hej ! jag tänkte höra om nån kan förklara hur man kopplar in plejds dos dimmer när man tänder från 3 olika ställen ? har 2 st trapp och 1 st kors brytare! M v h jesper

• Hand håller en Plejd dos-dimmer ansluten till elledningar, redo för installation i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd tändtråden från trappomkopplaren och anslut till en styringång på plejden.
Plejd måste vara konstant spänningsmatad med L och N.

Googla trappkoppling så ser du hur det hänger samman. Jämför sedan med din egen installation.

kanon tack jag kollar

• Gilla
Krokarn
  • Laddar…
behöver fortfarande hjälp !!! hahaha får det inte att fungera ändå , enligt bild nedan så ser det ut men vart kopplar man dosdimmern ? nolla fas in i plejden fattar jag men vilka/vilken tändtråd och ingång till vilken ? M v h jesper

• Elkopplingsschema för korsskopplare med två trappkopplare och beskrivning av funktion.
    Skapa konto

Bästa svaret

Brytaren längst till vänster, ledaren som går till lampan, den frigör du från brytaren.
En kort kabelbit från brytarens "L-utgång" och till en styringång på Plejd.
Kabeln (tändtråd) som går till lampan den kopplar du till utgången på Plejd (våg med pil).
Plejd ska sedan vara ansluten till fas och neutralledare.

Vid oklarheter, så ta hjälp av elektriker,

• Gilla
Majtch och 4 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Brytaren längst till vänster, ledaren som går till lampan, den frigör du från brytaren.
En kort kabelbit från brytarens "L-utgång" och till en styringång på Plejd.
Kabeln (tändtråd) som går till lampan den kopplar du till utgången på Plejd (våg med pil).
Plejd ska sedan vara ansluten till fas och neutralledare.

Vid oklarheter, så ta hjälp av elektriker,

nu funkar det tack som fan etompau

• Gilla
Sanguine
  • Laddar…
Hej, blir det någon skillnad om det handlar om 3 lampor istället för 1 lampa, men i övrigt samma upplägg? Går det att koppla på samma sätt eller behöver jag hantera övriga tändtrådar?

• Gilla
Alpine66
  • Laddar…
Robert780307 Robert780307 skrev:
Hej, blir det någon skillnad om det handlar om 3 lampor istället för 1 lampa, men i övrigt samma upplägg? Går det att koppla på samma sätt eller behöver jag hantera övriga tändtrådar?
Oklart vad du menar. Är det så att du har den visade kopplingen, som samtidigt styr tre lampor?

• Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
E etompau skrev:
Oklart vad du menar. Är det så att du har den visade kopplingen, som samtidigt styr tre lampor?
Jag har 3 lampor som styrs av 2 st trapp och 1 st korsbrytare. Jag vill kunna styra dessa 3 lampor med plejd. Kopplingen är inte identisk eftersom jag har 3 lampor som styrs från 3 brytare istället för 1 lampa. Men jag undrar om principen är detsamma eller om det inte är möjligt med dom plejd som finns idag på marknaden.

Bifogar bild på trapp, samt korsbrytaren. Kanske kan hjälpa i detta fall.

En närbild av en veggmonterad elektrisk korsbrytare med synligt ledningsdiagram och flera anslutna kablar.
Skapa konto
Närbild av en öppen korsbrytare med synliga ledningar och anslutningar i en vägginstallation.
Skapa konto

Redigerat:
Robert780307 Robert780307 skrev:
Jag har 3 lampor som styrs av 2 st trapp och 1 st korsbrytare. Jag vill kunna styra dessa 3 lampor med plejd. Kopplingen är inte identisk eftersom jag har 3 lampor som styrs från 3 brytare istället för 1 lampa. Men jag undrar om principen är detsamma eller om det inte är möjligt med dom plejd som finns idag på marknaden.
Om du menar att du har tre lampor som är parallellkopplade och tänds/släcks samtidigt med någon av de tre brytarna så är det möjligt att nyttja en Plejd för detta, då på samma sätt som beskrivs i texten ovan.

• Gilla
Robert780307
  • Laddar…
Man kan inte använda trapp kors trapp funktionen till Plejd. Koppla om så att alla brytare har en fas och en tändtråd. Sen sätter ni in en fjäder på alla brytare. Täntråden lägger ni in på nr 1. Valfritt antal lampor på vågen.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Uppenbart fungerade det för TS.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.