Tack för svaren.
Har haft kontakt med en av killarna som jag postade länkar till ovan och han bekräftar att det är 3 faser och jord och ingen nolla.
Har mailat kinesen idag också och skall se om det kommer ett svar.
Det har varit en snabb och bra hantering av honom och DHL levererade Hong Kong => Alingsås på 3 dagar
För intresserade så kan man besöka: http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC...tem&pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19b82cbc76
Protte: Du skrev nåt om MMA/Pinne och det stöds av denna maskin också
Har haft kontakt med en av killarna som jag postade länkar till ovan och han bekräftar att det är 3 faser och jord och ingen nolla.
Har mailat kinesen idag också och skall se om det kommer ett svar.
Det har varit en snabb och bra hantering av honom och DHL levererade Hong Kong => Alingsås på 3 dagar
För intresserade så kan man besöka: http://cgi.ebay.co.uk/WSE315P-AC-DC...tem&pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item19b82cbc76
Protte: Du skrev nåt om MMA/Pinne och det stöds av denna maskin också
Å andra sidan kan det också vara ett rätt litet kondensatorpaket med tanke på att ripplet vid trefasfungerande matning aldrig blir sådär jättestort. I princip skulle det gå att klara sig helt utan kondensatorer om man matar en switchnätdel från en trefaslikriktare, men i praktiken så behövs åtminstone lite glättning.Avemo skrev:
Så fort det blir lite större effekter som skall likriktas och glättas med kondensatorer brukar det alltid vara ett laddmotstånd för att begränsa strömmen vid spänningstillslag. Detta kopplas över med ett relä när spänningen kommit upp tillräckligt. Det sitter där för att minska den strömrusning som annars skulle bli vid tillslag. Kondensatorpaketet på den här svetsen är alla gånger för stort för att kopplas in utan laddmotstånd.yxis skrev:Å andra sidan kan det också vara ett rätt litet kondensatorpaket med tanke på att ripplet vid trefasfungerande matning aldrig blir sådär jättestort. I princip skulle det gå att klara sig helt utan kondensatorer om man matar en switchnätdel från en trefaslikriktare, men i praktiken så behövs åtminstone lite glättning.
Erik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vid de här effekterna så finns det inte kondensatorer som håller (för vettiga pengar).
Med trefas och 6-pulslikriktning så sjunker spänningen bara 15 % från toppvärdet innan nästa puls tar vid och det kan switchdelen kompensera.
Sätter man kondensator så får man en stötström vid inkopplingen och dessutom försämrar en kondensator effektfaktorn. Det sitter garanterat en liten kondensator men det är mera för att minska störningar från likriktaren och stoppa en del störningar att gå ut på nätet från switcdelen.
Protte
Med trefas och 6-pulslikriktning så sjunker spänningen bara 15 % från toppvärdet innan nästa puls tar vid och det kan switchdelen kompensera.
Sätter man kondensator så får man en stötström vid inkopplingen och dessutom försämrar en kondensator effektfaktorn. Det sitter garanterat en liten kondensator men det är mera för att minska störningar från likriktaren och stoppa en del störningar att gå ut på nätet från switcdelen.
Protte
Eftersom frågan är så besvarad som den gissningsvis blir i denna tråd hoppas jag att Jocke ursäktar att vi svävar ut från ämnet.
Jag skall erkänna att jag inte öppnat en trefas invertersvets. Däremot har jag öppnat en enfas invertersvets, och den hade kondensatorpaket, laddmotstånd och relä. Frekvensomriktare med mycket högre effekt än denna svets har också kondensatorpaket och laddmotstånd. På bilderna syns ett antal ganska stora kondensatorer. Detta låg till grund för min slutsats. Å andra sidan är sänkt medelspänning på DC-bussen inte lika stort problem på en svets som på en frekvensomriktare, så jag kanske hade fel.
Erik
Jag skall erkänna att jag inte öppnat en trefas invertersvets. Däremot har jag öppnat en enfas invertersvets, och den hade kondensatorpaket, laddmotstånd och relä. Frekvensomriktare med mycket högre effekt än denna svets har också kondensatorpaket och laddmotstånd. På bilderna syns ett antal ganska stora kondensatorer. Detta låg till grund för min slutsats. Å andra sidan är sänkt medelspänning på DC-bussen inte lika stort problem på en svets som på en frekvensomriktare, så jag kanske hade fel.
Erik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Enfas då måste det glättas, åtminstone lite.
Protte
Protte
enl lappen med specifikationer på som du lagt upp så står det att det är en 3fas maskin som bara ska ha 3faser. enl bilden där så går det först in en trefas matning in till en frekvensomformare som sedan transformerar spänningen och därefter likriktar den. drar dom mest 13.7A. den ska då säkras 16A vilket du har i en vanlig cee-handske (en sån där röd "3fas handske") inga problem att koppla in den där
alltså den blåa ska in på en fas. och gul/grön in på skyddsjord.
Och för er som undrar så om det skulle vara en 3Fas maskin MED nolla skulle det stå 3N~
Lycka till
Och för er som undrar så om det skulle vara en 3Fas maskin MED nolla skulle det stå 3N~
Lycka till
Tack Bergman. Har också fått det bekräftat från leverantören och tillverkaren
Skydsjord och nolla kommer ju från samma ställe från början dvs Pen ledaren som matar från mätarsidan.Patrik_Hed skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
12 år trådlyft. Det är kanske inte rekord, men men måste ligga nära iaf...W wiklund.j skrev:
P.S. Och var de är ihopkopplade spelar ingen roll i det här sammanhanget. Skälet till att man kan koppla trefas och skyddsjord är att man har en balanserad last (exv. deltakoppling) där det inte kan flyta någon ström i nollan. Om det inte kan flyta någon ström i nollan, så behöver man strängt taget inte dra med den heller. Skyddsjorden (om man använder sådan) skall det normalt inte flyta någon ström i, men den måste med av säkerhetsskäl ändå.
Man drar aldrig en PEN till en maskin (idag). Det är förutom olagligt, extremt korkat.
Klicka här för att svara
