Bloink skrev:
Gå och inhandla en multimeter för 99kr på biltema. En billig livförsäkring.
Annars hade jag chansat på Svart=fas, vit=nolla, röd=skyddsjord. Många gånger är det kopplat så här i äldre installationer. Men det behöver absolut inte vara så här.
Du menar säkert tvärt om.. Svart = Nolla, Vit = Fas, Röd = Skyddsjord.

TS bör absolut mäta, det här kan vara vanskligt som redan påpekats.

mät även mellan alla ledare och ett vattenledningsrör, då får du exakt reda på vilken som är fasledaren.
röd brukar alltid vara jord.
om du inte har JFB går det inte att mäta sig fram till om röd eller nån annan är jord, men då kan man lyfta på locket till centralen och se så alla röda ligger på jordskenan och alla svarta på nollskenan.

electrocuted skrev:
röd brukar alltid vara jord.
...de gånger den inte är tändtråd. (Fast du menade förmodligen att röd "alltid" brukar vara jord i just den typen av koppling).

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
...de gånger den inte är tändtråd. (Fast du menade förmodligen att röd "alltid" brukar vara jord i just den typen av koppling).

//Patrik
ja, lite uteslutningsförmåga måste man ju använda. tändtråd fram till en anslutningsdosa för TM tror jag inte nån vetig människa drar fram.. men mycket riktigt så kan röd vara tändtråd från t.ex. en trappbrytare.
men man ser i sammanhanget hur det kan vara.
jag gissar till 99.8% säkerhet att den röda är jord i detta fall, fas&nolla kan jag dock bara säga till 50% att svart är nolla &vit fas, men det är lika vanligt att det är tvärtom.

electrocuted skrev:
jag gissar till 99.8% säkerhet att den röda är jord i detta fall.
Det gissade min kompis farsa som är behörig elektriker också och kopplade vägguttagets skyddsjord till den röda tändtråden, konstig att det kittlade när man körde smärgeln?

Protte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.