Hej alla
Vi har precis flyttat in till en bostadsrätt. Vi har en utelampa på våran balkong med direkt matning till Utelampan. Nedanför ett jordar vägguttag och sist en strömbrytare. Du tänder lampan å aktiverar vägguttaget på samma strömbrytare. Men de jag vill göra är att jag vill ha direkt el till vägguttaget å tända endast lampan på strömbrytaren utan att jag släcker vägguttaget. Alltså är det bara tjuvat vidare från lampa till vägguttag. Å fas fas till strömbrytare. Säkert jätte enkelt, Men jag är tyvärr ingen elektriker. Lite har jag väll hållit på men inget avancerat. Vad tror ni som är duktiga? Tack på förhand
Vi har precis flyttat in till en bostadsrätt. Vi har en utelampa på våran balkong med direkt matning till Utelampan. Nedanför ett jordar vägguttag och sist en strömbrytare. Du tänder lampan å aktiverar vägguttaget på samma strömbrytare. Men de jag vill göra är att jag vill ha direkt el till vägguttaget å tända endast lampan på strömbrytaren utan att jag släcker vägguttaget. Alltså är det bara tjuvat vidare från lampa till vägguttag. Å fas fas till strömbrytare. Säkert jätte enkelt, Men jag är tyvärr ingen elektriker. Lite har jag väll hållit på men inget avancerat. Vad tror ni som är duktiga? Tack på förhand
Enklaste är att sätta en Plejd på ledningen mellan lampan och eluttag i en kopplingslåda. Klart !
Låt astrouret sköta lampan. Så har jag det sedan Jan 2017.
Låt astrouret sköta lampan. Så har jag det sedan Jan 2017.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 988 inlägg