Ok, då kan jag ha fel! Har aldrig haft någon lampa i det fönstret näml! Får hit en elektriker snart för en annan grej.. Lutar åt att jag låter hnm titta på det.

Så ointresserad av el, likabra att låta de som tycker det är kul, jobba med det :)

Att du tog fel gör faktiskt att det med rimlig säkerhet går att göra rätt. :) Vi kan då anta att brun är fas och blå är nolla. Dvs på dina Nexapuck ska brun till L och blå till N. Du kan flytta blå från X-plinten på strömbrytaren till Nexapucken.

Någon av svart eller grå är tändtråd till utelampan - vilket får du försöka lista ut. Den ska flyttas till utgången på pucken som är märkt med en våg med pil igenom.

Har en likadan mottagare som i början av tråden och skall koppla den som trappbrytare.
Jag skall byta ut den trappbrytare som sitter idag.
Den har 3 trådar 2 gråa en svart.
I brytaren som sitter idag så är den svarta kopplad till L och de båda grå kopplade i var sitt "pil" uttag.

Någon som vet hur jag skall koppla nexan?

Du har samma problem som TS, d.v.s. det går inte att rakt av ersätta trappbrytaren utan lite omkopplingar. Nexan behöver nolla till att börja med. Och tändtråden till lampan sitter förmodligen i andra ändan.

Freddyx skrev:
Har en likadan mottagare som i början av tråden och skall koppla den som trappbrytare.
Jag skall byta ut den trappbrytare som sitter idag.
Den har 3 trådar 2 gråa en svart.
I brytaren som sitter idag så är den svarta kopplad till L och de båda grå kopplade i var sitt "pil" uttag.

Någon som vet hur jag skall koppla nexan?
Fick ett svar från Nexa support...kanske kan hjälpa någon:
-----
Du kan få en trappkoppling genom att sätta tex 2 WST-512 (väggsändare) och styra din LCMR-1000 med, men ej använda dina befintliga brytare. Alternativet är LWMR-230, som du installerar i din ena befintliga av/på-brytare och som du fortsatt då kan använda som vanligt och sen kompletterar med en väggsändare (tex WST-512) som du placerar valfritt. Dom flesta mottagarna i System Nexa kan ta signal från upp till 6 olika sändare. Det du får tänka på är att LWMR-230 endast kan styra halogen och glödljus och även att den klarar lasten för din ljuskälla, specifikationen finns i produktbladet i anslutning till produkten på vår hemsida.
Mvh,
Nexa
---------

Men i mitt fall hjälper inte detta...jag har en dubbeltrapp i andra änden som jag tänder ytterbelysningen med så den vill/kan jag inte byta. Och det är lysrör i taket så den lilla mottagaren funkar inte... Så det blir att dra om kablar eller någon annan som har någon bättre ide?

Tydligen behöver du gå upp till Nexa pro-serien för att hitta mottagare som klarar lysrör.

Om du har en dubbeltrapp så kan väl den användas med nexa-modellen med uttag för strömbrytare?

(Finns det någon gräns i hur lång kabel den ingången kan ha? Om inte så borde det gå bra att köra en trappkoppling på den ingången, även om det inte riktigt var så nexa lär ha tänkt. Det kan kräva kabeldragning om det går något mer än ett enda rör med tre trådar till "den andra" trappbrytaren).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.