4 531 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Koppla insatsrör direkt mot kamin
Hej!
Sitter och funderar på om jag ska glidgjuta min gamla rökkanal eller sätta in ett insatsrör, typ som https://www.soliduct.se/skorstensrenovering/i-35.htm. Glidgjutning hittar jag fina trådar om här, och det känns görbart. Men ett insatsrör känns som en enklare lösning om man ska göra allt själv.
Min fråga: måste insatsröret sluta i en vertikal bottenkona som i länken? Det känns ofantligt bökigt att ta upp ett arbetshål för att få in konan en bit upp i kanalen. Detta betyder förutom extra jobb med att mura igen det hålet, även jobb med att täta den kammare som uppstår mellan kona och stos.
Det känns mer logiskt att med en rörböj, mm gå direkt på inmurningsstos! Är det nån här som funderat i samma banor? Var finns produkterna?
Ha det!
John
Sitter och funderar på om jag ska glidgjuta min gamla rökkanal eller sätta in ett insatsrör, typ som https://www.soliduct.se/skorstensrenovering/i-35.htm. Glidgjutning hittar jag fina trådar om här, och det känns görbart. Men ett insatsrör känns som en enklare lösning om man ska göra allt själv.
Min fråga: måste insatsröret sluta i en vertikal bottenkona som i länken? Det känns ofantligt bökigt att ta upp ett arbetshål för att få in konan en bit upp i kanalen. Detta betyder förutom extra jobb med att mura igen det hålet, även jobb med att täta den kammare som uppstår mellan kona och stos.
Det känns mer logiskt att med en rörböj, mm gå direkt på inmurningsstos! Är det nån här som funderat i samma banor? Var finns produkterna?
Ha det!
John
Hej hur blev det med din kamin gjorde du som du skrev i beskrivningen eller fick du ta upp ett hål ?jliungman skrev:
Hej!
Sitter och funderar på om jag ska glidgjuta min gamla rökkanal eller sätta in ett insatsrör, typ som [länk]. Glidgjutning hittar jag fina trådar om här, och det känns görbart. Men ett insatsrör känns som en enklare lösning om man ska göra allt själv.
Min fråga: måste insatsröret sluta i en vertikal bottenkona som i länken? Det känns ofantligt bökigt att ta upp ett arbetshål för att få in konan en bit upp i kanalen. Detta betyder förutom extra jobb med att mura igen det hålet, även jobb med att täta den kammare som uppstår mellan kona och stos.
Det känns mer logiskt att med en rörböj, mm gå direkt på inmurningsstos! Är det nån här som funderat i samma banor? Var finns produkterna?
Ha det!
John
Funderar på om man får göra så, så är de ju lättare
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Till kamin är det OK med stos vad jag vet. Jag tror till och med att det rekommenderas. Bottenkona är mer om man har järnspis, öppen spis eller spisinsats.R Rickard 301 skrev:
jliungman skrev:
Hej!
Sitter och funderar på om jag ska glidgjuta min gamla rökkanal eller sätta in ett insatsrör, typ som [länk]. Glidgjutning hittar jag fina trådar om här, och det känns görbart. Men ett insatsrör känns som en enklare lösning om man ska göra allt själv.
Min fråga: måste insatsröret sluta i en vertikal bottenkona som i länken? Det känns ofantligt bökigt att ta upp ett arbetshål för att få in konan en bit upp i kanalen. Detta betyder förutom extra jobb med att mura igen det hålet, även jobb med att täta den kammare som uppstår mellan kona och stos.
Det känns mer logiskt att med en rörböj, mm gå direkt på inmurningsstos! Är det nån här som funderat i samma banor? Var finns produkterna?
Ha det!
John
Hej,jliungman skrev:
Hej!
Sitter och funderar på om jag ska glidgjuta min gamla rökkanal eller sätta in ett insatsrör, typ som [länk]. Glidgjutning hittar jag fina trådar om här, och det känns görbart. Men ett insatsrör känns som en enklare lösning om man ska göra allt själv.
Min fråga: måste insatsröret sluta i en vertikal bottenkona som i länken? Det känns ofantligt bökigt att ta upp ett arbetshål för att få in konan en bit upp i kanalen. Detta betyder förutom extra jobb med att mura igen det hålet, även jobb med att täta den kammare som uppstår mellan kona och stos.
Det känns mer logiskt att med en rörböj, mm gå direkt på inmurningsstos! Är det nån här som funderat i samma banor? Var finns produkterna?
Ha det!
John
Väcker tråden igen.
Hur löste du det?
Har samma bry här då jag ska ta upp ett nytt hål i min murstock för att ha en toppansluten kamin istället för bakansluten.
Sotaren hävdar att man kan ansluta insatsröret direkt till inmurningsstosen, men hur fäster man insatsröret i inmurningsstosen?
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
En flexslang kan anslutas med nitar i rostfritt stål plus pannkitt eller tätgarn, beroende på vad som passar bäst. Sotaren jag fick godkänt av betonade att det måste vara just nitar, då skruv som går in i rökgången sliter sönder viskorna. Och rostfritt eftersom det är beständigt mot röken. Aluminium korroderar.
Kanon, tack för svar!Henningelvis skrev:
En flexslang kan anslutas med nitar i rostfritt stål plus pannkitt eller tätgarn, beroende på vad som passar bäst. Sotaren jag fick godkänt av betonade att det måste vara just nitar, då skruv som går in i rökgången sliter sönder viskorna. Och rostfritt eftersom det är beständigt mot röken. Aluminium korroderar.
Då får man borra hål i inmurningsstosen och trycka till en massa tätgarn och hoppas på att sotaren godkänner
Klicka här för att svara