Har börjat använda ett gammalt skjul som vindskydd till några får. Har tillverkat en värmebalja med frostskyddskabel som ska hindra att vattnet fryser för dem till vintern. Det sitter nu ett gammalt proppskåp som jag hade tänkt att byta ut mot ett sådant:
https://www.elbutik.se/product.html...MIi-3SvZ3L7AIVFPuyCh3smQ73EAQYBSABEgLDKvD_BwE
Anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha en jordfelsbrytare till hela centralen.
Pratade sedan med en elektriker över telefon som tyckte att jag skulle behålla det gamla skåpet och bara sätta dit en jordfelsbrytare.
Har googlat, läst på och frågat runt för att få lite klarhet i vad som skulle vara bäst. Som jag har förstått det så måste nollan och jorden i min gamla central kunna separeras. Är det då bara för elektrikern att göra detta, ser ganska så enkelt ut att göra det i centralen och sedan sätta dit en JFB i en kapsling bredvid?
Eller är det bäst att helt enkelt be elektrikern ta bort det gamla skåpet och sätta dit ett nytt?
Bild på min gamla central.https://www.elbutik.se/product.html...MIi-3SvZ3L7AIVFPuyCh3smQ73EAQYBSABEgLDKvD_BwE
Anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha en jordfelsbrytare till hela centralen.
Pratade sedan med en elektriker över telefon som tyckte att jag skulle behålla det gamla skåpet och bara sätta dit en jordfelsbrytare.
Har googlat, läst på och frågat runt för att få lite klarhet i vad som skulle vara bäst. Som jag har förstått det så måste nollan och jorden i min gamla central kunna separeras. Är det då bara för elektrikern att göra detta, ser ganska så enkelt ut att göra det i centralen och sedan sätta dit en JFB i en kapsling bredvid?
Eller är det bäst att helt enkelt be elektrikern ta bort det gamla skåpet och sätta dit ett nytt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du beröringsskyddet (eller gör ett nytt av plexiglas) så kommer det där hålla bra många år längre än det nya.
Extern kapsling för JFBn, tex
https://www.gelia.se/10_gel/el/cent...-materiel/lattmetallkapslat/2393510-90c66c19/
Extern kapsling för JFBn, tex
https://www.gelia.se/10_gel/el/cent...-materiel/lattmetallkapslat/2393510-90c66c19/
Har du tappat beröringsskyddet har du två alternativ.B blast_anf skrev:Har börjat använda ett gammalt skjul som vindskydd till några får. Har tillverkat en värmebalja med frostskyddskabel som ska hindra att vattnet fryser för dem till vintern. Det sitter nu ett gammalt proppskåp som jag hade tänkt att byta ut mot ett sådant:Bild på min gamla central.
[länk]
Anledningen till att jag vill byta är att jag vill ha en jordfelsbrytare till hela centralen.
Pratade sedan med en elektriker över telefon som tyckte att jag skulle behålla det gamla skåpet och bara sätta dit en jordfelsbrytare.
Har googlat, läst på och frågat runt för att få lite klarhet i vad som skulle vara bäst. Som jag har förstått det så måste nollan och jorden i min gamla central kunna separeras. Är det då bara för elektrikern att göra detta, ser ganska så enkelt ut att göra det i centralen och sedan sätta dit en JFB i en kapsling bredvid?
Eller är det bäst att helt enkelt be elektrikern ta bort det gamla skåpet och sätta dit ett nytt?
[bild]
Såga till ett nytt eller byta till en normkapslingar som din elektriker säger, man kanske kan sätta en 10 mA personskyddsautomat där.
Men matar du något uttag idag eller vad sitter i änden?
Den lådan som sitter där är fin och kan du få till beröringsskyddet kan det behållas.
Tack för de snabba svaren. Det är jag som skruvat bort beröringsskyddet för att se hur skåpet såg ut, ifall det var möjligt att separera nollan och jorden. Denna central matas från en annan gammal undercentral som i sin tur matas av huvudcentralen som är relativt ny med automatsäkringar och JFB.
Just nu så är det bara två lampor som är kopplad till centralen.
Men då är bästa alternativet att få jorden och nollan separerad och få en JFB installerad.
Just nu så är det bara två lampor som är kopplad till centralen.
Men då är bästa alternativet att få jorden och nollan separerad och få en JFB installerad.
Joed och nolla är redan separata TN/S.B blast_anf skrev:Tack för de snabba svaren. Det är jag som skruvat bort beröringsskyddet för att se hur skåpet såg ut, ifall det var möjligt att separera nollan och jorden. Denna central matas från en annan gammal undercentral som i sin tur matas av huvudcentralen som är relativt ny med automatsäkringar och JFB.
Just nu så är det bara två lampor som är kopplad till centralen.
Men då är bästa alternativet att få jorden och nollan separerad och få en JFB installerad.
Vad som är näst kan bara du avgöra, vi vet mindre än inget här.
Vad får den andra gruppen till, hade den gjort sig bra under jordfelsbrytare också kanske?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag skulle nog inte sparat denna lilla elcentral. Du behöver ju en ny kapsling att placera JFBn i, och den kan lika gärna inhysa några dvärgar också. Det vore skillnad om centralen hade 20 säkringar.
Vill du ändå behålla den så är det inga problem att ordna en separat N-plint då det inte krävs mer än en Wago med bara två-tre grupper. Jord och nolla är givetvis inte separerade som det ser ut just nu.
Vill du ändå behålla den så är det inga problem att ordna en separat N-plint då det inte krävs mer än en Wago med bara två-tre grupper. Jord och nolla är givetvis inte separerade som det ser ut just nu.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Jodå, jord och nolla är separerade på utgående gruppledningar där kapslingen ska placeras. Inkommande matning är TN/C.Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle nog inte sparat denna lilla elcentral. Du behöver ju en ny kapsling att placera JFBn i, och den kan lika gärna inhysa några dvärgar också. Det vore skillnad om centralen hade 20 säkringar.
Vill du ändå behålla den så är det inga problem att ordna en separat N-plint då det inte krävs mer än en Wago med bara två-tre grupper. Jord och nolla är givetvis inte separerade som det ser ut just nu.
Inget av detta har någon betydelse för TS.
Varför vi föreslår att hon ska behålla boxen är ayt6den väldigt ofta sitter väldigt lågt och där kan inte en normkapslingar placeras.
Men vi vet som sagt noll och intet.
Den andra undercentralen som matar den aktuella centralen menar du?
Den hade hade nog åxo gjort sig bra under en JFB ja. Den centralen matar även 4st andra centraler. En ”central” i ett magasin som är ett träskåp med plåt klätt på insidan. En mindre central ungefär som den på bilden som är till en mindre stuga. De andra två centralerna sitter i bostadshuset. Alla saknar JFB. Har även ytterligare en undercentral som förser resten av uthusen med ström, även den utan JFB.
Försöker ordna till det efterhand som jag grejar med husen och anläggningarna....
Den hade hade nog åxo gjort sig bra under en JFB ja. Den centralen matar även 4st andra centraler. En ”central” i ett magasin som är ett träskåp med plåt klätt på insidan. En mindre central ungefär som den på bilden som är till en mindre stuga. De andra två centralerna sitter i bostadshuset. Alla saknar JFB. Har även ytterligare en undercentral som förser resten av uthusen med ström, även den utan JFB.
Försöker ordna till det efterhand som jag grejar med husen och anläggningarna....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det skulle kräva en JFB per grupp. JFBer kopplas normalt in före elcentralen. Då det inte finns någon huvudbrytare så blir det i praktiken helt och hållet framför denna elcentral. Uppdelning till TN-S blir då i den kapslingen, vilket gör att det behövs en separat N-plint i den gamla kapslingen.E El-Löken66 skrev:
"ayt6den" är inget ord jag känner igen. Jag brukar läsa igenom mitt inlägg innan jag postar, och ofta även direkt efteråt.E El-Löken66 skrev:
Senast jag kollade var kravet på minsta höjd på en normcentral/kapsling 0.4 meter.
Skåpet sitter ca 170cm över golvet så utrymmet är inget problem. Eftersom jag saknar huvudbrytare till denna centralen så tänkte jag även be honom sätta in en sådan tillsamman med JFB i den nya kapslingen om det blir det alternativet.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Bättre att byta hela centralen
Amen snälle Bo. Du ska byta en gedigen kvalitetskonstruktion mot en normkapsling på 0, 4 där det springer fullt med djur?Bo.Siltberg skrev:
Det skulle kräva en JFB per grupp. JFBer kopplas normalt in före elcentralen. Då det inte finns någon huvudbrytare så blir det i praktiken helt och hållet framför denna elcentral. Uppdelning till TN-S blir då i den kapslingen, vilket gör att det behövs en separat N-plint i den gamla kapslingen.
"ayt6den" är inget ord jag känner igen. Jag brukar läsa igenom mitt inlägg innan jag postar, och ofta även direkt efteråt.
Senast jag kollade var kravet på minsta höjd på en normcentral/kapsling 0.4 meter.
Nej, nu får du ge dig.
Jag vet inte om det ska vara jordfelsbrytare på bägge grupperna men som du kan se i tråden går det utmärkt att sätta exempelvis 1-moduls person/fårskyddsbrytare på 10 mA.
Det du skriver om att koppla in jordfelsbrytare före centralen är också en möjlighet, den oanvända fasen får då agera nolla, detta är inget jag rekommenderar av olika skäl.
Det spelar ingen som helst roll var i den fasta installationen JFB sitter, man kan även tänka sig ett uttag med jordfelsbrytare som exempel.
Portabla varianter rekommenderas givetvis aldrig, men kan agera interimlösning då det är betydligt bättre än inget alls.
Men som sagt, vi vet mindre än inget om hur verkligheten ser ut hos TS och endast allmänna råd kan ges.
Det finns en till bra variant, förutsatt att man inte alls kommer behöva mer än 3 st grupper här, en 3x1polig PSA
https://www.elbutik.se/product.html/hager-personskyddsbrytare-3x1-polign
Slit ur allt innehåll ur lådan och montera en sån här, koppla in - klart.

https://www.elbutik.se/product.html/hager-personskyddsbrytare-3x1-polign
Slit ur allt innehåll ur lådan och montera en sån här, koppla in - klart.

