Hej,

Bor i ett hus byggt 70, platta på mark och med både köksavlopp (75mm, PE) och vatten (varmt/kallt, kopparrör, 12/15mm) framdraget i/under plattan från stam till där vatten och avlopp idag kommer upp i köket. Reglade tunna ytterväggar i trä (190mm).

Vill nu flytta existerande köksvatten och köksavlopp till en annan vägg i köket (ca 4m, förbi ett hörn) för att där betjäna diskho + diskmaskin. Dragningen planeras bakom de nya köksstommar som täcker hela 'dragningens längd'. För att ge utrymme för utanpåliggande rör placeras köksstiommarna mellan 3-7cm ut från existerande innerväggar (dvs den nya bänkskivan blir extra djup, dvs ca 65cm). Allt detta i samband med en total renovering av köket (allt monteras ner).

Skulle vilja undvika att bila i plattan av flera orsaker; Dels så kostar det, dels riskerar det bärighet i plattan (armering) och dels så måste jag då dra heldragen vattenledning till huvudstammen (då detta blir en icke tillgänglig ledning).

Tanken idag är att dra vatten utanpåliggande längs bägge vinklade innerväggarna till den nya platsen och fräsa in avloppsrör (50mm) halvvägs i den ena väggen (kräver då 30mm utrymme mellan köksstomme och innervägg) och låta den gå utanpåliggande på den andra väggen (kräver då 65mm utrymme mellan köksstomme och innervägg). Avloppsledningen kommer att få tillräckligt fall fram till anslutningspunkten för den existerande ledningen (tillgängligt ca 30cm fall på 4m). Så länge det går att delvis fräsa in avloppet i ena väggen ser jag detta som görbart.

Utmaningen ligger i att dra vattnet i PEX-rör ... då det blir en fog/koppling (vid anslutning till existerande ledningar (koppar) som kommer ur golvet/plattan) och att denna fog kommer att hamna bakom ett högskåp i det nya köket. Enligt Säkert Vatten måste då golvet under kopplingen vara vattentät. Tanken är därför att göra golvet under högskåpet 'vattentätt' med utrinning i framkant (så att läckage kan identifieras) samt att göra en inspektionslucka i högskåpets bakkant (för att kunna inspektera fog och åtgärda ev läckage).

Kan detta räcka ?
Något annat att tänka på ?

BirgitS
M Meyo skrev:
Något annat att tänka på ?
Går det inte att dra rören i utrymmet bakom sockeln i stället?
Jag kan minnas fel men jag har för mig att det räcker att avloppsröret lutar typ 10 mm/m, alltså 4 cm på 4 m. Kolla upp.
M Meyo skrev:
Tanken är därför att göra golvet under högskåpet 'vattentätt' med utrinning i framkant (så att läckage kan identifieras) samt att göra en inspektionslucka i högskåpets bakkant (för att kunna inspektera fog och åtgärda ev läckage).
Ett enkelt sätt att få golvet vattentätt borde vara att ha våtrumsmatta. Kontakta ditt försäkringsbolag för att höra vad hur de ställer sig till dessa ändringar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att dra rören i utrymmet bakom sockeln i stället?
Jag kan minnas fel men jag har för mig att det räcker att avloppsröret lutar typ 10 mm/m, alltså 4 cm på 4 m. Kolla upp.

Ett enkelt sätt att få golvet vattentätt borde vara att ha våtrumsmatta. Kontakta ditt försäkringsbolag för att höra vad hur de ställer sig till dessa ändringar.
Det existerande avloppsröret (som kommer upp ur plattan vid diskhons gamla plats) sticker upp 10 cm från plattan (och det tillsammans med övergången från 75mm till 50mm (tar ytterligare några cm) gör att jag inte kan använda sockelutrymmet för avloppet.

Det skulle kunna gå om jag bilar upp runt det existerande avloppsöret och sänker ner övergången från 75mm till 50mm till plattans ovankant. Då skulle jag kunna klara fallet ... men 1cm per meter känns lite på en liggande ledning i kök, vill helst ha brantare för att slippa att det byggs propp (speciellt med tanke på att det blir 2 vinklar från nya diskhon till avloppsledningen under plattan).

Det vattentäta hoppas jag kunna lösa med samma vattentäta 'låga låda' som läggs i diskbänken + ev en läckagesensor. En läcka syns då på framsidan av högskåpet.

BirgitS
Går det inte att kapa avloppsröret som kommer upp utan att bila?

Det verkar finnas en viss risk för att för brant lutning orsakar stopp, vattnet rinner undan fortare än det fasta avfallet. Se sista meningarna här: https://avloppsguiden.se/faq/finns-det-krav-pa-lutning-av-avloppsror/

Du bör få klartecken från ditt försäkringsbolag. Det är så trist om det blir problem senare pga. att de inte godkänner lösningen.

BirgitS BirgitS skrev:
Går det inte att kapa avloppsröret som kommer upp utan att bila?

Det verkar finnas en viss risk för att för brant lutning orsakar stopp, vattnet rinner undan fortare än det fasta avfallet. Se sista meningarna här: [länk]

Du bör få klartecken från ditt försäkringsbolag. Det är så trist om det blir problem senare pga. att de inte godkänner lösningen.
Det går nog att kapa 5-6 cm ... men inte tillräckligt för att få plats med avloppsröret i sockeln (som bara är 10cm hög). Då måste jag går ner i plattan.

Tanken är inte heller att utnyttja all den fallhöjd (max 30cm) som skapas genom att dra avloppsröret längs väggen men jag ser gärna ett fall på 2-3cm/m (8-10cm på sträckan).

Får bolla tankarna med försäkringsbolaget.

BirgitS
Okej, ett kök med låg sockel. Det är många kök som har kring 15 cm sockel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.