Hej. Kanske finns någon duktig här som kan hjälpa mig med en sak. Jag får hem en ny 1fas spis som jag tänker koppla in. På bilden ser ni hur den gamla spisen är inkopplad. De som är lite läskigt är att alla kablar till dosan är röda. Vi bor i en bostadsrätt som är byggt på ca slutet av 50 talet. Är brun och svart fas, å blå nollan? Eller vad tror ni? Har inte mätt strömmen där än. Spännande om någon kan förklara inkoppling på bild. Tack på förhand
Varför har du köpt en enfasspis?J Jsss skrev:Hej. Kanske finns någon duktig här som kan hjälpa mig med en sak. Jag får hem en ny 1fas spis som jag tänker koppla in. På bilden ser ni hur den gamla spisen är inkopplad. De som är lite läskigt är att alla kablar till dosan är röda. Vi bor i en bostadsrätt som är byggt på ca slutet av 50 talet. Är brun och svart fas, å blå nollan? Eller vad tror ni? Har inte mätt strömmen där än. Spännande om någon kan förklara inkoppling på bild. Tack på förhand
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Du lär nog hejda dig lite och titta på vad du köpt........Är detta den gamla spisens inkoppling så verkar den gå på fler faser än en. En 230v enfasspis kan kräva ganska mycket säkring och det ser inte den där installationen ut att vara gjord för.
Jag tycker snarare att det ser ut som trefas med nolla, men för klen jord.
Att ha samma färg på alla ledare var ju en intressant lösning.
Att ha samma färg på alla ledare var ju en intressant lösning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg