Jag har idag en inbyggd blymantlad gammal kabel som en gång i tiden levererade ström till ett bastuaggregat av märket Bahco. Bastun har nu fått sig nytt virke och nytt golv, nya lampor, och givetvis ett nytt bastuaggregat. Tänkte inte så långt att kolla vad jag hade för matning i kabeln. Jag blir bara snurrig när jag mäter. Jag har nio 16A säkringar i centralen.

Kabeln i sig är som sagt en blymantlad historia med fyra ledare; svart, grå, grön samt röd.

Jag har mätt och fått följande resultat:

Grå <-> Röd - 237V
Grå <-> Grön - 237V
Grå <-> Svart - 237V
Svart <-> Grön - 408V
Svart <-> Röd - 409V
Grön <-> Röd - 409V

Behöver jag mäta något mer för att någon ska kunna tala om för mig vilka kablar som är vad?

• Gilla
JLov
  • Laddar…
Säkraste sättet är att koppla lossa kablarna och sedan kortsluta ändarna (två trådar åt gången) och "ringa" ut dom, då vet man. Nu kan man gissa och tro.
Nio säkringar??? inte för bastun väl ??

Nejdå, de nio säkringarna försörjer dels bastun (nåja...), köket och tvättstugan.

Jag TROR att grå är nolla och röd, svart, grön är faserna samt att du har en oisolerad tråd under blymanteln (biledare) som använts till jord. Det var en gång för länge sedan tillåtet dock ej i dag. OM bastuaggregatet inte behöver nolla så kan man koppla in den med tre fas och skyddsjord och då lämpligen byta färg/funktion på den röda men bäst är naturligtvis att byta ut matningen till en kabel med helt rätt färger.

Kabeln kan jag tyvärr inte byta. Att dra en ny vill jag undvika in i det sista.

Kikade i den gamla kopplingsboxen, och om jag inte är ute och cyklar så är den röda kopplad till höljet på lådan.

I värsta fall, om det inte är kopplat så idag, så skulle väl kablarna i centralen kunna kopplas så att svart, grå samt grön eller röd blir fas och den sista jord? Nollan kan jag skippa.

Ska du koppla om så ska du använda den röda som jord, eftersom du kan mäta 400 V på den röda kan den i dag INTE vara kopplad som jord.

Med koppla om avser jag att ändra i centralen. Jag har mycket röd jord i fastigheten. Då kan det väl vara lämpligt att använda den som jord, samtidigt som jag ser det direkt olämpliga i att använda grön som fas...

Varför får biledaren inte kopplas som enda jord?

Den har för klen area, och eftersom du ska använda en gammal anläggning så kan du använda grön som fas men EJ röd den ska vara jord om den ska användas.

Gott så. Jag ringer min elektriker. Ingrepp i centralen är inget för mig. Tack.

A
Så här i efterhand kanske det hade varit bra att ringa elektrikern redan när bastubygget var i gång för att få en ny kabel till aggregatet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.