8 296 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
Koppla in JFB eller byta rubbet
Med byte av säkringar till säkrings-jordfelsbrytaren, men ingen annan ändring, är väl inte ändringen större än att man kan försvara att fortsätta att köra med nuvarande TN-C i kabeln till uthuset.
Men om Du ändå inte skall använda den 3:e fasen till någon belastning så skulle det vara bättre (säkrare) att använda den som nolla.
Risken med TN-C är att om det blir avbrott på den gemensamma delen så kommer en enfaslast utanför felet att koppla fas till höljet på alla apparater utanför (skyddsjorden), om än med någon "apparat" som strömbegränsande seriekoppling. Med separata ledningar för nolla och jord bygger man bort denna risk.
Tidigare frågan om koppling: Om man har kvar TN-C så är den inkommande, gemensamma ledaren den som skall kopplas dels till jordfelsbrytarens "inkommande nolla", och dels till skyddsjorden för grupperna.
Gruppernas nolla skall sedan hämtas från jordfelsbrytarens "utgående nolla". Det är egentligen lämpligt att ha någon plint/skena för att dela ut dessa, speciellt jorden (som har inkommande, 2 utgående, en till jordfelsbrytaren och en till lådan själv, summa 5 anslutningar). Utgående grupper (2 st?) kan man göra till bra anslutning i en skruv på jordfelsbrytarens utgång.
Men om Du ändå inte skall använda den 3:e fasen till någon belastning så skulle det vara bättre (säkrare) att använda den som nolla.
Risken med TN-C är att om det blir avbrott på den gemensamma delen så kommer en enfaslast utanför felet att koppla fas till höljet på alla apparater utanför (skyddsjorden), om än med någon "apparat" som strömbegränsande seriekoppling. Med separata ledningar för nolla och jord bygger man bort denna risk.
Tidigare frågan om koppling: Om man har kvar TN-C så är den inkommande, gemensamma ledaren den som skall kopplas dels till jordfelsbrytarens "inkommande nolla", och dels till skyddsjorden för grupperna.
Gruppernas nolla skall sedan hämtas från jordfelsbrytarens "utgående nolla". Det är egentligen lämpligt att ha någon plint/skena för att dela ut dessa, speciellt jorden (som har inkommande, 2 utgående, en till jordfelsbrytaren och en till lådan själv, summa 5 anslutningar). Utgående grupper (2 st?) kan man göra till bra anslutning i en skruv på jordfelsbrytarens utgång.
Ja det är en PEN-ledare idag, men det ser ut att vara en 3*2,5/2,5 (eller eventuellt 3*4/4), å ja eftersom den är i drift så får den fortsätta vara i drift fastän PEN-ledaren är klenare än 10kvmm.E El-Löken66 skrev:
Om det är det förstnämnda så rekommenderar jag starkt att göra om kabeln till en TN-S genom att använda part 1 eller part 3 som nolla, främst om det inte behövs någon trefas.
Behövs inte trefas så det rimligaste känns att använda en fas till nolla. Om man nu skulle välja ”allt i ett” lösningen som nämns i tråden hur skulle man då koppla in den på bästa sätt genom att offra en fas till nolla?Demmpa skrev:
Ja det är en PEN-ledare idag, men det ser ut att vara en 3*2,5/2,5 (eller eventuellt 3*4/4), å ja eftersom den är i drift så får den fortsätta vara i drift fastän PEN-ledaren är klenare än 10kvmm.
Om det är det förstnämnda så rekommenderar jag starkt att göra om kabeln till en TN-S genom att använda part 1 eller part 3 som nolla, främst om det inte behövs någon trefas.
Då två plintar istället för en, som du har idag.B blast_anf skrev:
Byter säkring 1 mot en nollplint och flyttar faserna enligt efter vilka 2 som är lämpligast.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vad menar du med "bästa"? Jag ser ingen lösning som är bäst här.B blast_anf skrev:
Man gör om en av fasledarna i matande elcentral till neutralledare - hur och var vet vi inte men det finns normalt bara ett svar beroende på hur den centralen ser ut. Troligen ska den anslutas på PE-skenan.
I matad elcentral ansluter man neutralledaren direkt till JFBn i ditt fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Man pratar lika sällan om grader av risk. Man väljer den lösning (av kanske flera) som är säker. Behöver man tumma på något får man ändå försöka uppnå samma säkerhet. Jag antar att du egentligen bara ville fråga "hur gör man"?
Njae, skulle säga att man väger in risker, för och nackdelar i alla förändringar man gör på en byggnad. I det mesta så finns det en lägsta och i regel lagstadgad nivå. Sedan så finns det egna ambitioner som kan vara högre.
I områden som el där jag inte är speciellt bevandrad förutom väldigt grundläggande praktisk erfarenhet försöker jag i regel lägga mig på en högre ambitionsnivå för att ta höjd för bristande kunskap. Hängslen och livrem. Men när det tex gäller takstolarna på det nybyggda snedtaket vid det berörda fårskjulet så har jag dragit isär dem lite väl mycket eftersom jag vet att de är väldigt överdimensionerade och tack vare det så fick jag till bredden på taket.
Med den kunskapen så valde jag en risk/nackdel och drog isär dem och kompenserade det större avstånd med grövre dimension på materialet.
Resonerade på ungefär samma sätt när jag frågade om den bästa och säkraste lösningen för just den här anläggningen. Sedan så måste ju den lösningen stå i proportion till vad det är. Är ju inte rimligt att gräva ner en ny kabel osv.
Sedan så är jag ju givetvis intresserad av att veta hur man gör. Är alltid bra att ha lite mer kött på benen och en större förståelse även ifall man anlitar en elektriker för att göra jobbet. Har som sagt många fler elcentral och gamla ledningar som ska bytas ut/förbättras så jag är nog illa tvungen att lära mig något tillslut....
I områden som el där jag inte är speciellt bevandrad förutom väldigt grundläggande praktisk erfarenhet försöker jag i regel lägga mig på en högre ambitionsnivå för att ta höjd för bristande kunskap. Hängslen och livrem. Men när det tex gäller takstolarna på det nybyggda snedtaket vid det berörda fårskjulet så har jag dragit isär dem lite väl mycket eftersom jag vet att de är väldigt överdimensionerade och tack vare det så fick jag till bredden på taket.
Med den kunskapen så valde jag en risk/nackdel och drog isär dem och kompenserade det större avstånd med grövre dimension på materialet.
Resonerade på ungefär samma sätt när jag frågade om den bästa och säkraste lösningen för just den här anläggningen. Sedan så måste ju den lösningen stå i proportion till vad det är. Är ju inte rimligt att gräva ner en ny kabel osv.
Sedan så är jag ju givetvis intresserad av att veta hur man gör. Är alltid bra att ha lite mer kött på benen och en större förståelse även ifall man anlitar en elektriker för att göra jobbet. Har som sagt många fler elcentral och gamla ledningar som ska bytas ut/förbättras så jag är nog illa tvungen att lära mig något tillslut....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Vi pratar nog inte riktigt om samma sak. Risker ligger ju till grund för regler ja, regler som sänker risken till en "acceptabel" nivå. Man går givetvis aldrig under den nivån, och det är sällan man har behov att gå över nivån inom elinstallation. Visst kan man lägga alla kablar i pansarrör om man vill, men ingen gör det om det inte finns fog för det.
I ditt fall ser jag inte hur man kan höja säkerheten vid anslutningen av centralen, dvs vad den åtgärden skulle bestå i. Det finns lite varianter med ungefär samma nivå.
Om du vill höja säkerheten på nåt sätt så rikta i så fall ögonen mot din gamla markkabel. Hur länge har den legat i backen? Det är antagligen en EKKJ. Den koncentriska ledaren (skyddsledaren) kan ha tagit skada med åren. Därför är det faktiskt säkerhetshöjande att göra om den från en PEN till en PE, men misstänker man att kabeln är nära sin livslängd så är det ingen godkänd åtgärd utan kabeln måste bytas. Alla råd som givits förutsätter att kabeln är frisk och att ändringen från TN-C till TN-S syftar till att uppfylla dagens regler.
I ditt fall ser jag inte hur man kan höja säkerheten vid anslutningen av centralen, dvs vad den åtgärden skulle bestå i. Det finns lite varianter med ungefär samma nivå.
Om du vill höja säkerheten på nåt sätt så rikta i så fall ögonen mot din gamla markkabel. Hur länge har den legat i backen? Det är antagligen en EKKJ. Den koncentriska ledaren (skyddsledaren) kan ha tagit skada med åren. Därför är det faktiskt säkerhetshöjande att göra om den från en PEN till en PE, men misstänker man att kabeln är nära sin livslängd så är det ingen godkänd åtgärd utan kabeln måste bytas. Alla råd som givits förutsätter att kabeln är frisk och att ändringen från TN-C till TN-S syftar till att uppfylla dagens regler.
Är det en möjlighet att dra om kabeln?
När du nu frågar efter den säkraste lösningen.
Det kanske är barnsligt enkelt, tar det 10 minuter är det ju ingen mening att vi sitter här och spekulerar, vi är faktiskt helt blinda medan du vet precis allt som finns att veta om installationen.
När du nu frågar efter den säkraste lösningen.
Det kanske är barnsligt enkelt, tar det 10 minuter är det ju ingen mening att vi sitter här och spekulerar, vi är faktiskt helt blinda medan du vet precis allt som finns att veta om installationen.
Jag vet inte så mycket om el.B blast_anf skrev:Har börjat använda ett gammalt skjul som vindskydd till några får. Har tillverkat en värmebalja med frostskyddskabel som ska hindra att vattnet fryser för dem till vintern. Det sitter nu ett gammalt proppskåp som jag hade tänkt att byta ut mot ett sådant:Bild på min gamla central.
[länk]
Anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha en jordfelsbrytare till hela centralen.
Pratade sedan med en elektriker över telefon som tyckte att jag skulle behålla det gamla skåpet och bara sätta dit en jordfelsbrytare.
Har googlat, läst på och frågat runt för att få lite klarhet i vad som skulle vara bäst. Som jag har förstått det så måste nollan och jorden i min gamla central kunna separeras. Är det då bara för elektrikern att göra detta, ser ganska så enkelt ut att göra det i centralen och sedan sätta dit en JFB i en kapsling bredvid?
Eller är det bäst att helt enkelt be elektrikern ta bort det gamla skåpet och sätta dit ett nytt?
[bild]
På vårt förra hus som vi säljer nu skulle vi sätta dit en laddare för bil för ett år sedan. Elektrikern sa att VI MÅSTE byta de gamla porsilnspropparna till nya skåp med vippbrytare. Det kostade 14000 kr efter rot att göra och jordfelsbrytare var med i det.
Det var praktiskt att slippa de gamla propparna. De gamla propparna är livsfarliga kanske. Om barn eller fru i skall byta som inte är vana. Ofta är det mörkt när man skall byta för strömmen har gått.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag har svårt att se någon grund för detta krav från elektrikern. Fick du någon förklaring?
De gamla "propparna" har visserligen inte samma säkerhet vid byte, men å andra sidan ska säkringar normalt inte lösa så det är inget motiv till att byta till en normcentral. Man kommer ändå inte undan de riktigt farliga mätarsäkringarna.
De gamla "propparna" har visserligen inte samma säkerhet vid byte, men å andra sidan ska säkringar normalt inte lösa så det är inget motiv till att byta till en normcentral. Man kommer ändå inte undan de riktigt farliga mätarsäkringarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Finns det sådant behov vid anslutning av matning till elbilsladdare? Ledningen i sig behöver inte skyddas annat än med säkring. Det kanske handlar om praktiska problem med installation av effektvakt i detta fall.
Det var något med jordfelsbrytarna. Det skall vara en extra jordfelsbrytare för de tre faserna till laddaren också. Det funkade inte med de gamla propparna att installera så. Jag är jättenöjd.Bo.Siltberg skrev:
Jag har svårt att se någon grund för detta krav från elektrikern. Fick du någon förklaring?
Det är säkrare med vippbrytare. Det är lätt att se vilken som har gått vid fel. Istället för de gamla som är svårare att se på.
Nu säljer vi huset och det är värdehöjande mer än kostnaden enligt mäklare.