Hej,

Jag har lite funderingar hur man ska dra kablarna in (och ut) från denna dimmer. Jag får inte riktigt ihop allt. Tex vad man gör av jorden? Någon som vet hur man ska koppla denna? Bifogar bilder. All hjälp uppskattas! :)
Vit dimmermodul från VADSB0 med märkning UD150D och anslutningsterminaler på en marmorbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en dimmers baksida med elektriska anslutningsscheman, inklusive L, N och jordmarkeringar, på en marmorliknande yta.
Skapa konto
Hand som håller en öppen eldosa med synliga kablar och en ej ansluten dimmer mot en vägg.
Skapa konto

Man kopplar enligt din bild nr 2. Den kan inte bli tydligare så du får nog förklara vad du egentligen behöver hjälp med. Har du någonsin kopplat in en strömbrytare eller dylikt?

Den strömbrytare du har är en kronomkopplare, som alltså styr två olika lampor, eller två uppsättningar ljuskällor i samma armatur. Du vill alltså kunna dimra dessa oberoende av varandra?

De grön/gula och blå, som vi får förmoda är skyddsjordsledare respektive neutralledare, är skarvade på blindplintar på befintlig strömbrytare. De används alltså inte av strömbrytaren utan de är avsedda för att skarva andra slags ledare. Då pucken inte har några blindplintar så får man använda toppklämmor typ Wago 221 för att skarva dessa ledare.

Om allt står rätt till så finns även två fasledare skarvade nere till vänster. Dessa behöver också skarvas i en toppklämma, plus att man ansluter en tredje ledare som matar pucken med fas. Detsamma gäller neutralledaren.

De två tändtrådarma överst på brytaren ska flyttas till respektive S-utgång på dimmern. Strömbrytarens två utgångar ska istället kopplas till S1 och S2 på pucken, allt enligt schemat.

• Gilla
Rexmer
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kopplar enligt din bild nr 2. Den kan inte bli tydligare så du får nog förklara vad du egentligen behöver hjälp med. Har du någonsin kopplat in en strömbrytare eller dylikt?

Den strömbrytare du har är en kronomkopplare, som alltså styr två olika lampor, eller två uppsättningar ljuskällor i samma armatur. Du vill alltså kunna dimra dessa oberoende av varandra?

De grön/gula och blå, som vi får förmoda är skyddsjordsledare respektive neutralledare, är skarvade på blindplintar på befintlig strömbrytare. De används alltså inte av strömbrytaren utan de är avsedda för att skarva andra slags ledare. Då pucken inte har några blindplintar så får man använda toppklämmor typ Wago 221 för att skarva dessa ledare.

Om allt står rätt till så finns även två fasledare skarvade nere till vänster. Dessa behöver också skarvas i en toppklämma, plus att man ansluter en tredje ledare som matar pucken med fas. Detsamma gäller neutralledaren.

De två tändtrådarma överst på brytaren ska flyttas till respektive S-utgång på dimmern. Strömbrytarens två utgångar ska istället kopplas till S1 och S2 på pucken, allt enligt schemat.
Jag är väl inte helt bevandrad inom detta område men inte tappad bakom ett flöte heller:)

Jag tolkar det som att jag ska göra följande:
Skarva ihop fasen med den klämma du föreslog och sätta in den i L.
Skarva ihop Nollan med en likadan klämma och sätta in i N.
Sätta in de övre tändtrådarna på respektive plats som har symbplen med pilarna, och sen ansluta två ledningar från S1 respektive S2 till brytaren.

Har jag fattat allt rätt då?

Stort tack för svar!

Inte glömma skarva ihop jorden med en toppklämma!!

Strömbrytaren måste också ha fas vid L som sedan kopplas till S1 och S2 när omkopplaren sluts. Man brukar sätta impulsfjädrar under knapparna på strömbrytaren så de fjädrar tillbaka automatiskt när man trycker och sluter omkopplaren.

• Gilla
Urden och 1 till
  • Laddar…
Urden Urden skrev:
Har jag fattat allt rätt då?
Ja, det var ju inte så svårt. Med de kompletteringar som Josth beskriver så är du hemma.
Du behöver alltså korta stumpar av minst två färger, blå plus en fasfärg där brun eller svart kan användas.
Det kanske innebär att du måste köpa 10-metersringar på Clas, men det går alltid åt någonstans.
Fasfärgen kan användas mellan strömbrytare och S-terminalerna, du måste inte skaffa avvikande färger då det är enkelt att se.

J Josth skrev:
Å andra sidan blir ju brytaren kvar och då sitter väl jorden bra där den gör? Fas och nolla behöver ju delas upp i fler så där behövs extra klämmor, men inte jord. Det blir ofta trångt så det räcker ändå i dosan så ju färre klämmor desto bättre känner jag.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J Josth skrev:

Strömbrytaren måste också ha fas vid L som sedan kopplas till S1 och S2 när omkopplaren sluts. Man brukar sätta impulsfjädrar under knapparna på strömbrytaren så de fjädrar tillbaka automatiskt när man trycker och sluter omkopplaren.
Hej!

Så fasen ska in på fler ställen än L i dosan alltså?

Redigerat:
Det blir alltså fyra fas-ledningar som ska kopplas ihop med toppklämma. En inkommande, en utgående (förmodligen neråt), en kort till dimmerpucken och en annan kort till strömbrytaren till L.

I och för sig går det att koppla ihop jordledningarna på X på strömbrytaren som nu men kör man med toppklämmor blir det enhetligt. Men om det blir ont om plats i dosan så allt det inte riktigt ryms kan det vara ett sätt att behålla jord som det är.

• Gilla
David Nyqvist och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det blir alltså fyra fas-ledningar som ska kopplas ihop med toppklämma. En inkommande, en utgående (förmodligen neråt), en kort till dimmerpucken och en annan kort till strömbrytaren till L.

I och för sig går det att koppla ihop jordledningarna på X på strömbrytaren som nu men kör man med toppklämmor blir det enhetligt. Men om det blir ont om plats i dosan så allt det inte riktigt ryms kan det vara ett sätt att behålla jord som det är.
Så en fas delas upp på S1 och S2 och en fas in på L med andra ord? Men båda ska omkopplas i respektive skarvhylsa då två faser fortfarande ska in i strömbrytaren, men själva dosan går emellan. Har jag fattat det rätt då? Jag har toppklämmor för jorden.

Tack på förhand för allt visat tålamod.

Urden Urden skrev:
Så en fas delas upp på S1 och S2 och en fas in på L med andra ord? Men båda ska omkopplas i respektive skarvhylsa då två faser fortfarande ska in i strömbrytaren, men själva dosan går emellan. Har jag fattat det rätt då? Jag har toppklämmor för jorden.

Tack på förhand för allt visat tålamod.
Nu börjar det bli lite rörigt.
Det är enklare att låta alla kablar sitta kvar i brytaren som bara skall kompletteras med 2 fjädrar.
Sedan klipper man tändtrådarna 7-8 cm från brytaren skalar 4 st ändar 6 mm, grå kabel från brytaren monteras i [S1] den andra grå som går till lampan monteras till utgången [ ~1 ]. Gör samma med svart tändtråd.
Gör samma med valfri brun fas, dela och skala 11 mm anslut i en WAGO 221-3 då blir där ett ledigt anslutning som kopplas till puckens L - plint. Samma med blå nolla.
Har man tur är det så gott om brun o blå ledning så man kan låna 5 cm mellan wago och pucken.
Enkelt jobb på 5-10 minuter.
Lycka till.

Redigerat:
  • Gilla
Urden
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nu börjar det bli lite rörigt.
Det är enklare att låta alla kablar sitta kvar i brytaren som bara skall kompletteras med 2 fjädrar.
Sedan klipper man tändtrådarna 7-8 cm från brytaren skalar 4 st ändar 6 mm, grå kabel från brytaren monteras i [S1] den andra grå som går till lampan monteras till utgången [ ~1 ]. Gör samma med svart tändtråd.
Gör samma med valfri brun fas, dela och skala 11 mm anslut i en WAGO 221-3 då blir där ett ledigt anslutning som kopplas till puckens L - plint. Samma med blå nolla.
Har man tur är det så gott om brun o blå ledning så man kan låna 5 cm mellan wago och pucken.
Enkelt jobb på 5-10 minuter.
Lycka till.
Ok, så den grå kabeln ska sitta kvar i brytaren samt gå in i S1 och -1? Och den svarta S2 och -2?

Urden Urden skrev:
Ok, så den grå kabeln ska sitta kvar i brytaren samt gå in i S1 och -1? Och den svarta S2 och -2?
Ja, signalen (en kort tryck för att tända eller släcka samt hålla knappen inne för att dimma upp eller ner) skall in på S1, samma tråd fortsätter nu med reglering till lampan.

Kolla på inlägg #78 , visserligen en annan puck men samma hantering.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6

Redigerat:
  • Gilla
Urden
  • Laddar…
Stort tack samtliga för all hjälp. Jag lyckades fixa det till slut :)

Verkligen uppskattat!

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.