9 444 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Koppla lampan, 2 kablar 3 uttag
Är det nollan händer inget alls.
Är det fasen kommer du sannolikt att märka det, men efter som du inte har kontakt med jord är det inte farligt. Om du har jordfelsbrytare och du har kontakt med jord så löser den ut så snabb att risken för skada är liten. Saknas jordfelsbrytare och du har kontakt med jord kan det gå illa, men även i det fallet går det i allmänhet bra.
Är det fasen kommer du sannolikt att märka det, men efter som du inte har kontakt med jord är det inte farligt. Om du har jordfelsbrytare och du har kontakt med jord så löser den ut så snabb att risken för skada är liten. Saknas jordfelsbrytare och du har kontakt med jord kan det gå illa, men även i det fallet går det i allmänhet bra.
Jag tror att lampor i metall ska vara antingen jordade eller ha bättre skydd mot just det du pratar om...J JonasGj skrev:
Självklart var säkringen av vid bytet! 😁
Är fasen bruna kabeln och nollan den blåa?
Anledningen till varför jag frågar är att de väl ändå lätthänt kablarna av diverse anledning kan lossna från sockerbiten och jag har alltid trott att ström från sånt var livsfarligt, men då vet jag att det inte är det😆
Är fasen bruna kabeln och nollan den blåa?
Anledningen till varför jag frågar är att de väl ändå lätthänt kablarna av diverse anledning kan lossna från sockerbiten och jag har alltid trott att ström från sånt var livsfarligt, men då vet jag att det inte är det😆
Ja, den anses vara livsfarlig. Man kan dö av den. Men oftast gör man inte det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Du verkar ha ojordad/isolerad miljö som skyddsmetod. Det går ut på att även om ett hölje blir spänningssatt uppstår ingen farlig beröringspänning eftersom det inte går att skapa en krets mot spänningskällan. Då är det viktigt att det verkligen inte finns någon kontakt med jord i rummen.J JonasGj skrev:
Inga jordade skarvsladdar eller blandade apparater jordat/ojordat får finnas.
Tyvärr brukar det ibland finnas radiatorer i rummen som har just det. Direkt kontakt med sann jord så dessa blir en svag länk i skyddets funktion.
Numera är denna skyddsmetod förkastad och får ej användas mer men den är helt godkänd att ha kvar och använda i befintliga installationer.
Om någon vet lite mer exakt när vi slutade använda denna metod i Sverige skriv gärna. Detta är före min tid.
Jag är också lite nyfiken på varför man valde att inte fortsätta använda denna metoden. Uppenbarligen har man bedömt den ha för stora risker? Kanske det uppstod flera olycksfall med dödlig utgång?
Den finns fortfarande kvar i många bostäder och kompletterad med en jordfelsbrytare som man ofta sätter in som tilläggsskydd tycker i alla fall jag att det blir ett fullgott skydd så länge jordfelssbrytaren motioneras. Det är väl just motioneringen som det slarvas med. Då kan man sitta med en jordfelsbrytare som ej fungerar den dagen den behövs.
Klicka här för att svara