Hej,
Har sökt men inte hittat rätt tråd för denna enhet.
Har skaffat 3g1.5mm2 för dessa 10 amp säkringar.
Ska användas till maskinrummets pool.
Försökt hitta hur man koppla in elen här?
Elektrikern kommer sen bara koppla in matarledningen.
Men jag vill göra detta själv, dels för att kunskap är kul. Sedan för jag byggt hela poolanläggningen själv, så vill utföra sista lagliga biten också.
Men jag vill göra detta själv, dels för att kunskap är kul. Sedan för jag byggt hela poolanläggningen själv, så vill utföra sista lagliga biten också.
Så som du skriver får mig att tro att du inte har koll på hur man gör detta och jag drar mig för att berätta något närmre om vad som ska göras.T Tobbe40 skrev:Hej,
Jag anser inte att man ska undanhålla information för att det är "illegalt att genomföra fast förläggning av el som lekman" för det gör folk ändå, bättre att det blir rätt och säkert.
Kan vi börja i andra änden, hur tänker du själv att du ska göra för att koppla in poolanläggningen?
Bara för att vara tydlig så är det absolut inte på något sätt lagligt för dig att koppla detta. Alla elektriska anläggningar för fast installation ska utföras av någon med auktorisation eller någon som arbetar under ett egenkontrollprogram. Det finns några undantag och dessa är listade, uttömmande, i ELSÄK-FS 2017:2, 3 kap 1§.
Med det sagt så ansluter jag mig till Dkvists hållning ovan. Hur tänker du själv? Från den informationen du ger, det vill säga ingen alls, så är det omöjligt att veta vad som ska göras.
Med det sagt så ansluter jag mig till Dkvists hållning ovan. Hur tänker du själv? Från den informationen du ger, det vill säga ingen alls, så är det omöjligt att veta vad som ska göras.
D Dkvist skrev:Så som du skriver får mig att tro att du inte har koll på hur man gör detta och jag drar mig för att berätta något närmre om vad som ska göras.
Jag anser inte att man ska undanhålla information för att det är "illegalt att genomföra fast förläggning av el som lekman" för det gör folk ändå, bättre att det blir rätt och säkert.
Kan vi börja i andra änden, hur tänker du själv att du ska göra för att koppla in poolanläggningen?
Klart jag inte har full koll. Därav frågan.tommib skrev:
Nollan antar jag man kopplar förbrukarna till nollans kopplingsplintar.
Fasen till säkringarna.
Och sedan jorden för sig.
Eller?
Du skrev att du skall koppla det som är lagligt för dig att koppla.T Tobbe40 skrev:
Detta är inte lagligt för dig att koppla detta själv. Det spelar ingen roll att det kommer en elektriker senare, du får inte göra det ändå…
Ta kontakt med en elektriker innan du gör något även om tanken är att koppla in allt utan matningen själv. Jag kopplar aldrig in matning till något som mina kunder kopplat själva. Dels är det inte tillåtet men framförallt vill jag inte ta ansvar för någon annans inkopplingar när spänningen släpps på.
Jag har tillräcklig med jobb för att hoppa över dessa kunder som tur är.
Jag har tillräcklig med jobb för att hoppa över dessa kunder som tur är.
Det är sådana som du som gör att vi aldrig kommer ha en vettig debatt om privatpersoners kopplande av el. Man pekar på såndana som du och säger "ser ni, om vi släpper det lös blir det så där".
Eller så är du ett troll.
Eller så är du ett troll.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 966 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 966 inlägg
Forum är till för alla att läsa och lära av, inte frågeställarens personliga kundtjänst, så inga trådar låser eller raderas av anledningen att de skulle vara "lösta". Särskilt när svaret på hur det gick till inte presenteras.T Tobbe40 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Som nämnts behöver du förklara mer vad du undrar över. Om du har sökt kan du knappast ha missat denna sida:T Tobbe40 skrev:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/normcentralen
Informationen där borde vara tillräcklig.
Och, som nämnts, kan du få problem med att i efterhand hitta en elektriker som vill koppla in matningen till denna elcentral. Du bör skaffa dig en kontakt i förväg.