hej
ska koppla in en BOSCH HLN422160S funderar över märkningen 230v

kopplings schemat visar om jag förstår rätt jord 3 faser och nolla blir inte det 380 volt eller är faserna splittade i spisen

Det gäller att se sig för eftersom en del spisar är avsedda för 230 V fas till fas, vilket t.ex. förekommer i Norge. Brukar gå bra att koppla in här också, men det gäller att koppla rätt.

jo precis men om nollan är med borde det inte bli 230 v
finns lite olika inkopplings alternativ och det första är pe/jord 1/-fas1 2/-fas2 3/-fas3 4 byglat till 5 och 5 till nolla om jag har 3 faser jord och nolla borde jag inte koppla efter det

paarma skrev:
jo precis men om nollan är med borde det inte bli 230 v
finns lite olika inkopplings alternativ och det första är pe/jord 1/-fas1 2/-fas2 3/-fas3 4 byglat till 5 och 5 till nolla om jag har 3 faser jord och nolla borde jag inte koppla efter det
Det gäller att koppla så att elementen i spisen får den spänning de är avsedda för. Det är väldigt sannolikt att det finns ett kopplingsschema på spisen som visar hur man gör. Har dock lite svårt att inse hur kopplingsschemat ser ut från din beskrivning.

första kopplings modellen är märkt 3N det finns 6 kopplings plintar första märkt pe ser ut att vara jord andra märkt 1(L1) verkar vara fas1 tredje märkt 2 (L2) verkar vara fas 2 fjärde märkt 3(L3) verkar vara fas 3 sen är plint märkt 4 byglad till plint märkt 5 och plint märkt 5 är nolla om jag förstår rätt
om jag kopplar enligt detta
Grön/gul (jord) på plint märkt pe
Brun (fas 1) på plint märkt 1(L1)
svart (fas 2) på plint märkt 2 (L2)
vit (fas 3) på plint märkt 3 (L3)
blå på plint 5 byglad på maskin till plint 4

har allt fram dragit till uttag 3 faser jord och nolla

borde inte det bli rätt om det är en 230v spis

Lägg in en bild på kopplingsschemat, det underlättar betydligt.

har är en bild om jag kopplar efter det översta borde det bli rätt

• IMG_1124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser bra ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.