Satt en gammal fläkt monterad när vi köpte huset. Driver luft genom kanaler i öppen spis. Dessvärre har jag glömt hur den var inkopplad.
5 trådar ut från motorn gul/grön blå gul brun gul. Märkning 12W 230V 0-33A
Är sannolikt bara en fas men varför 5 trådar?
Hur koppla?
Google vill inte kännas vid modellen...
5 trådar ut från motorn gul/grön blå gul brun gul. Märkning 12W 230V 0-33A
Är sannolikt bara en fas men varför 5 trådar?
Hur koppla?
Google vill inte kännas vid modellen...
Mja...den är märkt "115/230V", utöver jorden har den fyra tåtar...serie eller parallell...?
Jag kan för lite om denna typ av motorer.
Om du ohmmäter på anslutningarna, hur ser det ut?
Jag kan för lite om denna typ av motorer.
Om du ohmmäter på anslutningarna, hur ser det ut?
Man får en jädra massa träffar vid sök på "BROOK CROMPTON PARKINSON MOTORS", du får sitta och gräva ett tag.
1: jord
2: Nolla
3: Orange
4: Brun
5: Orange
Mellan 2-5 : 40 Ohm
Mellan 3-4: 40 Ohm
Mellan 2-4 verkar det ligga någon kapacitans då den över ett par sek går till oändlig resistans
Mellan övriga "oändlig" resistans.
Jag har kontaktat tillverkaren men tyvärr utan resultat. De som tillverkade dessa bröt sig ur Brook Crompton Group för många år sedan och fabriken lades ner. Ingen dokumentation finns kvar. Har även kontaktat deras generalagent.
Det finns visserligen massor med träffar på brook crompton motors då de är stora, men noll träffar på de äldre motorerna - efter mycket grävande.
Några sista kloka tankar innan jag gör smoke-test ? (trial and hopefully not error)
2: Nolla
3: Orange
4: Brun
5: Orange
Mellan 2-5 : 40 Ohm
Mellan 3-4: 40 Ohm
Mellan 2-4 verkar det ligga någon kapacitans då den över ett par sek går till oändlig resistans
Mellan övriga "oändlig" resistans.
Jag har kontaktat tillverkaren men tyvärr utan resultat. De som tillverkade dessa bröt sig ur Brook Crompton Group för många år sedan och fabriken lades ner. Ingen dokumentation finns kvar. Har även kontaktat deras generalagent.
Det finns visserligen massor med träffar på brook crompton motors då de är stora, men noll träffar på de äldre motorerna - efter mycket grävande.
Några sista kloka tankar innan jag gör smoke-test ? (trial and hopefully not error)
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
jord och nolla är ju givna,,,,
du kanske kan kolla vilken av sockerbitarnas anslutningar på den andra verkar öppen/använd senast?...okulärt
du kanske kan kolla vilken av sockerbitarnas anslutningar på den andra verkar öppen/använd senast?...okulärt
Klicka här för att svara