bara problem ! bara problem ! skrev:
Men räcker det då att man kopplar in L1 rakt in i termostaten som på bild fast hoppar över power supply från pump och on/off knapp och motor protection peter ?
Nä, precis som Bo säger så ska man inte koppla så.
Du har väl tänkt använda en kontaktor?
Ska du ha någon extern termostat?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Nä, precis som Bo säger så ska man inte koppla så.
Du har väl tänkt använda en kontaktor?
Ska du ha någon extern termostat?

Tänkte väl igentligen hoppa över kontaktorna , nej ingen extern termostat .

Då får du problemet att pumpen och värmaren går på samma fas och samma kabel.
Kanske inte så bra:thinking:
Dessutom är det inte säkert att den inbyggda flödesvakten och termostaten är gjord för att klara 3kW.

• Gilla
bara problem !
  • Laddar…
Du kan inte hoppa över kontaktor(er) eftersom du bara har enpoliga termostater för drift och överhettning. Dessutom får du mervärdet om du som på schemat tar manövern från en fas på drift av pumpen så att värmen stängs av om tex pumpen löser ut. Det är dåliga anvisningar ofta i de här sammanhangen de kräver i princip att man förstår så mycket att man klarar sig lika bra utan om man inte ska förvirras.

Gör allt vettigt med kontaktor som Bo skrev är det vansinne med 3 kW enfas om du har tillgång till trefas för värmaren. Pumpen är väl antagligen trefasig?

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du kan inte hoppa över kontaktor(er) eftersom du bara har enpoliga termostater för drift och överhettning. Dessutom får du mervärdet om du som på schemat tar manövern från en fas på drift av pumpen så att värmen stängs av om tex pumpen löser ut. Det är dåliga anvisningar ofta i de här sammanhangen de kräver i princip att man förstår så mycket att man klarar sig lika bra utan om man inte ska förvirras.

Gör allt vettigt med kontaktor som Bo skrev är det vansinne med 3 kW enfas om du har tillgång till trefas för värmaren. Pumpen är väl antagligen trefasig?
tack
GK100 GK100 skrev:

tack jag har dragit fram ny matning direkt från centralen nu med 5g2,5 3 st c16 säkringar och tänkte istället koppla trefas som bild med kontaktorer återkommer om kontaktorerna för dom fattar jag inte riktigt hur man kopplar . M v h bara Problem

Frågan är om värmaren är tänkt att koppla med tre faser, och vilken effekt den ger då?
Pahlen har ju många olika artikelnummer på värmarna som är 3-18kW.
Svårt att tro att det bara är blecken som skiljer modellerna åt.
Jag har samma modell, fast jag köpte en 6kW.
Kopplad med tre faser.

• Gilla
bara problem !
  • Laddar…
tack jag har dragit fram ny matning direkt från centralen nu med 5g2,5 3 st c16 säkringar och tänkte istället koppla trefas som bild med kontaktorer återkommer om kontaktorerna för dom fattar jag inte riktigt hur man kopplar
Du får rita upp ett kopplingsschema, så kan vi ha synpunkter på det sen:)

• Gilla
bara problem !
  • Laddar…
Frågan är om värmaren är tänkt att koppla med tre faser, och vilken effekt den ger då?
Kopplad med tre faser.

Antagligen har du den bättre modellen hahaha
du har antagligen den under den den jag ringat in då .

• Skärmbild av en produktlista med modeller av Elpatron Incoloy 825 markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplad med tre faser.
Det TS visat på bild och jämfört med schema i bladen går det bra att koppla trefasigt. Patronen har i 3 kW fallet tre slingor vardera 1 kW avsedda för 230 V så Y-kopplat är det perfekt för vår 400/230 V nät.

De olika typerna av patron har då tex 1, 2, 3, 4, 5, 6 kW per slinga och ger total 3, 6, 9, 12, 15, 18 kW osv.

• Gilla
bara problem ! och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det TS visat på bild och jämfört med schema i bladen går det bra att koppla trefasigt. Patronen har i 3 kW fallet tre slingor vardera 1 kW avsedda för 230 V så Y-kopplat är det perfekt för vår 400/230 V nät.

De olika typerna av patron har då tex 1, 2, 3, 4, 5, 6 kW per slinga och ger total 3, 6, 9, 12, 15, 18 kW osv.
Elcentral med två kontaktenheter och anslutna kablar i en grå plastlåda, möjligt motorskydd till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska man koppla Detta nån ? Är det motorskyddet till vänster ?

[bild] Hur ska man koppla Detta nån ? Är det motorskyddet till vänster ?
Tyvärr är mitt svar att om du inte vet vad det till vänster i bild är, så ska du inte koppla in det här själv:confused:

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Kanon , är det en jordfelsbrytare ?

E
Hej, det liknar en jordfelsbrytare men jag känner inte igen märket.

Du har fått en knapp att trycka på som i serien Lost, 12 gånger per år.

Varför 0.1 S, det borde vara 30 ms?

• Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
Ja det är det, men den passar inte så bra om du nu ska koppla värmaren på tre faser.
Fick du med jordfelsbrytaren och kontaktorerna när du köpte värmaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.