9 122 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
koppla spa Elvärmare 3 kw.
A fick en låda central med lite ”prov” grejer från poolleverantören gratis som skrev i ett mejl att du kan väl höra av din elektriker kopplat in allt och berätta för oss om det fungerar .Peter2400 skrev:
Kan man ta en fas från matningen till elvärmaren och sen använda den till L1 termostat ? Eller smäller det då ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Ja det smäller... 
Denna låda är ny. Du behöver ta ett omtag här och visa oss allting som du har. Det är en JFB där ja, av normalt slag men tyvärr bara tvåpolig så hur kommer det sig att den sitter i denna låda tillsammans med trepoliga kontaktorer?
För det andra måste du låta oss veta ifall du förstår vad vi säger. Det börjar bli rundgång i frågorna här som tyder på att du inte förstått tidigare svar. Vi kan endast komma framåt ifall du har förmågan att följa anvisningar, och även förstå dem.
Denna låda är ny. Du behöver ta ett omtag här och visa oss allting som du har. Det är en JFB där ja, av normalt slag men tyvärr bara tvåpolig så hur kommer det sig att den sitter i denna låda tillsammans med trepoliga kontaktorer?
För det andra måste du låta oss veta ifall du förstår vad vi säger. Det börjar bli rundgång i frågorna här som tyder på att du inte förstått tidigare svar. Vi kan endast komma framåt ifall du har förmågan att följa anvisningar, och även förstå dem.
Märkte att det small i den fasen som jag lånat till termostaten med andra ord som jag fattar det så måste jag ha fram 4 st faser .Bo.Siltberg skrev:
Ja det smäller...
den lådan som jag la upp tidigare fick jag med poolpaketet + elvärmaren som tidigare och sen fick jag med en separat pump med stickpropp .
Förstår inte alla svar ni skriver riktigt , även anvisningen som jag skickat tidigare är lite oklar .
Nu värmer polen men på 2 faser bara antagligen redo för brand och utan nån termostat funktion ! Får antagligen börja om imorgon . Tack alla för svaren
Blev lite nyfiken på denna kommentar, normal slags jordfelsbrytare.Bo.Siltberg skrev:
Hur vet du det @Bo.Siltberg, har du testat en dylik någon gång?
Jag skrev innan att jag inte kände igen märket och har nu gjort lite efterforskningar och vad jag kan se så är Rhenes ett kinesiskt fabrikat som tillverkar allsköns elprylar, ser helt OK ut på bilderna faktiskt.
Någon EV19-63 går däremot inte att hitta i deras sortiment även om nuvarande 32-serie ser ganska snarlik ut den som TS har förutom att det finns en grön prick efter Rhenes på deras hemsida och TS förefaller vara blå.
Kanske en gammal modell då eller kinesisk kopia, den säljs på Ali Baba för under 40SEK av Shanghai Rhenes Enterprise Co., Ltd.
I europa finns det distributörer i Norge, Spanien samt Polen.
Är det ett bra fabrikat verkar ju priserna bra, förvisso måste man beställa minst 50, eller 100 om man nu vill ha 2-poliga som TS, lite oklart exakt vilka man får i beställningen bara.
Detta verkar även billigt, en 3-polig C100 för bara 15SEK, det ser lite klent ut för att klara 100A men den är ändå CE-märkt så bör klara kraven då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om detta märket testats på Byggahus, kanske någon variant av Rogy eller så, billigt verkar det i alla fall.
Det du mer bör uppmärksamma än ev tid där i så fall t < 300 ms är ok kanske vore att den enligt märkning är typ AC och inte den numera brukliga typ A.E El-Löken66 skrev:
Den har väl några år på nacken kan jag tro.GK100 skrev:
AC säljs fortfarande, men givetvis vill man ha en A som tar fler teoretiska felfall. Nu är ju inte denna jordfelsbrytaren aktuell här men kanske poolfirman kommer med fler av samma fabrikat.
Detta med tripp-tid är väl lite olika beroende på vilken kontinent man befinner sig på, beställer man direkt från Kina kan kanske allt möjligt förekomma men går man via Norska eller polska grossisten ska det väl förhoppningsvis vara EU-standard.
Under 0.3 S är som du skriver ett godkänt resultat, funderade mest över märkningen, om det hängt med från PSA-modellerna eller den är riktig?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Nu är det fixat termostaten funkar som den ska och kopplat 3-400v som schemat fast hoppat över lite grejer som fanns i ”lådan”. Blev 1 kontaktor istället för 2 st . Och jordfelsbrytarn fick jag lagt i en låda i garaget . Att det ska vara så svårt att förklara en inkoppling ibland. Ringde min elektriker och han ritade upp hur jag skulle koppla . Lite mer pedagogiskt för en amatör som mig.... men nu funkar det tack alla jordfelsbrytarn är till salu om nån är intresserad .......
Skönt!bara problem ! skrev:
Nu är det fixat termostaten funkar som den ska och kopplat 3-400v som schemat fast hoppat över lite grejer som fanns i ”lådan”. Blev 1 kontaktor istället för 2 st . Och jordfelsbrytarn fick jag lagt i en låda i garaget . Att det ska vara så svårt att förklara en inkoppling ibland. Ringde min elektriker och han ritade upp hur jag skulle koppla . Lite mer pedagogiskt för en amatör som mig.... men nu funkar det tack alla jordfelsbrytarn är till salu om nån är intresserad .......
Så länge det inte kittlar i tårna när du doppar dem är det nog ok
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Så hur kopplade du in matningen till termostaten?bara problem ! skrev:
Varför bara en kontaktor när du hade två?
På vilket sätt fick du bättre pedagogiska uppgifter från din elektriker över telefonen än vad du fick här utifrån bilder och text?