Hej,
Behöver hjälp med att koppla in en gammal taklampa lampa på rätt sätt. Har för mig att röd brukar vara jord på äldre lampor men finns även en vanlig jordkabel ( dock ser den ut att ha tillkommit i efterhand?) tips och råd mottages tacksamt.
Behöver hjälp med att koppla in en gammal taklampa lampa på rätt sätt. Har för mig att röd brukar vara jord på äldre lampor men finns även en vanlig jordkabel ( dock ser den ut att ha tillkommit i efterhand?) tips och råd mottages tacksamt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Mät !R rado1 skrev:
Färger på äldre armaturer kan du inte lita på.
Mät med en vanlig Ohmmeter ("pipmätare") vilken som går till chassit (som jag antar är av metall)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 821 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 821 inlägg
Följ denna utförliga guiden så har du största förutsättningarna att det blir rätt gjort. https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt
Rött kan vara både jord och tändtråd.
Om jordkabeln är lite löst lindad runt en rostig metalldel, som det ser ut, så är där ett rejält fel bara det. Ska lampas anslutas jordat (beror på lampa och rummets utförande i kombination), så måste det vara mycket bättre anslutning till lampans metall.
Rött kan vara både jord och tändtråd.
Om jordkabeln är lite löst lindad runt en rostig metalldel, som det ser ut, så är där ett rejält fel bara det. Ska lampas anslutas jordat (beror på lampa och rummets utförande i kombination), så måste det vara mycket bättre anslutning till lampans metall.
Klicka här för att svara

