Jag har säkert missförstått men om man kopplar över 2 faser blir det 400 volt.
Vad jag förstår så saknar TS nollan.
På kopplingsschemat står det L2 samt L3/N och 230 volt.
För mig väldigt oklart.
För mig måste en nolla fram till plint 5 oavsett vilken figur du kopplar efter.
Vad jag förstår så saknar TS nollan.
På kopplingsschemat står det L2 samt L3/N och 230 volt.
För mig väldigt oklart.
För mig måste en nolla fram till plint 5 oavsett vilken figur du kopplar efter.
Redigerat:
Om man har tre ledningar plus jord kan man tänka sig att koppla en av ledningarna som nolla istället för fas. Man får alltså två faser då och kan koppla in två stycken 230 V säkringar om spisen har 230 V elementspänning. Men oftast är de gamla ledningarna för klena för att de ska klara strömmen som krävs vid hög last så man får acceptera att man bara kan använda en del av spisens effekt om man ska ha den gamla kabeln och kanske bara två 16 A säkringar.
Håller med att man kan göra en av ledarna till en nolla 👍J Josth skrev:Om man har tre ledningar plus jord kan man tänka sig att koppla en av ledningarna som nolla istället för fas. Man får alltså två faser då och kan koppla in två stycken 230 V säkringar om spisen har 230 V elementspänning. Men oftast är de gamla ledningarna för klena för att de ska klara strömmen som krävs vid hög last så man får acceptera att man bara kan använda en del av spisens effekt om man ska ha den gamla kabeln och kanske bara två 16 A säkringar.
Då skulle jag koppla enligt figur 3 för att få ner belastning per fas.
Nej.
Först måste du få fram en nolla, få fram fem ledare eller om det inte låter sig göras koppla om en ledare til nolla, sistnämnda lite av ett reservalternativ. Isf inkopplingsalternativ fyra eller tre.
Nej, det kan du inte. Det finns ingen nolla i väggen, och du kan bara få ut 400V. Spisen vill ha 230V.H Hemma-Nisse skrev:
Först måste du få fram en nolla, få fram fem ledare eller om det inte låter sig göras koppla om en ledare til nolla, sistnämnda lite av ett reservalternativ. Isf inkopplingsalternativ fyra eller tre.
Tack för alla bra råd! 👍 Det blir till att ta hem en elektriker och dra fram ny matning med ledare, nolla och jord, så kan jag koppla den på 400V-alternativet med befintliga säkringar.
Klicka här för att svara

