Det ser ut att finnas en nolla. Men det står att spisen kräver 20A. Även om du fixar det så kommer den sannolikt att kännas seg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Nej det tror jag inte. En blå ledare är inte alltid en neutralledare. I detta fall kan det vara en fasledare. I andra fall kan det vara en tändtråd.J Jsss skrev:
Var har du lärt dig att tyda funktionen utifrån färgen? Jag frågar inte för att kritisera utan för att jag är intresserad då alla(?) som inte är insatta tror att färgen på ledarna har en entydig funktion (genom åren). Någonstans på något sätt har denna villfarelse spridits till befolkningen.
Du behöver alltså mäta spänningen (inte strömmen) mellan alla 5 plintar på bilden för att avgöra vad du har. Har du tur kan plinten uppe till höger tyda på att det är en nolla. Den behöver du till nya spisen.
Observera också att du köpt en billig spis. Sådana har en hake, så också denna i form av sin begränsade effekt till hällen på spisen. Om du är van att köra säg tre kastruller samtidigt så kan du uppleva problem med effekten.
20 A matning behövs dock inte. Det går att effektreglera hällen.
Okej. Billig å billig. Den kostar nästan 10.000, vilket jag inte tycker är så billigtBo.Siltberg skrev:
Nej det tror jag inte. En blå ledare är inte alltid en neutralledare. I detta fall kan det vara en fasledare. I andra fall kan det vara en tändtråd.
Var har du lärt dig att tyda funktionen utifrån färgen? Jag frågar inte för att kritisera utan för att jag är intresserad då alla(?) som inte är insatta tror att färgen på ledarna har en entydig funktion (genom åren). Någonstans på något sätt har denna villfarelse spridits till befolkningen.
Du behöver alltså mäta spänningen (inte strömmen) mellan alla 5 plintar på bilden för att avgöra vad du har. Har du tur kan plinten uppe till höger tyda på att det är en nolla. Den behöver du till nya spisen.
Observera också att du köpt en billig spis. Sådana har en hake, så också denna i form av sin begränsade effekt till hällen på spisen. Om du är van att köra säg tre kastruller samtidigt så kan du uppleva problem med effekten.
20 A matning behövs dock inte. Det går att effektreglera hällen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det är nog ingen bra ide alls att koppla in en dylik spis på den där installationen. Antagligen för klen och det är tveksamt om nån elektriker ens vill prova att byta kablar i dylika äldre installationer. Då blir det nog nåt nytt utanpåliggande.
Sen blir ju troligen spisen väldigt klen jämfört med den gamla.
Men varför tillverkar man en spis om den skulle vara så seg tro?S Stefan1972 skrev:Det är nog ingen bra ide alls att koppla in en dylik spis på den där installationen. Antagligen för klen och det är tveksamt om nån elektriker ens vill prova att byta kablar i dylika äldre installationer. Då blir det nog nåt nytt utanpåliggande.
Hittade denna info på bosch i recensioner
"På baksidan av spisen står det 20A och att det gäller 2 och 3 faser.
Enligt min installatör går den att installera på 3 faser men kommer ändå bara nyttja 2 faser vilket fungerar bra på 16A. Har nu testat och tycker det funkar."
Sedan ingår inte sladd heller.
Enligt min installatör går den att installera på 3 faser men kommer ändå bara nyttja 2 faser vilket fungerar bra på 16A. Har nu testat och tycker det funkar."
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
För att olika fastigheter har olika förutsättningar. Nu kanske det som redan nämnts i tråden är möjligt att koppla in just denna spisen på fler faser men det finns tex mycket lägenheter som enbart har enfas installation och då är en 230v spis det enda man kan använda. Då har man en säkring bara och man får anpassa sig efter det.J Jsss skrev:
Har man trefas till spisen så är det bättre att gå på en sådan spis direkt.
Jag tror jag vänder mig till en elektriker för detta uppdragS Stefan1972 skrev:För att olika fastigheter har olika förutsättningar. Nu kanske det som redan nämnts i tråden är möjligt att koppla in just denna spisen på fler faser men det finns tex mycket lägenheter som enbart har enfas installation och då är en 230v spis det enda man kan använda. Då har man en säkring bara och man får anpassa sig efter det.
Har man trefas till spisen så är det bättre att gå på en sådan spis direkt.
T Tompafix skrev:Hittade denna info på bosch i recensioner
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det är inte slut med detta heller kanske. Du bör i detta läget även kontrollera vad du har för anslutningar i dosan. Många spisar idag kräver nolla så det innebär ju ev att du måste undersöka detta med en elektriker. Många äldre installationer kan vara tre faser och enbart jord framdraget för det var det som räckte förr.J Jsss skrev:
Japp precis. Men denna spis är ifrån 2016. Men detta kanske var en installation för just denna med. Detta får en mer kunnig person titta påS Stefan1972 skrev:Det är inte slut med detta heller kanske. Du bör i detta läget även kontrollera vad du har för anslutningar i dosan. Många spisar idag kräver nolla så det innebär ju ev att du måste undersöka detta med en elektriker. Många äldre installationer kan vara tre faser och enbart jord framdraget för det var det som räckte förr.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Vi är rätt många som hänger här och gör vad vi kan för att hjälpa andra. Vi kan även vara rätt hårda och säga ifrån när det finns fog för det, men vi sitter inte i varje tråd och uppmanar folk att ringa en elektriker.H Hybro skrev:
Om du skall hålla på och vara dryg så kan du väl åtmonstone försöka vara korrekt?H Hybro skrev:
Det finns inte längre något som heter "behörig elektriker". Idag heter det auktoriserad elinstallatör. För att bli auktoriserad elinstallatör krävs fyra års praktik och en godkänd eftergymnasial utbildning. Som auktoriserad elinstallatör får man utföra elinstallationer så länge det inte sker yrkesmässigt.
Yrkesmässiga elinstallationer får endast utföras inom ramen för ett registrerat elinstallationsföretag. För att starta ett sådant företag finns inga formella krav på varken praktik eller utbildning. Däremot måste det skrivas ett egenkontrollprogram och knytas en auktoriserad elinstallatör för regelefterlevnad till företaget. Denna auktoriserade elinstallatör behöver alltså inte vara anställd i företaget, och behöver inte vara delaktig i det dagliga arbetet. Uppgiften handlar istället om vara stöd till företagsledningen, hjälpa till med egenkontrollprogrammet samt att granska företagets rutiner för att uppfylla gällande regler.
Så när du säger "Det är stor skillnad att bedöma att någon kan klara av att utföra saker och ting, och att denne verkligen har en elektrikers behörighet" stämmer alltså inte i verkligheten. Det är företagsledningen som gör den första bedömningen och det är de som då bestämmer vem som får göra vad. Det vill säga att den som bedöms kompetens är även behörig att utföra uppgiften.
Majoriten av alla som arbetar i ett elinstallationsföretag har enbart gymnasiets elektrikerprogram i ryggen. De saknar alltså den eftergymnasiala teoriutbildning som krävs för en egen auktorisation, och kan alltså inte ansöka om sådan även om de har en mer än tillräcklig praktik. När de går hem ifrån jobbet är de precis lika mycket hemmapulare som alla andra.
I slutänden handlar det om att det skall bli en säker installation.H Hybro skrev:
När det gäller ansvar är det alltid anläggningsägaren som har ansvaret, och det går inte att delegera. Den försvinner inte heller om man anlitar ett registrerat elinstallationsföretag.