8 296 läst ·
47 svar
8k läst
47 svar
Koppla in JFB eller byta rubbet
Jag skulle byta den där lådan, det finns nya fina kapslingar med hög ip-klass
Sedan kan du byta ut allt innehåll mot en sådan här allt-i-ett-pryl.
https://www.elbutik.se/product.html/hager-personskyddsbrytare-3x1-polign
Sedan kan du byta ut allt innehåll mot en sådan här allt-i-ett-pryl.
https://www.elbutik.se/product.html/hager-personskyddsbrytare-3x1-polign
B blast_anf skrev:
Ja, detta är standard. Om du låter lådan sitta och föredrar att ha kapslingen på annan plats kan du komplettera med en liten kapsling med Din-skena, kapsling klass IP får du se vad du behöver.B blast_anf skrev:
Sen apparater som
Eller
Men detta blir lite kaka på kaka och du vill ju nu även ha en huvudbrytare då är det bättre här nog att byta det befintliga då det sitter på bra höjd och sätta 3 polig huvudbrytare och ovanstående eller en 4-polig jordfelsbrytare, då får du även ha två dvärgbrytare 10A C.
Ja, bra också, kan du ha kar. C är det att föredra i vissa fall, detta kan din elektriker räkna ut ifall du ger uppgifterna. https://www.hager.se/e-katalog/elce...-3-x-1p+n-6-ka-quickconnect/adz360d/22441.htmAndreas La Motte skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Fast IP-klassen säger ju inget om hur bra den tål en hästspark eller ett elefantsnabelpisk. Går det att få in normapparater inuti den gamla lådan istället för diazederna så är det en lösning jag gillar.Andreas La Motte skrev:
Tyvärr nog inget som låter sig göras, men den sitter visst på 1.70 så det är ganska bra skyddat ändå.Magnus E K skrev:
Är nog inga problem att sätta en dinskena istället för diezedsäkringarna, ser ut att vara ett löstagbart bakplan som man kan skruva dinskenan på.
Sedan är det bara att göra ett nytt beröringsskydd av tex plexiglas, eventuellt ned någon distans mellan skruvfäste & skyddet.
Sedan är det bara att göra ett nytt beröringsskydd av tex plexiglas, eventuellt ned någon distans mellan skruvfäste & skyddet.
Nej, men frågan är vad det kostar kontra en färdigbyggd för strax över 1000-lappen, inklusive JFB. Det har spårat lite onödigt i denna tråd.Demmpa skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Men allt handlar ju inte om pengar. Vi är inne på byggnadsvård nu, och att få en säker miljö för TS zoo (ja ja, jag vet att det bara var några får, men det är ofta så det börjar).J Johan456 skrev:
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Vore det nyanläggning skulle den matande kabeln inte duga till 3 faser (och nolla)!
Men den skulle gå att använda till 2 faser, där ledningen som idag går till den 3:e, oanvända, säkringen i stället får bli noll-ledare.
Modernt krav är att det skall vara minst 10 mm² area på en PEN-ledre (kombinerad nolla/jord). När det här gjordes var detta utförande i sin ordning, och därför får det fortsätta användas, men om anläggningen byggs om "alltför omfattande" så skall de nya reglerna tillämpas.
Om man "råkar ha" en likadan låda till skulle jag skruva fast den under, med huvudbrytre och jordfelsbrytare i den undre lådan, behålla den övre som den är. Att köpa nya likadana lådor går, men priset är inte välgörenhet...
Men den skulle gå att använda till 2 faser, där ledningen som idag går till den 3:e, oanvända, säkringen i stället får bli noll-ledare.
Modernt krav är att det skall vara minst 10 mm² area på en PEN-ledre (kombinerad nolla/jord). När det här gjordes var detta utförande i sin ordning, och därför får det fortsätta användas, men om anläggningen byggs om "alltför omfattande" så skall de nya reglerna tillämpas.
Om man "råkar ha" en likadan låda till skulle jag skruva fast den under, med huvudbrytre och jordfelsbrytare i den undre lådan, behålla den övre som den är. Att köpa nya likadana lådor går, men priset är inte välgörenhet...
Nu håller nog den där Hager PSA'n IP20 som den är ifall man gör ett bra jobb när man skalar och ansluter ledarna.Demmpa skrev:
Sen sitter det hela på en bra höjd sen, och man skulle också kunna kosta på sig ett litet hänglås ifall man väldigt orolig för att ungar kommer med en trappstege och pillrar.
Dvs, sätt fast PSA'n på bottenplåten, anslut och sen klart.
Ja, den håller IP20 - se tillverkarinifo:
https://www.hager.se/e-katalog/elce...-3-x-1p+n-6-ka-quickconnect/adz310d/22409.htm
Det skulle i alla fall kännas bättre med ett petskydd - annars blir det endast enkel isolering under ett lock som inte kräver verktyg...
https://www.hager.se/e-katalog/elce...-3-x-1p+n-6-ka-quickconnect/adz310d/22409.htm
Det skulle i alla fall kännas bättre med ett petskydd - annars blir det endast enkel isolering under ett lock som inte kräver verktyg...
Man kanske får plats med den allra minsta 4-modulers kapslingen som går att finna på marknaden ...S Soltorp40 skrev:
Den här är 13cm hög, jag vet att det åtminstone finns sådana som är 125mm.
https://www.elbutik.se/product.html/mini-normkapsling-ip40?category_id=1868
Det är nog betydligt trixigare att få till den där så att alla enkelisolerade trådar hamnar under höljet än det är att såga till en bit plexiglas samt göra hål i ”rätt” storlek & position.Mikael_L skrev:
Matande kabel avmantlas nästan direkt efter att den kommit in genom flänsen i botten, å utgående kabel är också avmantlad strax innan den går ut genom övre flänsen.
Mikael_L skrev:
Om man väljer att göra denna lösning och montera in denna "allt i ett" lösningen på en DIN-skena i den gamla centralen. Är det sedan bara att koppla in min jordledare från matarkabeln där nollan ska sitta och sedan faserna i de andra anslutningarna. Eller måste jag offra en fas och göra den till nolla som Soltrop40 skriver?S Soltorp40 skrev:
Du har PEN in. Du behöver inte offra någon fas.B blast_anf skrev:Om man väljer att göra denna lösning och montera in denna "allt i ett" lösningen på en DIN-skena i den gamla centralen. Är det sedan bara att koppla in min jordledare från matarkabeln där nollan ska sitta och sedan faserna i de andra anslutningarna. Eller måste jag offra en fas och göra den till nolla som Soltrop40 skriver?