5 421 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Koppla kökfläkten till takfläkt
Vilken siemens fläkt köpte du och hur koppla du ihop det, vilken plejd och dimmer och vart montera du dimmern?H Husbyggaren2 skrev:Uppdatering om någon skulle springa på tråden framgent.
Köpte en Siemens-fläkt och tog bort den interna motorn.
Köpte en EC takfläkt från östberg (TKS 400) som placerades på yttertaket.
Satte en ljuddämpare mellan men oklart hur stor skillnad den gör.
Fläkten styrs med plejd. Jag kan därmed sätta ventilationen på schema. Men även varva upp med dimmer vid matlagning.
Funkar toppen! Har inte sett denna lösning av någon annan, vilket känns konstigt…
Materialkostnad under 10kkr.
Värt att tillägga är att det finns en ”bug” i kopplingen mellan plejd - östberg. Man får bara ut 70% av maxeffekten. De letar efter en lösning. Möjligen löser det sig om man sätter ett litet motstånd i plejden.
70% är dock mer än nog för oss, så inget avgörande.
Svarar på mitt eget inlägg här då jag tänker att det kan finnas ett intresse i hur vi löste det.Kultypjämt skrev:
I samråd med elektriker gjorde vi såhär:
Vi tog ut fläkten från spiskåpan, enkelt gjort. Ett par skriv att lossa.
Jag köpte en EC kanalfläkt som sitter på vinden, från Östbergs, Silent 160.
Till spiskåpans fläktmotor gick det 4 ”ledare/fas”. En för varje hastighet. Dvs. 1, 2, 3 och boost.
Motorn var alltså lindad för olika hastigheter.
Vi köpte styrreläer, Finder 345170240010, som har 230v på ena sidan och 0-24v på styrsidan.
Elektriker kopplade in nolla och respektive ledare/fas till separata relän.
På kanalfläkten fanns det 10v utgång för styrning av fläkthastigheten.
Jag köpte potentiometers med tre anslutningar. Hittade på Amazon.
Jag ställde vreden så jag fick den fläkthastighet jag ville ha på respektive fläktläge (1, 2, 3 och boost).
Inkopplingen på styrsidan enligt nedan:
Från potentiometern ena ytteranslutning drogs en styrkabel till 10V på kanalfläkten.
På den andra ytteranslutningen drogs en styrkabel till anslutningen märkt GND på kanalfläkten.
Från Findern drogs en styrkabel från Com11 till mittanslutningen på potentiometern och en annan styrkabel från NO14 på Findern till Adj på kanalfläkten.
Ja, det är några sockerbitar för att få ihop flera potentiometers till samma anslutning på kanalfläkten.
Klart.
Nu fungerar alltså spiskåpan helt i synk med kanalfläkten på vinden, och vi har fått en tyst köksfläkt med riktigt bra flås:
Kortfattat så skickas en styrsignal till kanalfläkten att starta och snurra enligt potentiometerns inställda värde när jag trycker på någon av kåpans fläkthastigheter.
Nästa sak att få ihop är en styrningen till FTX:en. Att när köksfläkten startar, så ska FTXen varva ner för att fortsatt få balans i huset. Nu blir det ett jäkla undertryck - men ja det blir det ju oaktat fläktlösning.
Bifogar en bild på Findern, så ni vet vilken typ vi använde.
Kan tillägga att vi på detta sättet fick en fläkt från Siemens som matchar med övrig köksutrustning och så sparade vi lite snabbt räknat cirka 15tkr mot en motsvarande lösning från Fjäråskupan.
H Husbyggaren2 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden