Jag renoverar badrummet på övervåningen och det kommer därmed komma ned PEX 16/25 genom taket till badrummet på nedervåningen (se bild). Hur ska jag skarva dessa till 15 mm kopparrör på bästa och snyggaste sätt?
Kopplingsbrickor (e.g. vatette v6) gör att skyddsröret stängs in en del vid taket. Taket har inget tätskikt.
Vid eventuellt leakage vill jag se detta genom att det rinner ned på golvet.
Kopplingsbrickor (e.g. vatette v6) gör att skyddsröret stängs in en del vid taket. Taket har inget tätskikt.
Men vatette v6 ger en droppindikering på läckage om den är rätt monterad. Både innerslangen och ytterrör skall ligga utanför ytskiktet i kopplingen eller vad menar du?O Osen skrev:Jag renoverar badrummet på övervåningen och det kommer därmed komma ned PEX 16/25 genom taket till badrummet på nedervåningen (se bild). Hur ska jag skarva dessa till 15 mm kopparrör på bästa och snyggaste sätt?
Tack för svar!H Håbbe01 skrev:
Kör på vatette v6 blå på övervåningen men blev fundersam om ytterröret blir tätt mot kopplingen så att vattnet inte kan rinna ut på nedervåningen vid ev läckage.
Bilden är på nedervåningen och med vatette v6 även där så blir det vatette v6-kopplingar i båda ändar av röret. Normalt är det väl ett fördelarskåp i ena änden av röret?
Ska tilläggas att det inte är något tätskikt i taket.
Medlem
· Blekinge
· 12 482 inlägg
Varför inte ta kopparrör genom taket?
Jag byter till PEX på övervåningen så någonstans måste det skarvas. Vill ha alla genomföringar på övervåningen utförda med vatette-v6.
De måste bytas oavsett då de i dagsläget kommer upp genom golvet.
Men du menar att ”inkommande vatten” på övervåningen skulle vara kopparrör istället för PEX?
De måste bytas oavsett då de i dagsläget kommer upp genom golvet.
Men du menar att ”inkommande vatten” på övervåningen skulle vara kopparrör istället för PEX?
Vatette kopplingar för rör i rör är följer säker vatten konceptet och alla deras vägg/tak övergångar/kopplingar ger indikation på läckage. Fördelarskåp räknas som dolt montage och har inga andra möjligheter till att se om ett läckage uppstår.O Osen skrev:Tack för svar!
Kör på vatette v6 blå på övervåningen men blev fundersam om ytterröret blir tätt mot kopplingen så att vattnet inte kan rinna ut på nedervåningen vid ev läckage.
Bilden är på nedervåningen och med vatette v6 även där så blir det vatette v6-kopplingar i båda ändar av röret. Normalt är det väl ett fördelarskåp i ena änden av röret?
Ska tilläggas att det inte är något tätskikt i taket.
Ja precis, men om jag förstår det rätt så bygger detta på en genomföring i vägg där det finns tätskikt. Problemet nu är att genomföringen är i taket vilket inte har tätskikt. Så då vet jag inte om installationen blir säker om jag använder en kopplingsbricka.H Håbbe01 skrev:
Tak kräver inte tätskikt i våtrum och tätskikt gäller daglig påverkan av fukt från bad och duschO Osen skrev:
Klicka här för att svara