Hej!
Jag tänkte byta taklampa men när jag skruvar loss kåpan på befintliga lampan ser jag att det går två svarta, en gröngul och en blå från taket. Alltså inte en av varje som jag är van vid. Hur gör man nu när det är två svarta? Och vad är det för speciellt med lampan? De två svarta kopplas liksom till en gemensam som går till en box. Vad är det för box? Många frågor från en amatör men hoppas ni kan hjälpa mig!
Jag tänkte byta taklampa men när jag skruvar loss kåpan på befintliga lampan ser jag att det går två svarta, en gröngul och en blå från taket. Alltså inte en av varje som jag är van vid. Hur gör man nu när det är två svarta? Och vad är det för speciellt med lampan? De två svarta kopplas liksom till en gemensam som går till en box. Vad är det för box? Många frågor från en amatör men hoppas ni kan hjälpa mig!
Aha okej, det sitter nämligen två likadana lampor i taket som båda tänds tillsammans när man trycker på knappen på väggen. Kan det ha med det att göra?E etompau skrev:
Så om jag nu ska byta, ska båda svarta snurras ihop och kopplas till en i en sån sockerbit?
Okej, men behöver nya lampan ha en sån låda? Om det är en armatur med 3 st ledlampor.
Ser nu att andra lampan bara har en svart från taket.E etompau skrev:
Ja det har det säkert.T taklampan skrev:Aha okej, det sitter nämligen två likadana lampor i taket som båda tänds tillsammans när man trycker på knappen på väggen. Kan det ha med det att göra?
Så om jag nu ska byta, ska båda svarta snurras ihop och kopplas till en i en sån sockerbit?
Okej, men behöver nya lampan ha en sån låda? Om det är en armatur med 3 st ledlampor.
Som sagt, du ska låta de två svarta sitta ihop i den nya kopplingen.
Är du osäker på hur du ska göra får du ta hjälp av fackman/elektriker.
Glöm lådan, den är specifik för befintlig armatur.
Klicka här för att svara




