10 957 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Koppla in tvättmaskinen.. knepigt
Sida 1 av 2
Medlem
· västra götaland
· 5 inlägg
Tja!
Försöker klura ut hur jag ska koppla elen till tvättmaskinen. Trodde att det skulle vara enkelt men ack vad jag misstog mig. Det är olika färger på sladdarna från tvättmaskinen och på sladdarna i uttaget.
Ifrån tvättmaskinen kommer 3 sladdar med färgerna: brun, blå och grön/gul.
i väggen finns 3 sladdar med färgerna: vit, röd och svart.
Finns det någon som vet råd?
Försöker klura ut hur jag ska koppla elen till tvättmaskinen. Trodde att det skulle vara enkelt men ack vad jag misstog mig. Det är olika färger på sladdarna från tvättmaskinen och på sladdarna i uttaget.
Ifrån tvättmaskinen kommer 3 sladdar med färgerna: brun, blå och grön/gul.
i väggen finns 3 sladdar med färgerna: vit, röd och svart.
Finns det någon som vet råd?
Mät.
Tvättmaskinen: Brun=fas, blå=neutralledare, gröngul=jord.
Väggen: Kan vara vad f-n som helst, men troligen: Vit=fas, svart=neutralledare, röd=jord. Du måste mäta.
Mätning i väggen:
1. Mät från svart till röd, om du får noll volt AC är dessa ledare jord eller neutralledare. Om du får 230VAC så är någon av dessa ledare fas och den andra neutralledare eller jord.
2. Mät från vit till röd, om du får noll volt AC så dessa ledare jord eller neutralledare. Om du får 230VAC så är någon av dessa ledare fas och den andra neutralledare eller jord.
Gör så här fram och tillbaka och använd logik: efter ett tag kan man sluta sig till vad som är fas i alla fall.
Fast anslutning är elektrikerarbete, speciellt vid minsta tveksamhet.
Tvättmaskinen: Brun=fas, blå=neutralledare, gröngul=jord.
Väggen: Kan vara vad f-n som helst, men troligen: Vit=fas, svart=neutralledare, röd=jord. Du måste mäta.
Mätning i väggen:
1. Mät från svart till röd, om du får noll volt AC är dessa ledare jord eller neutralledare. Om du får 230VAC så är någon av dessa ledare fas och den andra neutralledare eller jord.
2. Mät från vit till röd, om du får noll volt AC så dessa ledare jord eller neutralledare. Om du får 230VAC så är någon av dessa ledare fas och den andra neutralledare eller jord.
Gör så här fram och tillbaka och använd logik: efter ett tag kan man sluta sig till vad som är fas i alla fall.
Fast anslutning är elektrikerarbete, speciellt vid minsta tveksamhet.
Medlem
· västra götaland
· 5 inlägg
Tack för svaret. Får se hur jag gör. Trodde samma som du men man borde ju inte chansa. har ingen mätutrustning.. får se om jag tycker att det är värt att chansa på en tvättmaskin för 500kr eller fixa hit en elektriker för vad-det-nu-kostar. vad är det värsta som kan hända? vad är det troligaste?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Borde inte denna tråd flyttas till elforumet?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Flyttad till el.
Det värsta? Höljet kan bli spänningsförande, utan att någon propp går och så tar någon i maskinen....
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Detta påminner om vad en kompis gjorde när han kopplat in sin nya, nåja beganade, spis: Han tog en startkabel och kopplade mellan spisen och diskbänken för att förvisa sig om att det inte fanns fas på höljet .. Vad säger man ? Varför inte mäta, eller ännu bättre, ta dit elektriker!
Gå och inhandla en multimeter för 99kr på biltema. En billig livförsäkring.
Annars hade jag chansat på Svart=fas, vit=nolla, röd=skyddsjord. Många gånger är det kopplat så här i äldre installationer. Men det behöver absolut inte vara så här.
Annars hade jag chansat på Svart=fas, vit=nolla, röd=skyddsjord. Många gånger är det kopplat så här i äldre installationer. Men det behöver absolut inte vara så här.
