Hej!
Har köpt en ny fläktkåpa (flexit tradition S) till min gamla kryddhyllefläkt-motor (CVE-60 från EKB - sannolikt från 90-talet). Den gamla kåpan hade fyra sladdar (blå neutral, gul/grön jordledare, brun L1, svart L2) vilket matchar motorns 4 sladdar. Den nya kåpan från flexit har bara 3 (blå, gulgrön och brun). Har testat att koppla samman de tre sladdar som finns (dvs lämnat den svarta L2an okopplad) och fläkten brummar då men börjar inte suga. När jag sätter på maxhastighet börjar motorn faktiskt snurra men så fort jag går ner på en lägre hastighet slutar den igen.
Misstänker att det kanske saknas en kondensator då detta inte finns i den gamla motorn - kanske fanns den inne i den gamla kåpan.
IMG_8119.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläktmotorn

IMG_8730.jpeg
Skapa konto

Gamla kopplingen
IMG_8732.jpeg
Skapa konto

Nya kopplingen fr kåpan

IMG_8731.jpeg
Skapa konto

Nya kopplingen till fläkten
Tack!
/Albin

BirgitS
Misstänker att frånluftsaggregatet är inkopplad via stickkontakt.
Misstänker att gamla fläktkåpan bara hade en elanslutning och det var till frånluftsaggregatet.

Har den nya fläktkåpan har spänningsmatning via egen stickkontakt samt utgående matning till extern fläkt.
https://flaktbutiken.se/produktfiler/manual-bruksanvisning-flexit-tradition-s.pdf

Ena tråden/ledaren från frånluftsaggregatet har konstant full spänning.
Andra tråden/ledaren från frånluftsaggregatet är matningen till själva fläktmotorn, den får olika spänning beroende på fläktkåpans inställning.

Demmpa Demmpa skrev:
Misstänker att frånluftsaggregatet är inkopplad via stickkontakt.
Misstänker att gamla fläktkåpan bara hade en elanslutning och det var till frånluftsaggregatet.

Har den nya fläktkåpan har spänningsmatning via egen stickkontakt samt utgående matning till extern fläkt.
[länk]

Ena tråden/ledaren från frånluftsaggregatet har konstant full spänning.
Andra tråden/ledaren från frånluftsaggregatet är matningen till själva fläktmotorn, den får olika spänning beroende på fläktkåpans inställning.
Hej!
Både den gamla kåpan och den nya har stickkontakt för vanligt vägguttag och båda kopplas sedan till aggregatet som inte har någon stickkontakt, utan är enbart kopplad med kåpan

Då hade jag öppnat gamla fläktkåpan och/eller frånluftsaggregatet och studerat hur det är kopplat.

Kan vara så att fläktmotorns kondensator sitter i gamla fläktkåpan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.