Hej. Kanske finns någon duktig här som kan hjälpa mig med en sak. Jag får hem en ny 1fas spis som jag tänker koppla in. På bilden ser ni hur den gamla spisen är inkopplad. De som är lite läskigt är att alla kablar till dosan är röda. Vi bor i en bostadsrätt som är byggt på ca slutet av 50 talet. Är brun och svart fas, å blå nollan? Eller vad tror ni? Har inte mätt strömmen där än. Spännande om någon kan förklara inkoppling på bild. Tack på förhand

• Öppen elektrisk anslutningsdosa med kablar och rostig kapsling hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jsss skrev:
Hej. Kanske finns någon duktig här som kan hjälpa mig med en sak. Jag får hem en ny 1fas spis som jag tänker koppla in. På bilden ser ni hur den gamla spisen är inkopplad. De som är lite läskigt är att alla kablar till dosan är röda. Vi bor i en bostadsrätt som är byggt på ca slutet av 50 talet. Är brun och svart fas, å blå nollan? Eller vad tror ni? Har inte mätt strömmen där än. Spännande om någon kan förklara inkoppling på bild. Tack på förhand
Varför har du köpt en enfasspis?

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Varför har du köpt en enfasspis?

• Skärmklipp av PDF-dokument som visar BOSCH Serie 4 induktionsspis med beskrivning och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du lär nog hejda dig lite och titta på vad du köpt........Är detta den gamla spisens inkoppling så verkar den gå på fler faser än en. En 230v enfasspis kan kräva ganska mycket säkring och det ser inte den där installationen ut att vara gjord för.

Som en gissning tills du har kunnat mäta, så är det 3-fas utan nolla.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Jag tror att du tror fel Du ser ut att ha en trefas-spis.

Spisen du köpt kräver en 20A säkring också

O Oaken skrev:
Det står spänning. 220-240? Har inte fått hem den nya ännu

O Oaken skrev:
Syftar du på den han köpt eller har?

Jag tycker snarare att det ser ut som trefas med nolla, men för klen jord.
Att ha samma färg på alla ledare var ju en intressant lösning.

A AndersS skrev:
Som en gissning tills du har kunnat mäta, så är det 3-fas utan nolla.
Är det inte fem ledare som är röda?

D Daniel 109 skrev:
Jag tycker snarare att det ser ut som trefas med nolla, men för klen jord.
Att ha samma färg på alla ledare var ju en intressant lösning.
Tycker också mig ana 5 ledare

J Jsss skrev:
Känns som det är läge att avbeställa då..........

J Jsss skrev:
Spisen du har nu är troligen en trefas-spis som kanske är säkrad till 3x16 ampere. Den nya spisen är enfas som behöver en säkring på 20 ampere. Om du ska ha enfas-spis måste du dra fram ny matning.

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Ojdå. Så du tror inte att man kan leta åt nollan och koppla in fasen på den nya? Det är säkrat 16a

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.