20 790 läst ·
86 svar
21k läst
86 svar
Koppla in en induktionshäll
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 841 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 841 inlägg
Det skulle vara intressant med diarienummer på Magnus Filips fråga till ESV, för att kunna se hur frågan är formulerad och vilket svars som gavs. Är svaret uppåt väggarna så borde det vara av intresse för ESV själva att se vilka svar som vissa medarbetare ger.
Om vi tittar på inlägg #14 så skriver Magnus Filip "Man får inte utan behörighet ÄNDRA en kontakt från trefas till tvåfas.". Som jag ser det så ändrar man inte kontakten. Uttaget är detsamma och kontakten likaså, det är bara att hällen inte använder en av faserna. Om man inte ser den skillnaden och ställer frågan lite därefter så lär man ju få svar som inte stämmer heller.
Om personen som besvarat frågan på ESV, inte uppfattat att det är ett fullkopplat uttag på platsen (det står inte i första inlägget) utan får för sig att det är frågan om en fast installation eller att man ska sätta ett uttag på platsen så blir helt plötsligt ESVs svar korrekt. Dvs svaret är korrekt, givet helt andra förutsättningar än vad vi har i detta fallet.
Om vi tittar på inlägg #14 så skriver Magnus Filip "Man får inte utan behörighet ÄNDRA en kontakt från trefas till tvåfas.". Som jag ser det så ändrar man inte kontakten. Uttaget är detsamma och kontakten likaså, det är bara att hällen inte använder en av faserna. Om man inte ser den skillnaden och ställer frågan lite därefter så lär man ju få svar som inte stämmer heller.
Om personen som besvarat frågan på ESV, inte uppfattat att det är ett fullkopplat uttag på platsen (det står inte i första inlägget) utan får för sig att det är frågan om en fast installation eller att man ska sätta ett uttag på platsen så blir helt plötsligt ESVs svar korrekt. Dvs svaret är korrekt, givet helt andra förutsättningar än vad vi har i detta fallet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
På vilket sätt skulle jag ge mig? Jag har pekat ut de lagar och föreskrifter som faktiskt gäller i frågan, och andra har t.o.m klippt in dem här. Det går inte att ducka för dem, inte ens ESV kan göra det i ett personligt svar.Magnus Filip skrev:
Jag tror det är dags att du då visar upp den fråga och bilder du skickade till dem. Du fick förstås ingen skriftligt svar? Jag har faktiskt ganska svårt att tro att det gick till på detta sätt, och att du fick ett så "säkert" svar så snabbt. Om det är bilder och text från inlägg #1 i denna tråd du har skickat till dem så har du faktiskt fått ett felaktigt svar från ESV, så är det. Jag har själv blåögt blivit lurad av svar från ESV.Magnus Filip skrev:
Nej, jag har läst föreskrifterna noga sedan blå boken på 90-talet fram till dagens datum, och lite av föreskrifterna ända från början av 1900-talet.Magnus Filip skrev:
Ja det finns detMagnus Filip skrev:
Jag börjar tappa tråden lite ang vad du hävdar. Jag fortsätter gärna diskussionen så att vi blir sams. Menar du (fortfarande) att det krävs behörighet för att montera ett sladdställ med stickpropp på en spishäll? Vi kan nog reda ut det genom att gå igenom lagar och föreskrifter ord för ord. Vad mer menar du?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Tror att MF är ganska ung.
På något sätt känner jag igen mig lite från den tiden man skulle få rätt vare så var fallet eller inte. Och att man trodde att myndighetspersoner var ofelbara.
Nästa mentala utvecklingssteg är att kunna släppa en sak även om man vet att man har rätt. Det är en rätt skön känsla på något konstigt sätt att ha nått ända dit.
På något sätt känner jag igen mig lite från den tiden man skulle få rätt vare så var fallet eller inte. Och att man trodde att myndighetspersoner var ofelbara.
Nästa mentala utvecklingssteg är att kunna släppa en sak även om man vet att man har rätt. Det är en rätt skön känsla på något konstigt sätt att ha nått ända dit.
Erkänner att jag inte kunde låta bli att skoja med honom när han bara kör "krokodilen" och med en del oförskämda påståenden, vilket han också gjort tidigare och haft fel.
Tänker på Johan Rabeus roll i Drömkåken om att vara ödmjuk.......
Tänker på Johan Rabeus roll i Drömkåken om att vara ödmjuk.......
Ta in en behörig elektriker från renommerad firma. Det gjorde jag. Det resulterade i att jag fick koppla om den eftersom han kopplade fel…
Men skall nog tillägga: jag behövde inte fråga på internet hur man skulle göra. Det är en lite röd flagg för att du skall göra det själv…
T.ex konstaterade jag att eftersom hällarna var på x kw så var vi tvungna att dimensionera om huvudsäkring ink säkringarna i centralen till 20+ 16a och kontrollera att det var 2.5mm kabel före den sattes in. Därav att jag tog in en elektriker.
Men skall nog tillägga: jag behövde inte fråga på internet hur man skulle göra. Det är en lite röd flagg för att du skall göra det själv…
T.ex konstaterade jag att eftersom hällarna var på x kw så var vi tvungna att dimensionera om huvudsäkring ink säkringarna i centralen till 20+ 16a och kontrollera att det var 2.5mm kabel före den sattes in. Därav att jag tog in en elektriker.
Redigerat:
RING EN ELEKTRIKER!!Sepehr Shafai skrev:
Hej,
Köpte en ny induktionshäll, fick inte loss kabeln från förra hällen så jag köpte en ny med 5 ledare.
På bilden så finns det endast plats för 4 ledare. Vad gör jag med den femte?
Huset är byggd 2010 och kopplingen ska vara 3-fas.
Färgerna på ledarna är brun, svart, blå, grå och gul/grön.
Tacksam för vägledning.
Håll inte på med sånt du inte kan och har behörighet till!
Det behövs igen behörighet. Det är ju det hela tråden handlar om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag förstår att du är orolig för att något kan gå fel här och orsaka en farlig situation som brand eller elchock. Det är bra att man är orolig inför moment som man inte behärskar och då tar hjälp. Det är vad TS gjort. Såsom TS formulerar frågan är det tydligt att TS helt saknar teoretiska kunskaper, men kanske är väl tränad i att dra åt en skruv lagom hårt. Det handlar inte om så mycket mer, jo man ska inte vara färgblind och man ska kunna följa en anvisning. Och helst bör man dubbelkontrollera att perilexuttaget är fullkopplat.
Det krävs ingen behörighet att koppla in detta sladdställ till hällen, vilket du har kunnat läsa flera gånger i tråden om du hade läst den. Det är förvånansvärt många farliga "eljobb" som inte kräver behörighet. Givetvis krävs det kunskap och färdighet. Jag tror de allra flesta inser sina begränsningar och tar hjälp när det behövs.
Det krävs ingen behörighet att koppla in detta sladdställ till hällen, vilket du har kunnat läsa flera gånger i tråden om du hade läst den. Det är förvånansvärt många farliga "eljobb" som inte kräver behörighet. Givetvis krävs det kunskap och färdighet. Jag tror de allra flesta inser sina begränsningar och tar hjälp när det behövs.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Och har Bo Siltberg skrivit något så är det så.
Han har 3 fritidsintressen, läsa ALLA elföreskrifter och lagar, katten och gå på konsert.
Katten går ut ibland och konsert är ju inte varje dag så det blir mycken tid med föreskrifterna.
Protte
Han har 3 fritidsintressen, läsa ALLA elföreskrifter och lagar, katten och gå på konsert.
Katten går ut ibland och konsert är ju inte varje dag så det blir mycken tid med föreskrifterna.
Protte
Magnus Filip skrev:Säkert är han det och h
Säkert är han kunnig och mycket duktig samt påläst, men i sakens natur är just det just nu irrelevant eftersom en myndighet ger motsatt svar. På hans profil står det "Hobbyelektriker" hur man nu skall tolka det? Har han auktorisation eller är han så som han skriver en Hobbyelektriker?
Rent hypotetiskt finns det givetvis en möjlighet att han har rätt och ESV har fel. Själv kan jag inte göra annat än att lita på myndigheten, än så länge i alla fall. Själv är jag inte så insatt i el, men reagerade när jag såg denna fråga från personen med hällen och jag kollade upp, det var som jag förmodade.
En handläggare på myndighet har inte alltid rätt, det är tolkningar och förändringar kontinuerligt i deras verksamhet som gör att det är svårt att hålla sig uppdaterad på allt.Magnus Filip skrev:Säkert är han det och h
Säkert är han kunnig och mycket duktig samt påläst, men i sakens natur är just det just nu irrelevant eftersom en myndighet ger motsatt svar. På hans profil står det "Hobbyelektriker" hur man nu skall tolka det? Har han auktorisation eller är han så som han skriver en Hobbyelektriker?
Rent hypotetiskt finns det givetvis en möjlighet att han har rätt och ESV har fel. Själv kan jag inte göra annat än att lita på myndigheten, än så länge i alla fall. Själv är jag inte så insatt i el, men reagerade när jag såg denna fråga från personen med hällen och jag kollade upp, det var som jag förmodade.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 841 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 841 inlägg