sist en strömbrytare. Du tänder lampan å aktiverar vägguttaget på samma strömbrytare. Men de jag vill göra är att jag vill ha direkt el till vägguttaget å tända endast lampan på strömbrytaren utan att jag släcker vägguttaget. Alltså är det bara tjuvat vidare från lampa till vägguttag. Å fas fas till strömbrytare. Säkert jätte enkelt, Men jag är tyvärr ingen elektriker. Lite har jag väll hållit på men inget avancerat. Vad tror ni som är duktiga? Tack på förhand
Enklaste är att sätta en Plejd på ledningen mellan lampan och eluttag i en kopplingslåda. Klart !
Låt astrouret sköta lampan. Så har jag det sedan Jan 2017.
Låt astrouret sköta lampan. Så har jag det sedan Jan 2017.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg
Det låter spontant som en felkoppling här - att elektrikern blandade ihop fas och tändtråd vid installationen av uttaget. Det bör alltså vara en enkel operation att rätta till. Men ingenting man ger sig på med 0 erfarenhet. Det kan även vara så matningen kommer via strömbrytaren, och då är det lite mer jobb då ledningen mellan strömbrytare och uttag behöver bytas. Det kan t.o.m vara medvetet gjort då det finns en rekommendation om att uttag på uteplatser ska styras av en strömbrytare, fast inomhus...
Hej Bo! Så kan det vara. Enda matningen jag har kommer från tak. Kopplat till lampa sedan en kopplingslist vidare till uttag nedanför. Från strömbrytare går det fas å Neutral till kopplingslist matningBo.Siltberg skrev:
Det låter spontant som en felkoppling här - att elektrikern blandade ihop fas och tändtråd vid installationen av uttaget. Det bör alltså vara en enkel operation att rätta till. Men ingenting man ger sig på med 0 erfarenhet. Det kan även vara så matningen kommer via strömbrytaren, och då är det lite mer jobb då ledningen mellan strömbrytare och uttag behöver bytas. Det kan t.o.m vara medvetet gjort då det finns en rekommendation om att uttag på uteplatser ska styras av en strömbrytare, fast inomhus...
Ta kontakt med elektriker för att koppla om, eller byt ut ljuskällan till en Philips hue/Ikeas dito eller liknande. Komplettera med brytare som passar vad du nu väljer. Låt brytaren du har nu alltid vara i påslaget läge.
Det enda TS vill är att uttaget ska ha ström permanent. Hur f*n kan den enklaste lösningen vara att blanda in en Plejd?L Leif i Skåne skrev:
Onödigt dyrt, krångligt, och dessutom känns det som tipset gavs för egen vinning.
Det är lite rörigt beskrivet.J Jsss skrev:
Som Bo påpekar finns det en rekommendation att utvändiga eluttag skall matas via en invändig brytare. ( Så inte grannen kan koppla in husbilen när du är på semester)
Men du verkar ha brytaren utvändigt i anslutning till eluttaget?
Du nämner också kabelkanal.
Tag av locket på kabelkanalen och tag ett foto så man ser alla delar och lägg upp här så slipper man gissa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 240 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 240 inlägg
Jag kanske missuppfattar läget, men jag tolkar det som att TS har det kopplat som bilden nedan:
Brun = fas, blå nolla, gröngul jord och röd tändtråd.
Dessutom verkar kabeln strömbrytaren. Om jag tolkat det rätt så är ju "felet" att man man har tändtråd istället för fas till uttaget. Har jag rätt så är det enkelt att koppla om, utan massa ny material (möjligen en wago eller 2, beroende på hur det ser ut i uttaget. Plejd eller liknande behövs knappast och underlättar väl inte heller,
Med reservation för att jag helt missuppfattat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom verkar kabeln strömbrytaren. Om jag tolkat det rätt så är ju "felet" att man man har tändtråd istället för fas till uttaget. Har jag rätt så är det enkelt att koppla om, utan massa ny material (möjligen en wago eller 2, beroende på hur det ser ut i uttaget. Plejd eller liknande behövs knappast och underlättar väl inte heller,
Att brytaren styr uttaget behöver inte vara så konstigt. Sitter uttaget högt upp gissar jag att det helt enkelt är avsett för en infravärmare som man förstås vill kunna styra med en strömbrytare.
Att kombinera det med lampan kanske inte är optimalt för TS men kanske perfekt för den som satte upp det (lampan indikerar att värmaren är på så den inte glöms bort).
Att kombinera det med lampan kanske inte är optimalt för TS men kanske perfekt för den som satte upp det (lampan indikerar att värmaren är på så den inte glöms bort).
Ja TS problem är att då lyser lampan alltid!R RoAd skrev:
Så antingen koppla om och lite ny kabel då kan man gå ut på balkongen och tända och släcka lampan manuellt. Eller så automatiserar man och låter lampan långsamt tända när solen går ner, släcker långsamt nära du lägger dig, tänder mjukt strax innan du går upp och släcker när solen syns vi horisonten!
Installera- ställ in- glöm bort- för sen funkar det år efter år.
Fairlane skrev:
Jag kanske missuppfattar läget, men jag tolkar det som att TS har det kopplat som bilden nedan:
[bild]