Det @Bo.Siltberg inte vet om el är tveksamt om det är värt att veta. Och han har bidragit med spaltmeter med kloka tips och råd genom åren, på ett ansvarsfullt och lättförståeligt sätt, både här i forumet och artiklar.
Så om du @Hybro har svårt att begripa vad Bo skriver, så beror det sannolikt inte på Bo...
Så om du @Hybro har svårt att begripa vad Bo skriver, så beror det sannolikt inte på Bo...
Oldfart
Har egentligen då bara en fråga.
"När det gäller ansvar är det alltid anläggningsägaren som har ansvaret, och det går inte att delegera. Den försvinner inte heller om man anlitar ett registrerat elinstallationsföretag."
Vad menas med anläggningsägaren?
Är det var och en fastighetsägare, ägare till privat ägt, nyköpt hus o s v?
Vilka krav finns då att kontrollera anläggning mot t ex försäkringsbolag?
Vem kan och ska göra detta?
Från vilken punkt i en anläggning? Efter huvudsäkringarna, efter mätaren eller vad?
Detta, liksom mycket annat som jag inte kan. Men kan vara bra att kunna.
Har egentligen då bara en fråga.
"När det gäller ansvar är det alltid anläggningsägaren som har ansvaret, och det går inte att delegera. Den försvinner inte heller om man anlitar ett registrerat elinstallationsföretag."
Vad menas med anläggningsägaren?
Är det var och en fastighetsägare, ägare till privat ägt, nyköpt hus o s v?
Vilka krav finns då att kontrollera anläggning mot t ex försäkringsbolag?
Vem kan och ska göra detta?
Från vilken punkt i en anläggning? Efter huvudsäkringarna, efter mätaren eller vad?
Detta, liksom mycket annat som jag inte kan. Men kan vara bra att kunna.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, anläggningsägaren är du, och det är alltid du som är ansvarig för att din egen anläggning är kontrollerad och underhållen av kompetenta hantverkare. Du uppfyller alltså din skyldighet genom att anlita en elfirma, det är allt du kan göra utan annan kunskap. Sedan kan du bara hoppas på att de gör ett bra jobb, för om de slarvar är det likfullt ditt ansvar. Du ansvar för allt från anslutningspunkten, där servissäkringen sitter, vilket i normala fall är lika med mätarsäkringen i mätarskåpet.
Det finns en föreskrift om att kontrollera sin anläggning regelbundet. Vad regelbundet innebär för enkilda privatbostäder är dock oklart. Klart är i alla fall att folk inte låter kontrollera sin anläggning ofta nog. Detta kan och bör försäkringsbolagen ta hänsyn till. Börjar det t.ex brinna i en gammal elcentral som inte kontrollerats sedan den monterades för 50 år sedan så kan man alltså inte räkna med så stor ersättning.
Det finns en föreskrift om att kontrollera sin anläggning regelbundet. Vad regelbundet innebär för enkilda privatbostäder är dock oklart. Klart är i alla fall att folk inte låter kontrollera sin anläggning ofta nog. Detta kan och bör försäkringsbolagen ta hänsyn till. Börjar det t.ex brinna i en gammal elcentral som inte kontrollerats sedan den monterades för 50 år sedan så kan man alltså inte räkna med så stor ersättning.
Ett bra klargörande.
Vad jag förstår så fyller en ej utlöst jordfelsbrytare en viktig funktion som en slags indikator förutom skyddsfunktionen att anläggningen har en viss säkerhetsstatus.
Dock så vet jag inget som på enkelt sätt kan indikera varmgång över tid någonstans i egna anläggningen. Varmgång t ex pga ej tillräckligt åtdragna skruvar, materialflytning etc.
Vad jag förstår så fyller en ej utlöst jordfelsbrytare en viktig funktion som en slags indikator förutom skyddsfunktionen att anläggningen har en viss säkerhetsstatus.
Dock så vet jag inget som på enkelt sätt kan indikera varmgång över tid någonstans i egna anläggningen. Varmgång t ex pga ej tillräckligt åtdragna skruvar, materialflytning etc.
Redigerat:
Klicka här för att svara
