Byggahus.se
Hej.
Jag ska koppla in en stickkontakt i två sladdar som hänger från taket. Jag skulle dock behöva lite vägledning med hur jag ska göra. Det är bara två vita sladdar men tre anslutningar i kontakten. Vad ska vart? Supertacksam för svar!

• Skadad elledning hållen i en hand med synliga avskalade och hoptrasslade koppartrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller avskalade elektriska kablar framför en taklampa.
    Skapa konto
  • Hand håller en vit elektrisk dosa med anslutningsskruvar och kabelöppningar.
    Skapa konto
Har du inte koll, avstå då!!!!

Om jag ser rätt, så skall du inte koppla in någon tråd i den kontakten.

Sladden från taket matar väl ström TILL lampan. Kontakten på bilden ser ut som en stickkontakt ( men jag kanske ser fel). Alltså en kontakt med stift som vi inte ser. Det blir i så fall helt livsfarligt att koppla in ström på den. Du behöver en kontakt med hylsor, inte stift.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om jag ser rätt, så skall du nite koppla in någon tråd i den kontakten.

Sladden från taket matar väl ström TILL lampan. Kontakten på bilden ser ut som en stickkontakt ( men jag kanske ser fel). Alltså en kontakt med stift som vi inte ser. Det blir i så fall helt livsfarligt att koppla in ström på den. Du behöver en kontakt med hylsor, inte stift.
Tack! Jag avvaktar :)

• Gilla
sissle
  • Laddar…
Beskriv vad du vill göra istället. Börja med att ta bort locket i taket, och akta så att det inte är ström på kablarna.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.