Hej!

Jag ska byta strömbrytare i min bostadsrätt från 1937. Vet inte om eller när senaste elarbetena utfördes i detta hus, men har en fråga gällande färg på kablarna, samt hur jag ska koppla från den gamla strömbrytaren till den nya.

På bilden där brytaren hänger sitter svart i L, blå satt på N och gul på "out".( Kikade på en likadan brytare i ett annat rum för att lista ut hur de suttit, kopplade tillbaks dem i denna ordning och nu lyser lampan med den gamla brytaren).

Funktionen är att kunna tända en lampa i taket, alltså ingen trappfunktion för fler brytare än denna.
Hur ska jag sätta kablarna för att det ska bli rätt?
Svart i L, gul ser ut som tändtråden då, men den sista blå som sitter på N?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
David

En öppen eluttagdosa i en vägg med en gammal strömbrytare hängande bredvid, och svarta, blåa och gula kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömbrytare mot träbakgrund med etikett och skruvterminaler synliga, avsedd för koppling av elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla brytaren ser skum ut. Är det en dimmer? Normalt sett ansluter man aldrig nollan till en brytare.

Håller med! Därav min förvirring. Det är ingen dimmer, däremot så är det en brytare med "sensor" funktion. Läge 1= tänd lampa hela tiden. Läge 2= går på sensor. Kan det ha med saken att göra kanske?

Den nya är alltså en helt vanlig brytare. Men ska jag inte använda den blå "nollan" alls till den nya då? Isolera den på något vis?

Ja. Sätt svart på L och gul på ena pil-ut. Den blåa får du isolera med en toppklämma eller eltejp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.