Hej,

Ska dra upp tappvatten på övervåningen. Vill använda LK:s fördelare och deras lösningar på övervåningen. Nedervåningen använder dock Uponors fördelare.

Kan jag helt enkelt koppla på "LK anslutningskoppling till fördelare" direkt på Uponors fördelare?
http://www.sigro.se/sv/lk-tappvatten/lk-anslutningskoppling-till-foerdelare.php

Anslutningen är 20R både på Uponors fördelare och anslutningskopplingen ovan.

Skulle vara en smidig lösning då jag i andra ändan av anslutningskopplingen då kan använda LK:s PEX (AX20) direkt.

Tack på förhand,

Dan

Redigerat:
Krilleman
Nej det kan du inte.

Vilken Uponor-fördelare har du?

Bra fråga. Den har Q&E-avstick som är 15R. Matningen är 20R på bägge sidor. Tror att det är en sån här:
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-aqua-plus-fordelare-utv-inv-gang-q-e-nkb-dr-3-4-mt-ft-2x1/

Jag vill använda sidan där man kan koppla på ytterligare en fördelade (sitter en huv/propp där nu) för att istället leda vattnet vidare till övervåningen där det ska kopplas på en LK fördelade.

Har du någon lösning vore jag tacksam såklart, även ett svar på varför min tanke inte fungerar? Man kan ju alltid lära sig något av det också 😀

Redigerat:
M
Gissningsvis så har du ju ett stamrör fram till fördelaren på nedervåningen. Lämpligast är väl att där sätta en T-koppling så stammen fortsätter upp till din LK-fördelare.

Eller har jag missuppfattat något? :)

Du vill inte koppla LK-fördelaren mot ett avstick på Uponorfördelaren.

Har ändrat mig angående LK. Jag kör Uponor på övervåningen också.

Funkar kopplingarna ovan att ansluta direkt till Uponor-fördelaren?

Krilleman
Oavsett märke på slangen kan du med Vatettes kopplingar och Vatette plast köra på valfri tillverkare av matarledning upp.

krilleman_215 skrev:
Oavsett märke på slangen kan du med Vatettes kopplingar och Vatette plast köra på valfri tillverkare av matarledning upp.
Tack för alla svar,

Jag har gjort en skiss på vad jag tror mig behöva:
Skiss av rörkopplingar för kall- och varmvatten med märkningar och riktningar för installation i fördelarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser alla kopplingar ut att passa med varandra? Allt ska såklart monteras i ett fördelarskåp också.

Hur monteras Uponor RiR slangen i väggdosan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.