Ok då är jag med. Nästa steg får bli kolla om det är trefas i stugan och koppla in och testa. Tacksam för alla svar!

Om svaret på min första fråga är ja så har du trefas i stugan.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och den spisen satt i sommarstugan?

Alfredo Alfredo skrev:
Borde framgå av elräkningen om du inte är på plats. Eller ring elleverantören.

På plats skulle jag göra tre mätningar i Perilexuttaget mellan de möjliga kombinationerna av två faser. Samtliga mätningar ska visa ca 400 Volt. Då kommer din tänkta spis att fungera. Dock inte helt säkert godtycklig spis då vi inte kontrollerat att uttaget faktiskt har nolla inkopplad. Men troligen har uttaget det.
… och mäta. Tack för instruktion :)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och den spisen satt i sommarstugan?

Och den spisen har samma typ av stickpropp?
Då kommer allting att fungera.
Svaret är ja den spisen med bild på kontakt utan stift för nolla sitter i stugan idag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Enfasabonnemang i stugor är nog ganska ovanligt. VIdare kan vi konstatera följande:

1. Det finns ett perilexuttag till spisen. Det är avsett för tre faser. Varför skulle någon sätta ett sådant i stugan om det saknades trefas?

2. Befintlig spis har en stickpropp som bara används till trefasspisar med 400 V elementspänning.

Vist går det hypotetiskt att tänka sig att det är gjort en felaktig inkoppling med felaktigt material. Men det är nog få trådar om spisar där man kan vara så säker på att det kommer att fungera som din.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Enfasabonnemang i stugor är nog ganska ovanligt. VIdare kan vi konstatera följande:

1. Det finns ett perilexuttag till spisen. Det är avsett för tre faser. Varför skulle någon sätta ett sådant i stugan om det saknades trefas?

2. Befintlig spis har en stickpropp som bara används till trefasspisar med 400 V elementspänning.

Vist går det hypotetiskt att tänka sig att det är gjort en felaktig inkoppling med felaktigt material. Men det är nog få trådar om spisar där man kan vara så säker på att det kommer att fungera som din.
Låter onekligen lovande och värt att släpa dit spisen helt enkelt :)

Men un har vi diskuterat spisen som skall till stugan. Hur är det med spisen du köpt till bostaden? Du har ju haft en trefas spis utan nolla där tills nu. Men din nya spis kan behäöva nolla. Om den har 230V elementspänning, vilket är det vanligaste idag. Den kan fortfarande gå på 2 eller 3 faser, men om det har 230V elementspänning så kommer den att gå sönder om du kopplar in den i ett uttag som saknar nollan. Förhoppningsvis har du nolla där. Men det är relativt vanligt att man fuskat med det. Äldre spisar vara "alltid" 400V spisar "så nollan var onödig".

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men un har vi diskuterat spisen som skall till stugan. Hur är det med spisen du köpt till bostaden? Du har ju haft en trefas spis utan nolla där tills nu. Men din nya spis kan behäöva nolla. Om den har 230V elementspänning, vilket är det vanligaste idag. Den kan fortfarande gå på 2 eller 3 faser, men om det har 230V elementspänning så kommer den att gå sönder om du kopplar in den i ett uttag som saknar nollan. Förhoppningsvis har du nolla där. Men det är relativt vanligt att man fuskat med det. Äldre spisar vara "alltid" 400V spisar "så nollan var onödig".
Ja det får jag återkomma till när jag får hem den nya spisen (smeg induktion) för har inte kunnat läsa mig till vettig info kring det. Hursomhelst perilexuttaget här hemma installerades av rekorderlig elektriker för bara några år sedan så jag räknar med att det är gjort enligt konstens alla regler.

S Sandberg skrev:
Hursomhelst perilexuttaget här hemma installerades av rekorderlig elektriker för bara några år sedan så jag räknar med att det är gjort enligt konstens alla regler.
Det skulle jag också räkna med. Jag skulle dock aldrig koppla in en nyköpt spis utan att kontrollera det!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Fairlane
S Sandberg skrev:
Ja det får jag återkomma till när jag får hem den nya spisen (smeg induktion) för har inte kunnat läsa mig till vettig info kring det. Hursomhelst perilexuttaget här hemma installerades av rekorderlig elektriker för bara några år sedan så jag räknar med att det är gjort enligt konstens alla regler.
Är det en induktion krävs nolla.
Det bör en elektriker monterat, men jag skulle dubbelkolla för säkerhets skull.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Som sagt värt att poängtera att OM nollan inte finns i uttaget så bränns elektroniken i spisen på bråkdelar av en sekund. Man kan alltså inte köra "trial and error".

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man kan alltså inte köra "trial and error".
Jodå det kan man visst göra, det blir bara dyrt i längden 😉

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Är den 230V så gör jag nog någon koll innan då låter det som är värt. Eller så ringer jag hit elektrikern igen så får han stå med mössan i hand om något är fel :) Jag kollar vidare på det när jag får hem spisen.

Fairlane
S Sandberg skrev:
Är den 230V så gör jag nog någon koll innan då låter det som är värt. Eller så ringer jag hit elektrikern igen så får han stå med mössan i hand om något är fel :) Jag kollar vidare på det när jag får hem spisen.
Eftersom du säger att det är induktion så är det 230V. Jag skulle dubbelkolla, även om jag var 99,8% säker på att elektrikern kopplat in nollan.

Då har nya spisen kommit. Det är bara tre tåtar hade förväntat mig fler.. ska det kopplas på en perilexkontakt direkt på den då med bara en fas inkopplad samt nolla och jord? Eller är det tanken att man ska koppla om till trefas på spisen och dra fler tåtar. Känns ju onödigt att inte nyttja faserna som finns tillgängliga i uttaget.

• IMG_3125.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3126.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.