Hej,

Huset är byggt på 50-talet.

Har tre kablar kopplade till gamla spisen (1fas med 20 ampere säkring, 4,6kW)
Röd (Jord), Svart (Neutral), Vit (Ström)

Ska koppla häll och varmluftsugn (9000W) tillsammans.

Så som jag har tänkt mig är att koppla den nuvarande kabeln (4mm2) till ett perilexuttag och seriekopplar vidare till ett jordat 1-vägsuttag med en 1,5 kvadrat ekk kabel. Så slipper jag kapa nuvarande kablar från häll och ugn.

Synpunkter?

Det finns lite invändningar mot en sådan lösning.
Perilexuttag tål bara 16 A, om du inte kan hitta den ovanliga varianten som tål 25 A.
Perilexuttag bör dessutom vara fullkopplade med tre faser, nolla och jord.
Detsamma gäller det schukouttag du behöver till ugnen, det tål inte heller mer än 16 A. Även om ugnen inte kommer att dra mer så är det formellt fel att avsäkra ett sådant uttag med 20 A.

I gamla lägenheter med enfas kommer man inte undan att anpassa vitvarorna lite. En lämpligare kontakt till både spis och ugn kan vara Norwescos uttag som det finns bild på här: http://www.byggahus.se/forum/el/6002-spis-kontakt.html

Mellan uttagen behöver du också minst 2.5 mm² ledare. 1.5 mm² blir för klent.

Ja det var väl dessa kontakter Bo länkade till? Jag tror anledningen till att TS vill använda perilexuttag är att hans häll redan har den stickproppen.

Problemet med 1-fas på 20A är att du inte kommer kunna använda häll och ugn samtidigt på full effekt, om dessa har en effekt på 9kW tillsammans

HandySmurf skrev:
Ja det var väl dessa kontakter Bo länkade till? Jag tror anledningen till att TS vill använda perilexuttag är att hans häll redan har den stickproppen.
Jag skickade länkar till vart man kan köpa dom!
Då är det bara till att byta den stickproppen, inte så svårt!

Hej Bo,

Ja det är den jag har tänkt att använda, en perilexuttag med tre flatstift som tål 25A .

Tror att jag får avlägsna schukouttaget och dra en 2,5mm kabel från ugn direkt in till perilexuttaget.
Känns ändå fel och koppla ett schukouttag 16A till en 20A central.

från väggen in till perilexuttaget har jag 4mm ledare.

Japp det är det jag har tänkt att använda, ett perilexuttag med tre flatstift som tål 25A

Pierre1981 skrev:
Jag skickade länkar till vart man kan köpa dom!
Då är det bara till att byta den stickproppen, inte så svårt!
Japp det är jag medveten om...

En variant kan vara att montera en 16 A automatsäkring i nornkapsling på ledningen innan scukouttaget till ugnen. Då blir ugnen och uttaget korrekt avsäkrad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.