1 920 läst ·
45 svar
2k läst
45 svar
Koppla in ny bosch spis, 3 fas
Får man fråga vad det kostar 2025 att tråda om ett uttag?
Gör som du vill då.J JTFix skrev:
Nu får man gissa hur det ser ut för dig. Och har ingen varit på uttaget eller fläkten så måste den väl fungera eller hur.
Har elektrikern kopplat i centralen kanske han gjort nått där. Och för att då se om du fortfarande har spänning i uttaget eftersom du troligtvis inte får öppna centralen själv så är, nästa steg att kolla om uttaget har spänning fram och det kan man göra genom att mäta eller bara koppla in en annan förbrukare man vet fungerar.
Så ja. om uttaget sitter bakom kryddhyllan som är fastnålad så måste den bort om du vill åt uttaget. Men efterom bara du vet hur det ser ut hos dig, Så kan man bara gissa hur det brukar se ut. Erfarenhet hur jag installerat dessa i yrket.
Redigerat:
Låter troligt att något hänt i centralen. Det var trögt att få i kablarna så kanske nått lossnat då?
Och Nej, jag öppnar den inte.
Frågade mest här ifall någon annan haft liknande "fel" innan jag störde en redan överarbetad elektriker.
Och sen är han ju ledig på helgerna med.
Jag ska göra ett försök med skåpet igen.
Frågade mest här ifall någon annan haft liknande "fel" innan jag störde en redan överarbetad elektriker.
Kolla först att alla säkringar är påslagna/ hela. Uttag för köksfläkt kan ibland gå på samma som uttag under överskåp. Men funkar dessa och inte fläkten så är nått annat fel.J JTFix skrev:Låter troligt att något hänt i centralen. Det var trögt att få i kablarna så kanske nått lossnat då?
Säkringarna är hela och som redan skrivit är allt annat fungerande i köket.K karkka skrev:
Har inga uttag i närheten av fläkten.
Ta foto på gruppschemat och centralen. Så ser man vilken säkring som omfattar respektive grupp.
Finns inga krav på att uttag som går på samma gruppledning ska sitta i närheten av uttaget till köksfläkten. Har du uttag under överskåp för ex brödrost, kaffebryggare, i överskåp för ex micro, kylskåp kan det gå på samma.
Men inga bilder eller om det infälld eller utanpåliggande installation, förser du tråden med, då kan man bara gissa sig till hur det ser ut.
Finns inga krav på att uttag som går på samma gruppledning ska sitta i närheten av uttaget till köksfläkten. Har du uttag under överskåp för ex brödrost, kaffebryggare, i överskåp för ex micro, kylskåp kan det gå på samma.
Men inga bilder eller om det infälld eller utanpåliggande installation, förser du tråden med, då kan man bara gissa sig till hur det ser ut.
Då hade du kunna skriva detta tidiagre att du ej vill ha mera hjälp fråm forumet i denna fråga om ej fungerande fläkt.J JTFix skrev:
Slipper man lägga ner tid att förska hjälpa dig. Vilket forumet är till för att hjälpa folk med frågor och funderingar.
Onödig sur kommentar, det finns inget som varken hindrar eller tvingar någon att skriva.K karkka skrev:
Men hallå!K karkka skrev:
Ni bad mig felsöka fläktens uttag vilket jag nu har gjort med svar att det var dött.
Det var inte världens enklaste att få ner kryddhyllan då den var limmad av nån jäkla idiot.
Då ligger alltså felet i proppskåpet.
Så du vill att jag ska börja skruva i det när det redan står i tråden att jag inte rör el själv utan anlitar en elektriker.
Nu vet jag var felet finns och min fläkt är hel.
Detta blir då självklart ett jobb för min elektriker att fixa och jag fick precis den hjälp jag behövde för att inte riskera att störa han i onödan.
Ge dig! Jag har ALDRIG skrivit att du ska skruva i elcentralen, vilket du inte ens får göra vilket jag mkt väl vet om. Jag bad dom lite bilder på gruppförteckning och blid på centralen.J JTFix skrev:Men hallå!
Ni bad mig felsöka fläktens uttag vilket jag nu har gjort med svar att det var dött.
Det var inte världens enklaste att få ner kryddhyllan då den var limmad av nån jäkla idiot.
Då ligger alltså felet i proppskåpet.
Så du vill att jag ska börja skruva i det när det redan står i tråden att jag inte rör el själv utan anlitar en elektriker.
Nu vet jag var felet finns och min fläkt är hel.
Detta blir då självklart ett jobb för min elektriker att fixa och jag fick precis den hjälp jag behövde för att inte riskera att störa han i onödan.
Du skriver ganska vagt, att du inte vill ta bort kryddhyllan för den är fastmålad, senare skriver du samma sak att uttaget är dött. Hur ska jag då kunna veta att du tagit ner hyllan och kontrollerat uttaget?
Nu är det ganska uppenbart att Elektrikern eller vem som gjort omdragningen även gjort påverkan på uttaget till fläkten.
What?K karkka skrev:Ge dig! Jag har ALDRIG skrivit att du ska skruva i elcentralen, vilket du inte ens får göra vilket jag mkt väl vet om. Jag bad dom lite bilder på gruppförteckning och blid på centralen.
Du skriver ganska vagt, att du inte vill ta bort kryddhyllan för den är fastmålad, senare skriver du samma sak att uttaget är dött. Hur ska jag då kunna veta att du tagit ner hyllan och kontrollerat uttaget?
Nu är det ganska uppenbart att Elektrikern eller vem som gjort omdragningen även gjort påverkan på uttaget till fläkten.
Påverkan på uttaget?
Men nu skojar du väl.
Vi vet redan vad felet är, vilket jag sagt. Men du vill fortfarande ha bilder.
Samlar du på dom eller?
Du sitter där och killgissar dig till saker.
Ta o läs alla mina inlägg så ska du se att polletten trillar ner.
Och jag skrev att jag inte fick ner kryddhyllan men skulle göra ett försök till men du ville bara ha bilder som inte spelade någon som helst roll.
Men visst jag kan googla nån random bild till dig och posta om du fortfarande envisas med det. 😉😂