Hej

Såhär ser det ut hemma hos oss, frågan är vad som behövs göras för att koppla in vår nya häll.

Vi har haft en "vanlig" innan som är kopplad till ugnen sen via ugnen vidare in i väggen med 11 kablar. Nya hällen har 5 kablar. Går det på något sätt att koppla in nya hällen med 5 kablar in via ugnen som tidigare haft 11 kablar?
Det är ett perilex-uttag i väggen.

Hur kan man gå till väga annars?


/Martin
 
  • 20260502_185216.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260503_095613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260503_095611.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260503_095603.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260503_095559.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260503_095547.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260502_185302.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260502_185222.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mkmkmkmk skrev:
Hej

Såhär ser det ut hemma hos oss, frågan är vad som behövs göras för att koppla in vår nya häll.

Vi har haft en "vanlig" innan som är kopplad till ugnen sen via ugnen vidare in i väggen med 11 kablar. Nya hällen har 5 kablar. Går det på något sätt att koppla in nya hällen med 5 kablar in via ugnen som tidigare haft 11 kablar?
Det är ett perilex-uttag i väggen.

Hur kan man gå till väga annars?


/Martin
Fungerade ugnen och den gamla hällen oberoende av varandra?
 
G gmogmo skrev:
Fungerade ugnen och den gamla hällen oberoende av varandra?
Ja, alltså allt fungerar som det ska, om det är det du undrar. Går att använda spis och ugn både separat och samtidigt.
 
A
Vad är det för fabrikat och modell på den nya hällen?
 
Redigerat:
M Mkmkmkmk skrev:
Ja, alltså allt fungerar som det ska, om det är det du undrar. Går att använda spis och ugn både separat och samtidigt.
Nja, jag funderade på vad de 6 (av 11) kablar som inte har sitt ursprung från perilexkontakten gör/gjorde.

Spontant tror jag det är enklast att avlägsna kablarna från ugnen och koppla nya hällen direkt till perilexkontakten.
 
Purre
Hur styrs den gamla hällen? Är det knappar/vred direkt på den eller är det knappar/vred på ugnen?
 
A avh67f skrev:
Vad är det för fabrikat och modell på den nya hällen?
Siemens iq700, EX651HEC1E
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Nja, jag funderade på vad de 6 (av 11) kablar som inte har sitt ursprung från perilexkontakten gör/gjorde.

Spontant tror jag det är enklast att avlägsna kablarna från ugnen och koppla nya hällen direkt till perilexkontakten.
Ja, det är en bra fråga...

Men då skulle det behövas ytterligare ett uttag i väggen eller går det att "splitta" kablarna på nåt vänster? För just nu går det ju uttag > ugn > häll.

Obs, inget jag tänkt göra själv, undrar mer från ett nyfiket håll.
 
Purre Purre skrev:
Hur styrs den gamla hällen? Är det knappar/vred direkt på den eller är det knappar/vred på ugnen?
Det är vred på ugnen.
 
RoTe
M Mkmkmkmk skrev:
Det är vred på ugnen.
Kommer ugnen att fungera utan inkopplad häll?
 
Purre
M Mkmkmkmk skrev:
Det är vred på ugnen.
Där har du ditt problem.
Ev funkar ugnen utan hällen, då får man hämta matning ifrån perilexuttaget. Annars bara köpa ny ugn också.
 
  • Gilla
Mkmkmkmk och 1 till
  • Laddar…
M Mkmkmkmk skrev:
Det är vred på ugnen.
Sitter vreden för plattorna på den gamla hällen på ugnen?
 
G gmogmo skrev:
Sitter vreden för plattorna på den gamla hällen på ugnen?
Precis
 
  • 20260503_192049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte undra på att det då går massor av kablar mellan grejerna, det är ju som en spis men separata delar fysiskt.
Hade det varit en spis med ugn hade alla kablar varit inuti spisen med bara elanslutningen exponerad externt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.