Tjena !

är det nån kunnig inom el som kan hjälpa mig förstå hur elvärmaren ska kopplas för att termostat ska funka ?

har fått 2 st olika kopplingsscheman från leverantören pahlen art nr : 141600 , 3 kw aqua compact incoloy .

Här är bilder på dom olika kopplingarna . Fotografi av ett kopplingsschema för elektrisk värmare från Pahlén, med anvisningar för 1-fas 230V anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema för elvärmare som visar anslutningar för termostat och överhettningsskydd för 230V och 400V konfigurationer.
Skapa konto
Elvärmarens interna koppling med sladdar och termostat, ej kopplad enligt schemat.
Skapa konto

hur ska jag koppla ? Enligt båda bilderna så tycker jag det saknas ett bleck men kanske har fel?!? Tänkte koppla 1 fas 230v skickar även med en bild på hur det ser ut i verkligheten .

Please help mee

• Gilla
Silvershadow
  • Laddar…
Ligger det inte dubbla bleck någonstans?
Annars kan du väl mäta och se vad du har för resistans.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Ligger det inte dubbla bleck någonstans?
Annars kan du väl mäta och se vad du har för resistans.
Tjena peter nej det gör inte det tyvärr

bara problem ! bara problem ! skrev:
Tjena peter nej det gör inte det tyvärr
Mät vilket motstånd du har då. Kanske stämmer som det är kopplat.

Termostaten fungerar oberoende av hur du kopplar in elpatronen.

Du får ta reda på vad för elpatron du har fått med badet, om det är 3 kW. Du kan inte koppla in 6 kW på en fas, och 3 kW på en fas är direkt olämpligt. Det går att ohmmäta slingorna och räkna ut effekten på varje slinga. Varför kan du inte koppla in elpatronen trefasigt?

Vad visar sista bilden? Det hänger lösa trådar och det finns ingen tätning/förskruvning mot lådan.

• Gilla
bara problem !
  • Laddar…
Tjena bo !
Som jag fattat det så är det en 3 kw elvärmare från pahlen

Elpatron Incoloy 825

Art. nr. 141600
AC30 3,0kW

man kan kolla allt om
Elvärmaren på deras hemsida .

men menar du att det inte går att koppla som 1-fas bo ? Måste jag koppla 3-faser? M v h jesper

Känns fortfarande som jag saknar ett bleck för att få ihop det överhuvudtaget ....

Ja, 3 kW ska du inte koppla in på en fas, det blir inte bra. Du äter upp den fasen och behöver flytta alla andra förbrukare till de två andra faserna. Det beror lite på storleken på dina mätarsäkringar. Det är en självklarhet att koppla in 3 kW på tre faser då elpatronen också stöder det. Jag vet inte bakgrunden här, varför det i hela friden bara finns en fas framdragen?? Alla olika inkopplingsanvisningar rör till det lite, så bäst är att själv ohmmäta elpatronen så att man ser hur den ska vara byglad. Det enda antagande man kan göra är att varje slinga vill ha 230 V. Då ska den Y-kopplas för att kopplas in på tre faser i Sverige. Den ser inte ut att byglad för Y-koppling just nu.

Kanon bo ! Jag ska prova koppla in den som 3 fas istället Imorgon tycker det ändå är lite märkligt att dom skickar med så många beskrivningar ....

En till fråga bo .... ska det kopplas en fas in direkt i termostaten som på bild ? Elektrisk kopplingsschema för termostat, värmeelement och motor för byggprojekt.
Skapa konto
Elektriskt schema överkoppling av termostat med markerad flödesbrytare.
Skapa konto

bara problem ! bara problem ! skrev:
En till fråga bo .... ska det kopplas en fas in direkt i termostaten som på bild ? [bild][bild]
Strömmen som slår till kontaktorn ska gå den vägen via termostat, flödesvakt och överhettningsskydd.
Dessutom ska man väl ha dubbla kontaktorer om man ska följa kopplingsschemat.

Ok , men Vad menar dom med power suply from motor , on \ off , motor protection ? Schematisk bild av en elektrisk anslutningsdiagram med markeringar som betonar komponenterna för strömförsörjning och motorskydd.
Skapa konto

Värmaren ska bara kunna gå igång när pumpen är igång, därför tar man
strömmen från pumpen.
On/off är helt enkelt en strömbrytare till värmaren.
Motorskydd/överlastskydd är nog inte så vanligt att man använder.
Vet inte om det är något krav.:thinking:

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Värmaren ska bara kunna gå igång när pumpen är igång, därför tar man
strömmen från pumpen.
On/off är helt enkelt en strömbrytare till värmaren.
Motorskydd/överlastskydd är nog inte så vanligt att man använder.
Vet inte om det är något krav.:thinking:

Men räcker det då att man kopplar in L1 rakt in i termostaten som på bild fast hoppar över power supply från pump och on/off knapp och motor protection peter ?

Nej. Du ska hämta denna L1 till termostaten från pumpens matning. Du ska bara ha spänning till termostaten om pumpen också har spänning. Lite dumt att den heter "L1" i schemat. Denna pump är väl integrerad i badet så det bör framgå av anvisningen vilken punkt de menar.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.