9 122 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
koppla spa Elvärmare 3 kw.
Nä, precis som Bo säger så ska man inte koppla så.bara problem ! skrev:
Du har väl tänkt använda en kontaktor?
Ska du ha någon extern termostat?
Tänkte väl igentligen hoppa över kontaktorna , nej ingen extern termostat .
Du kan inte hoppa över kontaktor(er) eftersom du bara har enpoliga termostater för drift och överhettning. Dessutom får du mervärdet om du som på schemat tar manövern från en fas på drift av pumpen så att värmen stängs av om tex pumpen löser ut. Det är dåliga anvisningar ofta i de här sammanhangen de kräver i princip att man förstår så mycket att man klarar sig lika bra utan om man inte ska förvirras.bara problem ! skrev:
Gör allt vettigt med kontaktor som Bo skrev är det vansinne med 3 kW enfas om du har tillgång till trefas för värmaren. Pumpen är väl antagligen trefasig?
tackGK100 skrev:
Du kan inte hoppa över kontaktor(er) eftersom du bara har enpoliga termostater för drift och överhettning. Dessutom får du mervärdet om du som på schemat tar manövern från en fas på drift av pumpen så att värmen stängs av om tex pumpen löser ut. Det är dåliga anvisningar ofta i de här sammanhangen de kräver i princip att man förstår så mycket att man klarar sig lika bra utan om man inte ska förvirras.
Gör allt vettigt med kontaktor som Bo skrev är det vansinne med 3 kW enfas om du har tillgång till trefas för värmaren. Pumpen är väl antagligen trefasig?
tack jag har dragit fram ny matning direkt från centralen nu med 5g2,5 3 st c16 säkringar och tänkte istället koppla trefas som bild med kontaktorer återkommer om kontaktorerna för dom fattar jag inte riktigt hur man kopplar . M v h bara ProblemGK100 skrev:
Du kan inte hoppa över kontaktor(er) eftersom du bara har enpoliga termostater för drift och överhettning. Dessutom får du mervärdet om du som på schemat tar manövern från en fas på drift av pumpen så att värmen stängs av om tex pumpen löser ut. Det är dåliga anvisningar ofta i de här sammanhangen de kräver i princip att man förstår så mycket att man klarar sig lika bra utan om man inte ska förvirras.
Frågan är om värmaren är tänkt att koppla med tre faser, och vilken effekt den ger då?
Pahlen har ju många olika artikelnummer på värmarna som är 3-18kW.
Svårt att tro att det bara är blecken som skiljer modellerna åt.
Jag har samma modell, fast jag köpte en 6kW.
Kopplad med tre faser.
Pahlen har ju många olika artikelnummer på värmarna som är 3-18kW.
Svårt att tro att det bara är blecken som skiljer modellerna åt.
Jag har samma modell, fast jag köpte en 6kW.
Kopplad med tre faser.
Du får rita upp ett kopplingsschema, så kan vi ha synpunkter på det senbara problem ! skrev:
Peter2400 skrev:
Antagligen har du den bättre modellen hahaha
du har antagligen den under den den jag ringat in då .
Det TS visat på bild och jämfört med schema i bladen går det bra att koppla trefasigt. Patronen har i 3 kW fallet tre slingor vardera 1 kW avsedda för 230 V så Y-kopplat är det perfekt för vår 400/230 V nät.Peter2400 skrev:
De olika typerna av patron har då tex 1, 2, 3, 4, 5, 6 kW per slinga och ger total 3, 6, 9, 12, 15, 18 kW osv.
GK100 skrev:
Det TS visat på bild och jämfört med schema i bladen går det bra att koppla trefasigt. Patronen har i 3 kW fallet tre slingor vardera 1 kW avsedda för 230 V så Y-kopplat är det perfekt för vår 400/230 V nät.
De olika typerna av patron har då tex 1, 2, 3, 4, 5, 6 kW per slinga och ger total 3, 6, 9, 12, 15, 18 kW osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanon , är det en jordfelsbrytare ?