Hej
Såhär ser det ut hemma hos oss, frågan är vad som behövs göras för att koppla in vår nya häll.
Vi har haft en "vanlig" innan som är kopplad till ugnen sen via ugnen vidare in i väggen med 11 kablar. Nya hällen har 5 kablar. Går det på något sätt att koppla in nya hällen med 5 kablar in via ugnen som tidigare haft 11 kablar?
Det är ett perilex-uttag i väggen.
Hur kan man gå till väga annars?
/Martin
Såhär ser det ut hemma hos oss, frågan är vad som behövs göras för att koppla in vår nya häll.
Vi har haft en "vanlig" innan som är kopplad till ugnen sen via ugnen vidare in i väggen med 11 kablar. Nya hällen har 5 kablar. Går det på något sätt att koppla in nya hällen med 5 kablar in via ugnen som tidigare haft 11 kablar?
/Martin
Fungerade ugnen och den gamla hällen oberoende av varandra?M Mkmkmkmk skrev:Hej
/Martin
Nja, jag funderade på vad de 6 (av 11) kablar som inte har sitt ursprung från perilexkontakten gör/gjorde.M Mkmkmkmk skrev:
Spontant tror jag det är enklast att avlägsna kablarna från ugnen och koppla nya hällen direkt till perilexkontakten.
Ja, det är en bra fråga...G gmogmo skrev:
Men då skulle det behövas ytterligare ett uttag i väggen eller går det att "splitta" kablarna på nåt vänster? För just nu går det ju uttag > ugn > häll.
Obs, inget jag tänkt göra själv, undrar mer från ett nyfiket håll.
Här är instruktioner för hällen: https://www.siemens-home.bsh-group.com/se/sv/productservice/EX651HEC1E-01
Inte undra på att det då går massor av kablar mellan grejerna, det är ju som en spis men separata delar fysiskt.
Hade det varit en spis med ugn hade alla kablar varit inuti spisen med bara elanslutningen exponerad externt.
Hade det varit en spis med ugn hade alla kablar varit inuti spisen med bara elanslutningen exponerad externt.