10 442 läst ·
39 svar
10k läst
39 svar
Koppla strömbrytare
lite svårt att seFairlane skrev:
Jag kanske missuppfattar läget, men jag tolkar det som att TS har det kopplat som bilden nedan:
[bild]
Brun = fas, blå nolla, gröngul jord och röd tändtråd.
Dessutom verkar kabeln strömbrytaren. Om jag tolkat det rätt så är ju "felet" att man man har tändtråd istället för fas till uttaget. Har jag rätt så är det enkelt att koppla om, utan massa ny material (möjligen en wago eller 2, beroende på hur det ser ut i uttaget. Plejd eller liknande behövs knappast och underlättar väl inte heller,
Med reservation för att jag helt missuppfattat.
Brun tråd till lampan, flytta del ner ett steg till där det inte finns någon tråd inkopplad, kanske löser det problemet beroende på hur det är kopplat i brytaren.
Man kanske får öppna brytaren för att se vilka färger som finns där och rita en skiss.
Det är helt klart lite tokiga färgval men det bör kunna kopplas om så lampan tänds med brytaren och eluttag alltid har spänning.
Man kanske får öppna brytaren för att se vilka färger som finns där och rita en skiss.
Det är helt klart lite tokiga färgval men det bör kunna kopplas om så lampan tänds med brytaren och eluttag alltid har spänning.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Kabeln som går från strömbrytare, var kommer den in?
Blå och brun tillsammans ser ju sådär ut. Troligen har man valt en blå tändtråd. den nedre bruna är troligen obruten fas. Snyggt kopplat var det inte heller, med flera ledare i samma uttag och synlig koppar.
Jag tror Johanox1 tolkat det hela rätt. Kopplar man så stämmer det säkert, med reservation att det är lite oklart var de olika kablarna kommer ifrån. Sen hade jag satt enkla Wago istället för att koppla med flera ledare i samma uttag, men det är jag.
Blå och brun tillsammans ser ju sådär ut. Troligen har man valt en blå tändtråd. den nedre bruna är troligen obruten fas. Snyggt kopplat var det inte heller, med flera ledare i samma uttag och synlig koppar.
Jag tror Johanox1 tolkat det hela rätt. Kopplar man så stämmer det säkert, med reservation att det är lite oklart var de olika kablarna kommer ifrån. Sen hade jag satt enkla Wago istället för att koppla med flera ledare i samma uttag, men det är jag.
Som sagt, det är inte vad TS efterfrågar. Det TS efterfrågar löses genom att flytta en ledare.L Leif i Skåne skrev:Ja TS problem är att då lyser lampan alltid!
Så antingen koppla om och lite ny kabel då kan man gå ut på balkongen och tända och släcka lampan manuellt. Eller så automatiserar man och låter lampan långsamt tända när solen går ner, släcker långsamt nära du lägger dig, tänder mjukt strax innan du går upp och släcker när solen syns vi horisonten!
Installera- ställ in- glöm bort- för sen funkar det år efter år.![]()
Det är dessutom lite roligt hur ni "plejd-fanboys" kan få den enklaste av funktioner att låta som magi
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Du måste reda ut vilken kabel som kommer varifrån. De två blå högst upp till höger gissar jag att den ena kommer uppifrån och den andra går till vägguttaget, men det är en vild gissning baserad på färger, men färger ska man aldrig lita på, och det här ser rätt amatörmässigt ut, så ännu mindre skulle jag lite på det här.
Johanox1 skrev:
Tack allihopa Johanox1 å alla andra. Nu är de precis som jag vill ha det. Nollan satt löstJohanox1 skrev: